Jump to content

Solglasögon tips

Hatchmania

Recommended Posts

Tappade mina favvobrillor i sjön igår och måste lösa detta med att köpa nya.

Har provat Oakley Whisker som jag tyckte var för små, (för mycket ljusinsläpp på sidorna).

Oakley Hijinx Specific Angling, som satt för nära ansiktet (gick knappt att blinka).

Har ett par Leech River som jag gillar, bortsett från dessa raka skalmar!? Varför raka? Sitter kanon, så länge man inte vill ha något på huvet, såsom en keps som jag alltid har när jag fiskar (Skalmarna trycker på öronen så man får ont).

Är det jag som har ett felkonstruerat huvud eller är det någon mer som har detta problem?

Någon som har tips på sköna brillor? Funktion före skönhet. Sköna att bära med keps och inte släppa in massa ljus från sidorna. Eller om det går att modifiera skalmarna på Leech brillorna.

Ska tillägga att jag vill inte lägga ut 1500-2000 spänn på nya. Jag vet att man får vad man betalar för, men jag orkar inte gå runt och vara rädd för att använda dem. Mina favvobrillor kostade 79kr på beoutdoor, och dem användes dagligen. Tror märket var Jaxxon.

Men runt 500kr kan jag lägga, gärna mindre. :)

Edited by Hatchmania

Jag kör ett par smith swindler. Kostar under tusenlappen och är jäkligt snygga även när man inte står i sjön. Minst lika bra glas som i mina leech men 10ggr snyggare. Kör den bruna linsen som jag tycker är mer alround än leech kopparlins. Håll koll om det skulle bli aktuellt med köp bara för modellen finns både som polariserande och utan.

/jh

Köpte Sameos brillor med utbytbara glas när mina favvobrillor blivit alldeles för repiga. Mycket trevliga och dom gula glasen funkar perfekt för kvällsfiske efter solen gått ned, ger väldigt bra kontrast för att se flugan. Kostar runt 700 med fyra olika glas men man kan köpa alla delar separat också.

Jag har två par "no name" som är helt identiska med Guideline Viewfinder, ett par i copper och ett i gunsmoke.

Har varit nöjd med dem och de har hållit bra trots omfattande misshandel. (har köpt dem för 69.- respektive 179.- så jag har inte varit så rädd om dem)

Kan rekommendera mina och därmed även Guideline Viewfinder.

(har jämfört med kompisens original - de är helt identiska förutom branding)

Jag är ändå sugen på ett par Smith's Riverside - nån som har provat?

Jag har ett par Leech Sunrise och upplevde samma "kläm bakom öronen" som du. Löste det genom att sätta skalmarna utanpå kepsen eller mössan. Nyss hemkommen från en solig vecka i Kirunafjällen där glasögonen användes hela dagarna på detta vis och det funkade hur bra som helst. I övrigt är dessa glasögon kanonbra.

Jag har två par "no name" som är helt identiska med Guideline Viewfinder, ett par i copper och ett i gunsmoke. Har varit nöjd med dem och de har hållit bra trots omfattande misshandel. (har köpt dem för 69.- respektive 179.- så jag har inte varit så rädd om dem)Kan rekommendera mina och därmed även Guideline Viewfinder.(har jämfört med kompisens original - de är helt identiska förutom branding)Jag är ändå sugen på ett par Smith's Riverside - nån som har provat?

Mm, ser ut som dem jag sumpade i sjön. Vet du var man kan köpa dessa no name brillor?

Jag har ett par Leech Sunrise och upplevde samma "kläm bakom öronen" som du. Löste det genom att sätta skalmarna utanpå kepsen eller mössan. Nyss hemkommen från en solig vecka i Kirunafjällen där glasögonen användes hela dagarna på detta vis och det funkade hur bra som helst. I övrigt är dessa glasögon kanonbra.

Ska prova ditt knep. Hade mina Leech brillor typ hela dan igår (utan keps) och märkte att dem klämmer även utan huvudbonad. Antar att jag har ett ganska tjockt huvud. Får försöka böja skalmarna ändå, vad har man att förlora....

Mm, ser ut som dem jag sumpade i sjön. Vet du var man kan köpa dessa no name brillor?

Eftersom jag nyss slarvade bort ett par köpte jag nya när såg ett par i fiskeaffären i Hjo. Senast inköpsställe dessförinnan var Hökensås, tror jag.

Jag hittar nu inte mina nyköpta...

Kvar på stranden kanske... :D