Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej, skulle vilja ha lite hjälp med vad jag gör för fel.

När jag ska försöka kasta lite längre kast, och har mer lina ute då jag ska lägga ut bågen krokar flugan i själva fluglinan.

Rullar inte ut som ett C utan mer som ett liggande 9a där flugan är under fluglinan när den är på väg ut och fastnar när den går övern om ni förstår

 

Känn er fria att såga mig,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget behov av såga någon. :) Testa att förlänga stroken, dvs för spöet längre bak i bakkastet och längre fram i framkastet. Jag gissar att du har samma armrörelse med vanlig längd på linan som när du försöker kasta med mer lina utanför spötoppen. Om det är blir det en tailing loop. Det kan finnas andra förklaringar men börja med att öka stroken.

Från telefon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att du tar i för mycket också då uppstår de här med tailing loops... kan vara så att du inte har spöt i samma höjd hela tiden heller utan de dippar under framkastet då får du också samma fenomen att den fastnar..

 

Lättast är att filma dig själv från sidan då får du svar direkt på vart det är du gör fel i kastet :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan också få lite av samma fenomen. Linbanan ser "normal" ut, men tafsen slår ihop med fluglinan när den ska till att sträckas ut.

Kan det vara liknande problem?

Det skulle underlätta om man kunde få en förklaring på vad man gör fel, för jag börjar bli less på att trassla ut tafsen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, 90% av alla som får tailing loops skulle få det avhjälpt med att drifta i bakkastet, alltså stanna tidigt som vanligt sen följ med i bakkastet sakta medans linan sträcker ut för att förlänga sträckan du kan accelerera i framkastet.

Omedvetet tjuvstartar dom flesta framkastet för tidigt, och ett längre kast behöver en längre accelerationssträcka, så testa nästa gång så får du se ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt om accelerationen i ett kast.

 

http://www.castflys.com/docs/Rod%20Acceleration.pdf

 

Författaren till en annan artikel om tailing loops skrev ung. " as long as the cast is mechanically sound you can´t overpower it". Alltså, det går att kasta med överdriven kraft utan att få tailande loopar. Det stämmer med mina egna erfarenheter, skall jag visa tailande loopar så är det nödvändigt för mig att minska kastsektorn betydligt och starta med en för kraftig acceleration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt om accelerationen i ett kast.

 

http://www.castflys.com/docs/Rod%20Acceleration.pdf

 

Författaren till en annan artikel om tailing loops skrev ung. " as long as the cast is mechanically sound you can´t overpower it". Alltså, det går att kasta med överdriven kraft utan att få tailande loopar. Det stämmer med mina egna erfarenheter, skall jag visa tailande loopar så är det nödvändigt för mig att minska kastsektorn betydligt och starta med en för kraftig acceleration.

Intressant artikel; ska tänka på detta vid nästa pass.

Undrar hur man ser på hur dubbeldraget ska utföras för att fortfarande få en jämn/konstant acceleration? Upplever att många tycker man ska vänta med själva draget till kastets slutfas, men ska man göra så borde väl den konstanta accelerationen bli något svår att få till? Det känns som detta är mer görbart om man kastar med en initial translation (Wulff, Kreh mfl) än med underarmskast där mer av kastet innehåller vinkelförändringen (vilket då kanske medför att dubbeldraget görs under hela kaströrelsen?)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det, som du skriver, enbart sker när du ska lägga ut flugan så skulle jag säga att du tar i lite för mycket som avslutning.
Trycker till lite extra för att du vet att flugan ska ut extra långt.
Då flexar spöt extra djupt och drar ner flugan och du har en tailing loop. Som beskrivet av så många här tidigare.
Om du vill ta i extra mycket i leveranskastet så måste du, som tidigare sagts, stanna tidigare i bakkastet, följ med bakåt efter stoppet och sen kan du ta i...
Eller så skippar du helt den extra kraftisättningen i leveranskastet.
 

Redigerad med DanneW
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel; ska tänka på detta vid nästa pass.

Undrar hur man ser på hur dubbeldraget ska utföras för att fortfarande få en jämn/konstant acceleration? Upplever att många tycker man ska vänta med själva draget till kastets slutfas, men ska man göra så borde väl den konstanta accelerationen bli något svår att få till? Det känns som detta är mer görbart om man kastar med en initial translation (Wulff, Kreh mfl) än med underarmskast där mer av kastet innehåller vinkelförändringen (vilket då kanske medför att dubbeldraget görs under hela kaströrelsen?)?

 

Så här gör jag när jag dubbeldrar och kastar långt. Detta kastet är över 40meter med #5 lina.

Jag försöker vänta så sent som möjligt och få till ett så jämt och långt drag som möjligt. Och snabbt fast inte ryckigt. Svårt men när ma nfår till allt så går kasten sjukt långt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag när jag dubbeldrar och kastar långt. Detta kastet är över 40meter med #5 lina.

Jag försöker vänta så sent som möjligt och få till ett så jämt och långt drag som möjligt. Och snabbt fast inte ryckigt. Svårt men när ma nfår till allt så går kasten sjukt långt.

 

Ok, tackar! Snyggt kastat och filmat; rörelserna i kropp, arm, spö och linhand går väldigt bra att studera i ditt klipp - ska kolla in denna många gånger :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar! Snyggt kastat och filmat; rörelserna i kropp, arm, spö och linhand går väldigt bra att studera i ditt klipp - ska kolla in denna många gånger :-)

 

Tack. Långt ifrån ett "perfekt" kast men helt ok.

Jag ska försöka fixa lite mer klipp. Lärorikt både för mig och kul om andra kan använda det. Lärde mig själv kasta långt genom att kolla på youtube.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...