Hoppa till innehåll

Bästa #5 linan?


John-Daniel

Recommended Posts

Som rubriken lyder, vilken lina är bäst? 
Fisket sker till 90% i strömmande vatten efter öring eller regnbåge i storlek 0,8-4 kg.

Jag kör själv med Loop opti stream #5 som jag tycker mycket om men jag skulle vilja toppa den och få något ännu bättre (om det nu är möjligt) 
Skulle behöva tips och råd. :) 

Tack på förhand!


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur du fiskar också. Lugnflyt torrflugefiske är ingen lyckad kombo med Opti stream i mitt tycke. Detta eftersom grankotteklumpen på den linan slår ner ungefär som om det landar en bäver på ytan. Kanske lite överdrivet men iaf tillräckligt illa för att skrämma skygg fisk.

Det där med bästa linan är omöjligt att svara på. För mig är bästa linan olika linor vid olika situationer. Torrflugefiske i strömmande: SA Mastery trout. I sjö SA ED. Strömmande med lite mer fart och vid trånga vatten, GL Presentation. Kust/stor sjö, GL Coastal. Gäddfiske GL Pike.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur du fiskar också. Lugnflyt torrflugefiske är ingen lyckad kombo med Opti stream i mitt tycke. Detta eftersom grankotteklumpen på den linan slår ner ungefär som om det landar en bäver på ytan. Kanske lite överdrivet men iaf tillräckligt illa för att skrämma skygg fisk.

Det där med bästa linan är omöjligt att svara på. För mig är bästa linan olika linor vid olika situationer. Torrflugefiske i strömmande: SA Mastery trout. I sjö SA ED. Strömmande med lite mer fart och vid trånga vatten, GL Presentation. Kust/stor sjö, GL Coastal. Gäddfiske GL Pike.

 

Bra och nyanserat svar!  :) 

Jo jag förstår att smaken är som baken, men det är väl den enklaste formuleringen.. "Bra fluglinor" kanske man skulle skrivit istället.

Var uppe i Magnehulteån och fiskad nyligen ( förvisso ingen direkt skygg fisk ) det vakade mycket och torrflugor  var det bästa alternativet den dagen.

Och det är sant som du säger med att klumpen ställer till det vid presentationerna, lite tråkigt på en annars så fin lina. :(  Men man kan ju inte va bra på allt!

Ha det gött! ;)

Redigerad med John-Daniel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra och nyanserat svar!  :) 

Jo jag förstår att smaken är som baken, men det är väl den enklaste formuleringen.. "Bra fluglinor" kanske man skulle skrivit istället.

Var uppe i Magnehulteån och fiskad nyligen ( förvisso ingen direkt skygg fisk ) det vakade mycket och torrflugor  var det bästa alternativet den dagen.

Och det är sant som du säger med att klumpen ställer till det vid presentationerna, lite tråkigt på en annars så fin lina. :(  Men man kan ju inte va bra på allt!

Ha det gött! ;)

 

Magnehulteån är ju typ en liten bäck med lugnflyt. max 5-6m bred.

Opti stream blir ju kanon med roll cast

 

Drar du till en större sjö skulle jag byta till en lina med längre klump. typ Rio Gold eller Guideline high water

Redigerad med Henrik-8400
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite luddig förut, jag har alltså inga egentliga problem med min lina inte heller mina presentationer.

Opti stream:

Det som kan bli knepigt med lättare torrflugor är just det som någon nämnde "att grankotteklumpen landar som en bäver på ytan" vilket kan skrämma fisken i mindre vatten såsom magnehulteån(även om fisken där inte är speciellt skygg). Rollkast är helt fantastiska, ingen diskussion! :)

Jag var mest nyfiken på vilka linor grabbarna på forat föredrar då jag funderar på att utöka min arsenal/ byta till annan lina.

Redigerad med John-Daniel
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...