Hoppa till innehåll

Gäddflugfiske i mälaren


samot

Recommended Posts

Jag är ny här på forumet så kan ju börja med att säga "HEJ!!!". Sedan så tänkte jag försöka dra igång en tråd för oss som letar efter krokodiler i Mälaren. Det kan ju inte bara vara jag. Jag håller till ute i Sigtunatrakterna, åt skoklosterhållet för det mesta. Tänkte att vi kunde använda den här tråden till att dela med sig lite om erfarenheter, flugtips, metoder m.m. för just flugfiske i Mälaren.

 
Jag har precis börjat med att köra fluga efter gädda. Har tänkt på det länge då jag alltid får sån flugabstinens när jag kommer hem från mina årliga öring- å harrsemestrar! Har bara inte fått tummen ur att geara upp. Men nu är det gjort!
 
Jag landade min första igår kväll, prick klockan 22 satt den. Fy fan vilken känsla!! 
Först drog det till lite.. och sen lite till. Inget rejält, kunde lika gärna vara en näckros av mina tidigare erfarenheter att döma under kvällen. Jag kände efter för att vara säker (idiotiskt att känna efter..) istället för att snabbt hugga tillbaka. Mothugget kom ju självklart försent. Flugan satt inte. Fan säger jag och hämtar sakta hem för att invänta ett nytt försök av firren. Inget händer. Jag kastar ut igen på exakt samma ställe där den högg innan, med hopp om att gäddan står kvar. Jag hämtar långsamt och försiktigt hem i samma takt som innan.. OCH PANG!! Där stod hon!! YES! 
 
Det var ingen baddare men det var min första. Runt 2 kg i fin kondition.
 
I kväll är det dags igen och jag hoppas på ett riktigt skitfiske.
 
Mvh,
Tomas
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvällens session bjöd på en landad och ett par bommar. Kul att se att det händer grejer inne i vikarna trots värmen osv.. 

Körde 2 st flashflugor på tafsen för att öka på storleken, en guld och en blå (körde samma igår). Huggen kom på 50-100cm djup.

 

Ingen annan som är ute och testar nåt i mälaren?

 

//T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...