Jump to content
Sign in to follow this  
laxhenke

Spey lina till Hardy Swift 16fot klass 11

Recommended Posts

Jag är ute efter en längre spey lina i längd 18-25 meter och vikt runt 55-65gram till mitt Hardy Swift 16 fot, vilken lina ska man köpa? Är det någon som har någon tillsalu!

Någon som provat Tellis spey linor? De ser intressanta ut.

Har någon någon annan rekommendation till detta spö så är det välkommet. Kännar att det måste vara lite längd och vikt på klumpen om man ska dra nytta av spöet ordentligt.

Kan inte ge annat råd än att försöka få tillfälle att provkasta någons lina innan du köper en. Det gjorde inte jag och förlorade en del pengar på kuppen eftersom jag fick så lite för de linor som inte passade mitt spö och min teknik. Sålde t.ex. en SA  Distance # 9/10  för 300 kr...Bra lina som dock funkade bättre på ett mitt CTS 16´# 10/11 än mitt CTS Skagit 15´# 9/10 som jag ville ha linan till. http://buy.scientificanglers.com/spey/distance-spey.html

Vet att Laxbernt gillar de här.

http://www.centurygame.co.uk/century_line.php

Edited by magnolia

Vet vad du menar... man har ju lite på lager. Finns inte så många som fiskar med tyngre speylinor så det blir att köpa någon antar jag och prova. Men tycker det är svårt att hitta längre och lite tyngre speylinor.

Kan inte ge annat råd än att försöka få tillfälle att provkasta någons lina innan du köper en. Det gjorde inte jag och förlorade en del pengar på kuppen eftersom jag fick så lite för de linor som inte passade mitt spö och min teknik. Sålde t.ex. en SA  Distance # 9/10  för 300 kr...Bra lina som dock funkade bättre på ett mitt CTS 16´# 10/11 än mitt CTS Skagit 15´# 9/10 som jag ville ha linan till. http://buy.scientificanglers.com/spey/distance-spey.html

Vet att Laxbernt gillar de här.

http://www.centurygame.co.uk/century_line.php

Förstår att du provat några olika speylinor, har du någon uppfattning med för eller nackdel med lång eller kort baktappering på speylinor? Tycker själv Airflo Delta är riktigt bra och de har mycket kort baktappering.

Jag vet att Grapplern har mer erfarenhet än jag och jag skall be honom skriva något.

Saken är den vill du ga en hel lina eller duger det med en lång klump?

Duger en lång klump så titta på Nextcast Champ 15 el 16. Otroligt fina långlinor för tävling där du har goda möjligheter att klippa till en kanon lina. James Chalmers är på väg strax och släppa sina produkter och jag har hans tävlingslina och den är helt otroligt lätt kastad och kastar grymt fint. Annars ta en titt på Carrons sortiment på hellinor. De är fantastiskt fina och lägger verkligen fint på vattnet.

Jag är mer ute efter speylina, klump är ok om det är sjuk och man kaster långt och mycket vatten.

Roligare att kasta med speylina.

Provat några speylinor till detta spöet tycker inte det blir det rätta "draget" kasten blir runt 28-30meter med dåligt sträckt tafs, men man känner inte kicken i klingan vilket betyder att det finns mer att hämta. Köpt Vision Ace spey 11-12 billigt i Norge och den ladda spöet ok, men linan är helt enkelt inte bra. Den har en lång baktapering som ligger i spöet som hjälper till att ladda klingan, men bromsa när det ska skjutas iväg. Har provat några ace spey linor och de är skit heltenkelt även om de går att kasta med.

Köpte en speylina på Ebay som har en klump på 20meter och väger 52gram, underbar lina, men den kändes lite för lätt till Hardy spöet, fungera enormt fint till mitt Loop greyline 16 fot. Perfekta kast hela tiden på runt 31-33meter lugnt och fint utan att man behöver fundera. Så ska det vara.

Edited by laxhenke

Ok!

Då skulle jag lägga mina pengar på antingen
Carron 85 klass 11/12 65 gram huvud
Carron 85 klass 10/11 60.8 gram huvud
Carron 75 klass 11/12 59.7 gram huvud
Carron 75 klass 10/11 55.8 gram huvud

Då skulle jag ligga lite högre i vikt med tanke på linans längd och vikten har därmed mindre betydelse då den sprids över så lång längd och du vill få lite kick i spöt så behövs lite extra vikt.

Va inte heller rädd för längden på dessa linor då de är otroligt lättkastade och du kan ta in så mycket belly som du känner att du kan hantera så det är inget hinder. Kastade 85an nyligen och det är en av de bästa longbellys som jag någonsin provat.

Bara att välja en som passar bäst och köra hårt :)
Eller köp två ;)

Edited by thegrappler

Ok!

Då skulle jag lägga mina pengar på antingen

Carron 85 klass 11/12 65 gram huvud

Carron 85 klass 10/11 60.8 gram huvud

Carron 75 klass 11/12 59.7 gram huvud

Carron 75 klass 10/11 55.8 gram huvud

Då skulle jag ligga lite högre i vikt med tanke på linans längd och vikten har därmed mindre betydelse då den sprids över så lång längd och du vill få lite kick i spöt så behövs lite extra vikt.

Va inte heller rädd för längden på dessa linor då de är otroligt lättkastade och du kan ta in så mycket belly som du känner att du kan hantera så det är inget hinder. Kastade 85an nyligen och det är en av de bästa longbellys som jag någonsin provat.

Bara att välja en som passar bäst och köra hårt :)

Eller köp två ;)

Tackar för svaret, ser bra ut, ska kolla dessa linor.

Har du någon erfarenhet av Michael Evans linor? De ser också intressanta ut.