July 19, 201312 yr comment_1684867 Hur gör ni för att mäta längden på fisken snabbt och smidigt? Lättast måste väl vara att ha en längdskala på spöet? Tex utgå ifrån korkens ovsndel och mäta uppåt... Men hur ska man göra markeringarna isåfall? Tusch lär väl knappast hålla? Och att repa upp klingan känns inte heller så lockande:/ Tips? Finns det inga färdiga långa klistermärken lr dylikt för ändamålet? Hur gör ni? Report
July 19, 201312 yr comment_1684868 Kolla på profly dom har en måttstick man klistrar på spöt:-) En flugtokig kock=) Report
July 19, 201312 yr comment_1684872 Brukar sätta en tejpremsa var femte cm, 45-60. I år ristade jag även på håvskaftet, slipper lyfta dem så mycket då. Report
July 19, 201312 yr comment_1684875 Eller så köper man Scott G2 som har markeringar från fabriken Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 "The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach" Report
July 19, 201312 yr comment_1684876 Har funderat på att linda bindtråd och lägga lite lätt med lack över som markeringar. nunca caminarás solo Report
July 19, 201312 yr comment_1684877 Panduro har väl säkert nån fin vattenfast färg man kan pensla på? Jag har nåt spö som jag målat på markeringar med sån där guldpenna, det är väl inget för den så kallade sakonanisten, men bryr man sig mer om måttet än hur ens grejer ser ut så duger det gott. Frågan är förstås också hur jäkla noga det är med måttet, var den ca 110 cm lång så är det inte precis nån avgörande skillnad mot om samma fisk var 108,5 cm lång.Tycker man att det är så noga så kanske det räcker med en linjal så man kan mäta pillesnoppen istället Inte fiskelustig längre. Report
July 19, 201312 yr comment_1684894 Har funderat på att linda bindtråd och lägga lite lätt med lack över som markeringar. Har gjort exakt detta. Billigt och okomplicerat, och så kan man välja en färg som lirar bra ihop med resten av spöt. Report
July 19, 201312 yr comment_1684936 Jag skrev med en "edding 780 paint marker" på klingan, 30, 40, 50 cm, lite lack på, fungerar perfekt. Livet börjar efter 30 meter. Report
July 19, 201312 yr Author comment_1684948 Tack för alla svar! Verkar som alla har sin egna lilla lösning på detta Ska prova med klisterremsan från profly till att börja med Report
July 19, 201312 yr comment_1684953 På 15 fotaren sätter jag första strecket på 75 cm andra på 1 meter....osv Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 "The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach" Report
July 19, 201312 yr comment_1684956 På 15 fotaren sätter jag första strecket på 75 cm andra på 1 meter....osv Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Livet börjar efter 30 meter. Report
July 19, 201312 yr comment_1684962 Eller så köper man Scott G2 som har markeringar från fabriken Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Scott tänkte till!!! Report
July 19, 201312 yr comment_1684964 Eller så köper man Scott G2 som har markeringar från fabriken Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Bra ide! Måste vara det enklaste. Livet börjar efter 30 meter. Report
August 7, 201312 yr comment_1689059 Silvertejp remsor! då kan du plocka bort dom om du blir less också! Report
August 7, 201312 yr comment_1689068 Scott tänkte till!!! det gjorde Pool 12 för längesedan med sina ssd2. rosa lindningar dessutom. sexigt! Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
August 8, 201312 yr comment_1689074 Det har jag på mitt gamla pool 12 SSD2 dock har den inga rosa lindningar.Bra Scott! bara 15 år efter... There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
August 8, 201312 yr comment_1689097 Man kan gå in på ICA och köpa ett mjukt 1.5m måttband, sådant som man har till sömmnad. Klipp till den längd man vill ha. Ha det i fikan! Mvh Kari www.kt-flugfiske.se Report
August 8, 201312 yr comment_1689105 Denna kanske? http://www.reklambutiken.com/maaottband-basic.90876.phtml There's never enough time to do all the fly fishing you need! Report
August 8, 201312 yr comment_1689112 jag har klippt smala remsor av reflexfolie som jag satt var femte cm upp till 60cm, (kommer inte få större fisk...) skrivit avståndet på varje remsa med en CD-marker, Har suttit i tre år nu utan problem, lätt att se i mörkret också. Acksjöarna utanför Södertälje är där jag fiskar mest. Med i SAFK:s Arbetsgrupp Har ni frågor om Acksjöarna så hör av er! Report
August 8, 201312 yr comment_1689133 Uppskatta storleken. Då blir fisken alltid så stor och lång som man vill att den ska vara! Report
August 8, 201312 yr comment_1689136 Uppskatta storleken. Då blir fisken alltid så stor och lång som man vill att den ska vara! Ja, det är en bättre metod än att mäta och sen dra av tre cm eftersom fisken lever! mobiliserat. Inte fiskelustig längre. Report
August 7, 20223 yr comment_1977307 Återupplivar denna gamla tråd. Skulle vilja ha markeringar på mina tvåhands-spön. Frödin har ju en bra lösning men jag tycker det är sånt sjukt överpris för 3 st klistermärken. https://www.frodinflies.com/products/wild-salmon-c-r-measuring-sticker Någon som vet ifall det finns något liknande att köpa till en billigare peng? Alt. tips på annan lösning? Har funderat på att testa tunn markeringstejp som man sätter på whiteboard. @hernofly Report
August 7, 20223 yr comment_1977308 Jag har kört med bindtråd på mitt förra havsöringsspö, typ 45-55-60. körde med uvlim ovanpå, viktigt tror jag att man väljer någon flex variant så man kan ta bort det om man vill👍🏻 Report
August 7, 20223 yr comment_1977311 Jag använder denna penna och märker ut på klingan, slitstark som tusan och tvättas bort med exempelvis t-röd. https://www.bagaropilar.com/se/art/sakura-markpenna-1.php Edited August 7, 20223 yr by ALu Report
August 7, 20223 yr comment_1977312 Kanske köpa en Dymo och skriv ut själv, vet inte om det finns transparant tejp? G.Loomis GL3 14' #9-10. Hardy Jet 14' #9-10. G.Loomis RR Stinger GLX 13' 8-9. Scierra Flylite v2 12.8' #8-9. Sharpes of aberdeen "scottie" 12,5' #9. Bringsens Black Shadow 12' # 8-9. Lpxe 11' #8-9. Lpxe 12,6' #7-8. Redington Dually 12,6' #6. Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.