Jump to content
Sign in to follow this  
stenström

Alternativ till Aceton för att ta bort coating

Recommended Posts

Har använt kemiskt ren aceton alltid tidigare för att ta bort coatingen. Nu hittar jag fan ingen ny flaska att köpa. Så är det någon som har något bra alternativ eller vet var man kan köpa en flaska kemiskt ren aceton?

//

Rickard

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Nagellacksborttagningsmedel (Alfapet?) innehåller tlliräckligt med aceton för att klara jobbet. Brukar gå att hitta ganska billigt på t.ex Åhlens.

M

jag brukar göra en grinnerknut med backing på fluglinan och sen bara dra. Funkar för det mesta.

Detta sätt fungerar kanon. Men ibland är det lättare att använda nylonlina. Den skär lättare av coatingen.

Nylon- eller flätlina funkar toppen på 95% av linorna. Jag gör en vanlig överhandsknut, viker runt nylonlinan till andra sidan av fluglinan och drar medan jag håller emot i fluglinan. Går att ta mellan ca 2 och 10 cm åt gången beroende på lina.

Är jag på humör gör jag det med tänderna. Funkar också bra.

Guest

Behåll coatingen och gör welded loop istället!

Jag ska testa detta någon dag. Det ser intressant ut. Blir inte loopen ganska tjock om man gör den i bakänden på en avklippt DT?

Tack för alla tips!

Nu ligger coatingen pyrt till :)

Funderade även på kemisk bensin? Borde funka väl?

Ska tillägga att jag hittar aceton på apoteket och på Ica, men de har haft i olja i för att skona fruntimmers hud. Kanske inte gör något men det känns bättre med riktigt stark aceton.

Har använt kemiskt ren aceton alltid tidigare för att ta bort coatingen. Nu hittar jag fan ingen ny flaska att köpa. Så är det någon som har något bra alternativ eller vet var man kan köpa en flaska kemiskt ren aceton?

//

Rickard

Har du kollat hos en välsorterad färghandlare?  Annars är en nylonsnara som många rekommenderar väl värt att prova.

//

Rickard

Det bör funka även med Nailpolish remover den olja (glycerol) somfinns I blir ju kvar I coatingen du tar  bort. Bör funka även mde andara "ketoner" som cyklohexanon, MEK (metyletylketon) , MIBK (metylisobytylketon).  Miljövänligast är en ögla av tunn nylon ca 0,25 mm och dra bort bit för bit.

DT

Jag ska testa detta någon dag. Det ser intressant ut. Blir inte loopen ganska tjock om man gör den i bakänden på en avklippt DT?

Till bakändan tar man ca 15 cm coatad skjutlina och viker dubbel istället och smälter ihop med klumpen så det överlappar en knapp decimeter, kört på det i flera år och aldrig varit med om att det gått sönder, felet som kan bli är att mn värmer för mycket så man bränner coatingen då är det bara göra om. Du som gör egna linor så funkar det bra att bara lägga klump och skjutlina omlott, snedskurna i ändarna, och smälta ihop.

Att bero på skala coating har jag aldrig sett behovet av aceton, att lägga en pålstek runt och bara dra funkar fint.

Till bakändan tar man ca 15 cm coatad skjutlina och viker dubbel istället och smälter ihop med klumpen så det överlappar en knapp decimeter, kört på det i flera år och aldrig varit med om att det gått sönder, felet som kan bli är att mn värmer för mycket så man bränner coatingen då är det bara göra om. Du som gör egna linor så funkar det bra att bara lägga klump och skjutlina omlott, snedskurna i ändarna, och smälta ihop.

Att bero på skala coating har jag aldrig sett behovet av aceton, att lägga en pålstek runt och bara dra funkar fint.

(  felet som kan bli är att mn värmer för mycket så man bränner coatingen då är det bara göra om  )

Felet jag märkt är om man eldar på för mycket på coatingen så smälter kärnan av inuti. och öglan går av när man provdrar!

( felet som kan bli är att mn värmer för mycket så man bränner coatingen då är det bara göra om )

Felet jag märkt är om man eldar på för mycket på coatingen så smälter kärnan av inuti. och öglan går av när man provdrar!

Ja därför man har genomskinlig coating så man ser när det smälter, börjar det bubbla är det bara göra om i stort sett. Sen är en förutsättning att det är nog med plast, klass 6 och uppåt så är det hur smidigt som helst, lättare är mer övning!