Hoppa till innehåll

Öl


Knugen

Recommended Posts

Tjena.

Finns här några öl-njutare här? 

Dvs de som dricker öl för att det är gott och inte de som vill bli fulla.

Inte orkat kolla om någon skapat en liknande tråd men här tänkte jag att vi ska diskutera öl.

Vilken är den godaste ölen enligt dig? Hur kall/varm ska den vara för att avnjutas bäst?

När ska den avnjutas? Efter en lyckad fisketur? Efter en olyckad fisketur? 

 

Kan säga att under tiden jag drack som mest var det elk brew 7,5% som gällde, mild smak för alkoholhalten, dock väldigt farlig då man lätt dricker för många. 

Nu för tiden dricker jag endast någon öl under fisketurerna om jag får tag i en chaufför och när jag bundit en hel del flugor under en dag.

Avnjuter helst en heiniken eller en falcon.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Finns här några öl-njutare här? 

Dvs de som dricker öl för att det är gott och inte de som vill bli fulla.

Inte orkat kolla om någon skapat en liknande tråd men här tänkte jag att vi ska diskutera öl.

Vilken är den godaste ölen enligt dig? Hur kall/varm ska den vara för att avnjutas bäst?

När ska den avnjutas? Efter en lyckad fisketur? Efter en olyckad fisketur? 

 

Kan säga att under tiden jag drack som mest var det elk brew 7,5% som gällde, mild smak för alkoholhalten, dock väldigt farlig då man lätt dricker för många. 

Nu för tiden dricker jag endast någon öl under fisketurerna om jag får tag i en chaufför och när jag bundit en hel del flugor under en dag.

Avnjuter helst en heiniken eller en falcon.

 

 Öl Är ju nått underbart gott! Men är inte yrseln en biverkning man ändå vill ha ut av Ölen??

 

Själv dricker jag gärna Lapinkulta!

 

//erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir sakta mer och mer intresserad. Tyvärr har det gjort att jag idag har svårt att köpa billigare öl då de bara smakar kolsyra och socker. Vill ha välhumlad öl.

Favoriten i standardsortimemtet just nu är Modus Hoperandi. Den dricker jag utan tillbehör och ca 10 grader. Till mat blir det helst en Oppigårds Amarillo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dricker en hel del öl och då inte backavis av smuggelöl. Gillar de flesta typer. Har dock svårt för veteöl.

Har dock köpt en veteöl som heter vette fan. Måste vara bra :D

 

Har även köpt en hel del lagringsöl som ligger och myser till sig. Kan fota sen och lägga upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick in en gubbe på jobbet som drog ner mi i ölträsket kan man säga. Började lite lätt med att utforska systemets sortiment av Ale och IPA och insåg ganska snabbt att ljus lager i regel är ganska tråkigt och smaklöst om man jämför med mycket annat. Mycket IPA under en period som sagt men har på senare tid börjat tycka att det är väl blommigt och parfymerat. Detta har tagit mig in i den belgiska ölkulturen men även den lite mörkare engelska. En stor favorit är just nu St Peters cream stout. Som en guiness men bättre på allt och lite, lite sötare. Föredrar den ganska kall som motsats till vad proffsen säger..

Ett annat litet tips såhär under sommaren är ett öl som heter Saint Landelin Mythique. Är fransk men bryggs precis på gränsen mot Belgien ;) Skulle beskriva det som en blond ale som är frisk och fruktig i smaken. Serveras med fördel ordentligt kall i ett högt veteölglas. Snyggare skum får man leta efter. Det gäller för övrigt även för cream stouten där skummet nästan är lika tjockt som vispad grädde :)

Blev man törstig nu eller..

/jh

Redigerad med jonnehorn
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dricker en hel del öl och då inte backavis av smuggelöl. Gillar de flesta typer. Har dock svårt för veteöl.

Har dock köpt en veteöl som heter vette fan. Måste vara bra :D

 

Har även köpt en hel del lagringsöl som ligger och myser till sig. Kan fota sen och lägga upp.

 

Hmpf, Wisby Weiss är en av mina favoriter när det är riktigt varmt ute :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man va riktigt fin och frän så ska man tycka om öl som smakar tantparfym (humle) IPA hit och IPA dit, det smakar som en kärring i parfymdisken på ullared luktar!

Nu ska vi inte vara så hårda mot humle över lag. Tycker att den stora boven i dramat är den amerikanska "mode-humlen" Amarillo som är väldigt parfymerad. De europeiska bryggerierna imorterar denna för att kunna hänga på tränden. Läste också nån stans att det i staterna har börjat svänga i öl-modet och att de går åt det belgiska hållet istället och därför importerar humle därifrån..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra IPA är grymt trevligt. Den ska vara så besk att tungan krullar ihop sig. I regel föredrar jag dock mest engelsk ale. Bombardier har jag haft en kärleksaffär med i ett antal år och den går inte över. Belgisk öl a la Leffe tycker jag däremot är gräslig. Jag kan inte sätta fingret på vad som är fel med dem men vi går inte ihop. Fast en kompis bjöd på en dyr belgare i våras som faktiskt var bland det bästa jag druckit. Ska kolla upp vad den heter, såvida inte Kingen själv skriver det här.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hannu borde komma in snart. han postar ju instagramöl typ tre gånger om dagen

Nja, nu har jag varit återhållsam på Instagram. 

Men visst finns det en hel del att skriva om öl och i synnerhet IPA, stout och porter.

Jag har några favoriter och oftast är det humlestarka grejer eller mörka amerikanska ales.

Brewdog släpper ofta bra grejer och den senaste, "Hello my name is Ingrid" är ju en fantastisk ale med smak av hjortron.

Deras "IPA is dead" är spännande då man får smaka på olika humlesorter utan att dom blandas ihop.

Mikkeller är även det en av mina favoriter men tyvärr har deras senaste "K:rlek" tagit slut.

För att inte tala om Great Divides olika Yetisorter som får en att himla med ögonen och tro man är i himlen. Fantastiska!

Nögne, Sigtuna, Sierra Nevada, Napa Smits "Hoppageddon", Modus Hoperandi, massor av belgiska krieks känns svalkande under varma sommardagar.

Det finns hur mycket som helst att skriva om RIKTIG bärs.

Vi ses väl på Untappd och skålar tillsammans?

Norrlands Guld och annat kan man dricka i bastun :)

 

Danne, här på Edge, är väl den som besitter största kunskaperna när det gäller riktig öl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte vara så hårda mot humle över lag. Tycker att den stora boven i dramat är den amerikanska "mode-humlen" Amarillo som är väldigt parfymerad. De europeiska bryggerierna imorterar denna för att kunna hänga på tränden. Läste också nån stans att det i staterna har börjat svänga i öl-modet och att de går åt det belgiska hållet istället och därför importerar humle därifrån..

 

 

Ska man vara sådär PK så lyckas man ju aldrig reta gallfeber på någon :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man va riktigt fin och frän så ska man tycka om öl som smakar tantparfym (humle) IPA hit och IPA dit, det smakar som en kärring i parfymdisken på ullared luktar!

 

 

Hehe... Kan hålla med dig lite Henka. Smakar tvål!

Bra för er att ni tycker så, skräpöl är ju billig :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra för er att ni tycker så, skräpöl är ju billig :D

 

 

Nej, nu har du fattat fel igen. :ph34r:

 

Skräpöl kan vara billig. Det kan ipa också vara, men oftast är ipa både skräpöl och dyr. Men det är säkert kärringarna på ullared också egentligen :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, nu har du fattat fel igen. :ph34r:

 

Skräpöl kan vara billig. Det kan ipa också vara, men oftast är ipa både skräpöl och dyr. Men det är säkert kärringarna på ullared också egentligen :wub:

Vad har du för schyssta sorter att rekommendera då? Kan ju vara kul att variera sig lite. Har mest blivit IPA-drickande senaste åren.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Vad har du för schyssta sorter att rekommendera då? Kan ju vara kul att variera sig lite. Har mest blivit IPA-drickande senaste åren.

 

 

Fullers ESB har jag haft som liten favorit på sistone, den är trevlig rakt igenom :)

Oxford Gold är inte heller så tokig.

 

Det finns mycket gott om man höjer blicken från "50 cl burk ljus lager" ^_^

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har jag druckit någon gång. Inte illa. Gillar den typen av öl till mat. En IPA är för kraftig till mat tycker jag. Samma med mörka belgiska, gör sig bäst solo.

Något jag liksom whisky inte lärt mig är porter och stout. Funkar inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har jag druckit någon gång. Inte illa. Gillar den typen av öl till mat. En IPA är för kraftig till mat tycker jag. Samma med mörka belgiska, gör sig bäst solo.

Något jag liksom whisky inte lärt mig är porter och stout. Funkar inte.

 

Porter brukar jag göra av med nån flaska om året, en när man kokar en stek och en till kräftkoket, annars får de allt vara ifred  -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...