Hoppa till innehåll

Skagit - utvärdering?


Joakim Wallstén

Recommended Posts

Bra till vissa situationer, mindre lämpligt till andra. Men det är ju hela speylinor och scandiklumpar också.

Att det säljs ganska många skagitklumpar kan bero på att det är svårt att det är svårt att

veta vad som är lagom vikt till ett visst spö och då är möjligheten att prova någon annans klump; den är ännu så länge begränsad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För min egen del har mitt eget Skagitkoncept utmanövrerat alla mina andra linor både klumpar och långa Speylinor. Jag kör med dom vikter som jag normalt har till mina klumpar. Alltså inga tunga Skagitvikter och detta kastar sagolikt fint både med enhands och tvåhands.

Alla mina fiskevänner har blivit överförtjusta i detta koncept. Så nu får jag väl göra tvättlinor av alla mina vanliga klumpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra till vissa situationer, mindre lämpligt till andra. Men det är ju hela speylinor och scandiklumpar också.

Att det säljs ganska många skagitklumpar kan bero på att det är svårt att det är svårt att

veta vad som är lagom vikt till ett visst spö och då är möjligheten att prova någon annans klump; den är ännu så länge begränsad.

alla seriösa handlare borde ta hem tex RIOs mega kit med alla klumparna så att kunderna kan prova ut vad som passar dem, fast service har väl aldrig varit en svensk "grej"

 

förresten, är det utvärdering av linor som heter skagit eller av kaststilen som efterfrågas?

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Berndt!

 

Kör du något pass i helgen?

Skulle vara intressant att jämföra lite lättare klumpar med tyngre och se vilka tippar de olika typerna lyfter och vad de lämpar sig för.

 

Bellyn + tipp ligger på ungefär samma vikt som jag normalt använder. För att det skall funka bra så skall bellyn väga minst två gånger spetsen. En belly på 23-24g och en spets på 10g är kanonfint att kasta med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rensvind: Det jag är seriöst nyfiken på är om de som nyligen bytt från skandi till skagit fångat mer fisk med denna teknik/dessa linor? 

Någon kan säkert vittna om det? Eller?

Ni som kommenterat i denna tråd är ju de redan frälsta. Inget ont i det. Men det vore kul om något nyfrälst kunde yttra sig.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frälst vete sjutton, jag har konstaterat att de funkar bra och sedan är det lite kul med att en stor del av laxfiskesverige är så traditionsbundna så att allt nytt måste sågas (även jag kan räknas in i denna skara).

 

Jag gillar både scandi och skagit-klumpar ungefär lika mycket och har fiskat en del år med scandi nu, då var det kul att testa skagit som jag har använt i ca 1,5 säsong nu.

Båda typerna är väldigt användbara. Scandi är ganska allround och om vattnet är lite lägre och klart så blir det denna typ av klump för min del, men om vattnet är högt och jag snabbt vill ned till ett visst djup och sedan hålla mig på det djupet så är skagit att föredra (normala sjunkklumpar har en tendens att börja fiska ytligt för att sakteliga gå djupare och djupare tills man når sin kant).

 

Sedan om en viss typ av lina tar mer fisk vete sjutton, det är nog inte linan som är den avgörande faktorn även om rätt lina kan vara till hjälp.

Den ena linan utesluter inte den andra utan blir egentligen ytterligare ett verktyg i verktygslådan.

 

Rensvind: Det jag är seriöst nyfiken på är om de som nyligen bytt från skandi till skagit fångat mer fisk med denna teknik/dessa linor? 

Någon kan säkert vittna om det? Eller?

Ni som kommenterat i denna tråd är ju de redan frälsta. Inget ont i det. Men det vore kul om något nyfrälst kunde yttra sig.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är min reflektion: Jag fiskar 3 långpass i veckan i Byske under hela säsongen. Jag söker enskildhet, men rätt ofta så träffar man på andra fiskare. Många har gått över till skagitlinor. Många kör Guideline, Rio, SA:s färdigvarianter. Mina farhågor sedan tidigare, har besannats. De använder dessa linor kategoriskt hela tiden, hela säsongen. På blanka lugnflytande nackar varierandes Perry Poke med vanlig skandystylecasting. Det rivs vatten och görs omtag och inte fan får de nå hugg. Laxen är en skygg fisk oavsett vad många säger och många rättfärdigar sina omtag med någon teori som de hört från någon gammal skröna.

Ni som skrivit ovan inser ju också att det inte är optimalt i alla lägen men den stora massan använder dessa linor kategoriskt och jag vill få lite jämvikt i hyllningskörerna. 

 

Vill jag få samma effekt som skagitlinan har så fiskar jag en kortklippt DDC-klump med en sjunk 7 tip. Utan plask, ut i ett försiktigt svep. Jag vill inte vara någon besserwisser som tror att jag är så mycket bättre än alla andra. Jag vill inte vara en bakåtsträvare heller...... men är skagit så fantastiskt som så många hävdar? Ur ett fiskeperspektiv? 

 

Min erfarenhet är att ett försiktigt skandi-fiske med endast ett utlägg ger mest fiskkontakt. Mitt kasttränande och envisa nötande med detta har gett resultat. Jag får fisk och är i fisk nästan varenda pass. Mitt råd till alla är att ta försiktighetsprincipen på allvar. Träna, träna, träna. Det är värt det. Vilken fluga du har på tafsen spelar mindre roll. Sorry Frödin! Ni skall bara veta vilka skitflugor som fisken hugger på. Det som är viktigt är försiktighet, rätt djup och hastighet.

 

Jag blir gärna motbevisad, då jag glädjer mig åt andras lycka. :)  

 

Så ni som har känt att skagit har förändrat er fiskelycka till det bättre, skriv gärna om det. :)

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är min reflektion: Jag fiskar 3 långpass i veckan i Byske under hela säsongen. Jag söker enskildhet, men rätt ofta så träffar man på andra fiskare. Många har gått över till skagitlinor. Många kör Guideline, Rio, SA:s färdigvarianter. Mina farhågor sedan tidigare, har besannats. De använder dessa linor kategoriskt hela tiden, hela säsongen. På blanka lugnflytande nackar varierandes Perry Poke med vanlig skandystylecasting. Det rivs vatten och görs omtag och inte fan får de nå hugg. Laxen är en skygg fisk oavsett vad många säger och många rättfärdigar sina omtag med någon teori som de hört från någon gammal skröna.

Ni som skrivit ovan inser ju också att det inte är optimalt i alla lägen men den stora massan använder dessa linor kategoriskt och jag vill få lite jämvikt i hyllningskörerna. 

 

Vill jag få samma effekt som skagitlinan har så fiskar jag en kortklippt DDC-klump med en sjunk 7 tip. Utan plask, ut i ett försiktigt svep. Jag vill inte vara någon besserwisser som tror att jag är så mycket bättre än alla andra. Jag vill inte vara en bakåtsträvare heller...... men är skagit så fantastiskt som så många hävdar? Ur ett fiskeperspektiv? 

 

Min erfarenhet är att ett försiktigt skandi-fiske med endast ett utlägg ger mest fiskkontakt. Mitt kasttränande och envisa nötande med detta har gett resultat. Jag får fisk och är i fisk nästan varenda pass. Mitt råd till alla är att ta försiktighetsprincipen på allvar. Träna, träna, träna. Det är värt det. Vilken fluga du har på tafsen spelar mindre roll. Sorry Frödin! Ni skall bara veta vilka skitflugor som fisken hugger på. Det som är viktigt är försiktighet, rätt djup och hastighet.

 

Jag blir gärna motbevisad, då jag glädjer mig åt andras lycka. :)

 

Så ni som har känt att skagit har förändrat er fiskelycka till det bättre, skriv gärna om det. :)

Amen!

 

Och redskapshandlarna storskrattar hela vägen till banken....  :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt.

 

Det är inte linan som automatiskt "ger" dig fisk. Den är bara ett hjälpmedel för givna situationer.

Givetvis ska man sträva efter att plaska så lite som möjligt oavsett linval. Tråkigt att höra att folk använder grejorna på fel sätt i ditt vatten fast å andra sidan skulle de nog riva och slita med scandiklumpar också.

 

En kortklippt DDC med S7-tip kan man nog kalla en skagit-rig, klump och spets måste inte vara fabrikstillverkade för ändåmålet. Jag antar att du fått fisk på grejorna, då vet du säkert att det kan vara väldigt effektivt vid rätt förutsättningar.

 

Detta är min reflektion: Jag fiskar 3 långpass i veckan i Byske under hela säsongen. Jag söker enskildhet, men rätt ofta så träffar man på andra fiskare. Många har gått över till skagitlinor. Många kör Guideline, Rio, SA:s färdigvarianter. Mina farhågor sedan tidigare, har besannats. De använder dessa linor kategoriskt hela tiden, hela säsongen. På blanka lugnflytande nackar varierandes Perry Poke med vanlig skandystylecasting. Det rivs vatten och görs omtag och inte fan får de nå hugg. Laxen är en skygg fisk oavsett vad många säger och många rättfärdigar sina omtag med någon teori som de hört från någon gammal skröna.

Ni som skrivit ovan inser ju också att det inte är optimalt i alla lägen men den stora massan använder dessa linor kategoriskt och jag vill få lite jämvikt i hyllningskörerna. 

 

Vill jag få samma effekt som skagitlinan har så fiskar jag en kortklippt DDC-klump med en sjunk 7 tip. Utan plask, ut i ett försiktigt svep. Jag vill inte vara någon besserwisser som tror att jag är så mycket bättre än alla andra. Jag vill inte vara en bakåtsträvare heller...... men är skagit så fantastiskt som så många hävdar? Ur ett fiskeperspektiv? 

 

Min erfarenhet är att ett försiktigt skandi-fiske med endast ett utlägg ger mest fiskkontakt. Mitt kasttränande och envisa nötande med detta har gett resultat. Jag får fisk och är i fisk nästan varenda pass. Mitt råd till alla är att ta försiktighetsprincipen på allvar. Träna, träna, träna. Det är värt det. Vilken fluga du har på tafsen spelar mindre roll. Sorry Frödin! Ni skall bara veta vilka skitflugor som fisken hugger på. Det som är viktigt är försiktighet, rätt djup och hastighet.

 

Jag blir gärna motbevisad, då jag glädjer mig åt andras lycka. :)

 

Så ni som har känt att skagit har förändrat er fiskelycka till det bättre, skriv gärna om det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är min reflektion: Jag fiskar 3 långpass i veckan i Byske under hela säsongen. Jag söker enskildhet, men rätt ofta så träffar man på andra fiskare. Många har gått över till skagitlinor. Många kör Guideline, Rio, SA:s färdigvarianter. Mina farhågor sedan tidigare, har besannats. De använder dessa linor kategoriskt hela tiden, hela säsongen. På blanka lugnflytande nackar varierandes Perry Poke med vanlig skandystylecasting. Det rivs vatten och görs omtag och inte fan får de nå hugg. Laxen är en skygg fisk oavsett vad många säger och många rättfärdigar sina omtag med någon teori som de hört från någon gammal skröna.

Ni som skrivit ovan inser ju också att det inte är optimalt i alla lägen men den stora massan använder dessa linor kategoriskt och jag vill få lite jämvikt i hyllningskörerna.

Vill jag få samma effekt som skagitlinan har så fiskar jag en kortklippt DDC-klump med en sjunk 7 tip. Utan plask, ut i ett försiktigt svep. Jag vill inte vara någon besserwisser som tror att jag är så mycket bättre än alla andra. Jag vill inte vara en bakåtsträvare heller...... men är skagit så fantastiskt som så många hävdar? Ur ett fiskeperspektiv?

Min erfarenhet är att ett försiktigt skandi-fiske med endast ett utlägg ger mest fiskkontakt. Mitt kasttränande och envisa nötande med detta har gett resultat. Jag får fisk och är i fisk nästan varenda pass. Mitt råd till alla är att ta försiktighetsprincipen på allvar. Träna, träna, träna. Det är värt det. Vilken fluga du har på tafsen spelar mindre roll. Sorry Frödin! Ni skall bara veta vilka skitflugor som fisken hugger på. Det som är viktigt är försiktighet, rätt djup och hastighet.

Jag blir gärna motbevisad, då jag glädjer mig åt andras lycka. :)

Så ni som har känt att skagit har förändrat er fiskelycka till det bättre, skriv gärna om det. :)

Bra skrivit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade en skagit klump på kul en säsong. Skoj att pröva men jag slutade och sålde linan. Skagit kräver betydligt mer plats än scandi och kasttekniken känns onödigt omständig. Det tillför inget för mig.

Det att Skagit kräver mer plats än Scandi har du fått helt om bakfoten. Kasttekniken kan du nog förbättra, den är helt klart lättare att lära än det vanliga Spey (underhandskastet). Själv kastar jag med samma vikt på mina Skagitlinor som jag normalt använder å kör både vanliga Speykast men mest blir det Perry Poke kast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

När en tittar på filmade perry poke så slås en ju av att det är ett avbrutet single spey? Varför avbryta ett så optimalt kast?

Sluta fega, gubbar!

:)

Hej.. Du vet nog vad single spey,med klumpar eller hela linor,liksom,går ut på,alltså grundtanken?? Kolla upp grundtanken,varför Skagit överhuvudettaget finns,så får du svaret.. Somliga här har fattat galoppen,en del vet jag inte direkt om det är så med.. För övrigt kan du ju jämföra ett single spey med ett snake roll,som lätt används i samma situationer.. Vilket är "bäst"??  mvh  borano20  

Redigerad med borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig har det varit suveränt till mellanfisket, dvs inte supersnabbsjuka´la Byskeälven tidigt juni och 1000grains fiske, och inte heller lågvattnet på sen sommaren, men precis allt annat fiske, dvs normalt lax/öringfiske.

 

Att kunna styra flugans djup och hastighet med hjälp av den FLYTANDE bakdelen (kan inte begripa hur folk köper Intermediate bakdel, går riktigt dåigt att menda den..), och samtidigt kunna använda rejält snabbsjunkande spetsar och allt upp till Int spetsar har betytt oerhört mycket för min fisketeknik.

 

Det har blivit roligare att fiska helt enkelt. Du kan menda din spets och hålla fluga vid ståndplatsen så mycket bättre, du kan även få högre fart på flugan i lite slakare vatten.

 

Nu kan man ju aktivt börja delta i fisket mera, än att bara låta linan svepa i strömmens hastighet, mer eller mindre opåverkad.

 

Jag har varit som ett barn i en godisbutik, lycklig som få över denna totala kontroll.

 

Visst, det har funnits spetsar ett bra tag nu, men det är med Skagitspetsarna du kan kasta riktigt stora flugor igen, utan att det känns alltför mycket i kastet.

 

Dessutom ger Skagitspetsarna vida större sjunkgrader än tidigare.

 

Sen denna diskussion om olika kast hit och dit förstår jag inte riktigt…jag kastar samma underhandskast som jag alltid gjort..varken mer eller mindre…?

 

Kan det bero på att många väljer (och branschen rekommenderar) en viss överklassning på vikterna till spöna, att folk inte längre kan "kasta normalt" utan måste helt sonika ta till Perry Poke mm..?

 

Jag vill också poängtera att jag också tror att laxen/öringarna är ganska lättskrämda varelser. Och jag är inte guds bästa barn och gör själv mellanlägg vid långa kast.

 

 

MVH L-O

Redigerad med Beretta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig har det varit suveränt till mellanfisket, dvs inte supersnabbsjuka´la Byskeälven tidigt juni och 1000grains fiske, och inte heller lågvattnet på sen sommaren, men precis allt annat fiske, dvs normalt lax/öringfiske.

 

Att kunna styra flugans djup och hastighet med hjälp av den FLYTANDE bakdelen (kan inte begripa hur folk köper Intermediate bakdel, går riktigt dåigt att menda den..), och samtidigt kunna använda rejält snabbsjunkande spetsar och allt upp till Int spetsar har betytt oerhört mycket för min fisketeknik.

 

Det har blivit roligare att fiska helt enkelt. Du kan menda din spets och hålla fluga vid ståndplatsen så mycket bättre, du kan även få högre fart på flugan i lite slakare vatten.

 

Nu kan man ju aktivt börja delta i fisket mera, än att bara låta linan svepa i strömmens hastighet, mer eller mindre opåverkad.

 

Jag har varit som ett barn i en godisbutik, lycklig som få över denna totala kontroll.

 

Visst, det har funnits spetsar ett bra tag nu, men det är med Skagitspetsarna du kan kasta riktigt stora flugor igen, utan att det känns alltför mycket i kastet.

 

Dessutom ger Skagitspetsarna vida större sjunkgrader än tidigare.

 

Sen denna diskussion om olika kast hit och dit förstår jag inte riktigt…jag kastar samma underhandskast som jag alltid gjort..varken mer eller mindre…?

 

Kan det bero på att många väljer (och branschen rekommenderar) en viss överklassning på vikterna till spöna, att folk inte längre kan "kasta normalt" utan måste helt sonika ta till Perry Poke mm..?

 

Jag vill också poängtera att jag också tror att laxen/öringarna är ganska lättskrämda varelser. Och jag är inte guds bästa barn och gör själv mellanlägg vid långa kast.

 

 

MVH L-O

Hej.. Se där. Nån som fattat galoppen med Skagit. Å som inte tycker att det är ett annat sätt att kasta,bara. Hmm,men det där med mellanlägg..  mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går ofta att göra mer med kastandet än de flesta tror-.Perry Poke kan man använda sig av vid vanlig Scandi-kastning t.ex. Skagit går bra att kasta med en vanlig sink-tip. Experimentera i lugn och ro så tror jag att de flesta frågetecknen rätar ut sig. Det är ofta bra att kolla på kastlänkar, snappa upp något och sedan prova just detta. Fastän jag har sett många klipp åtskilliga gånger så händer det att jag har missat någon detalj som  sedan underlättar kastandet.

 

Det som jag tycker är krävande är att ställa om från det lugna kastandet i stilla flytande vatten till att vara utvadad i hård ström, det är en riktig omställning!

 

http://flyfishingtraditions.blogspot.se/2011/11/perry-poke-positioning-cast.html





https://www.youtube.com/watch?v=qJVHITMPanA#t=339 Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...