Jump to content

Vilken dagslända kan det vara?

Thoby

Recommended Posts

Hallå!

Har sökt men ej funnit svar! Vänder mig till forumet för att få hjälp.

Har vid ett par tillfällen stött på en liten dagslända, ca en halv centimeter lång, svärmandes vid Mälarens strand i höjd med Järfälla, Stockholm.

Som sagt 0,5 cm lång (exkl stjärtspröt), två transparenta vingar, stora bruna ögon, olivgrön/brun thorax, ljusgul stjärt/bakkropp (lite transparent) men brunaktig längst bak, två tunna stjärtspröt.

Nyfiken! Hoppas någon kan hjälpa mig...

Hallå!

Har sökt men ej funnit svar! Vänder mig till forumet för att få hjälp.

Har vid ett par tillfällen stött på en liten dagslända, ca en halv centimeter lång, svärmandes vid Mälarens strand i höjd med Järfälla, Stockholm.

Som sagt 0,5 cm lång (exkl stjärtspröt), två transparenta vingar, stora bruna ögon, olivgrön/brun thorax, ljusgul stjärt/bakkropp (lite transparent) men brunaktig längst bak, två tunna stjärtspröt.

Nyfiken! Hoppas någon kan hjälpa mig...

Låter som en baetis tycker jag.

http://www.biopix.com/large-dark-olive-baetis-rhodani_photo-85417.aspx

Edited by Cristoffer

Heptagenia Sulphurea?

Påminner om denna till form. Men den hade så vitt jag såg inte dom där småvingarna. Vingarna var inte heller gula. Kroppen var mer tunn och nästan transparent. Thorax mer mörk.

Edited by Flyanderror

Nu är du nått på spåren!

Tror att jag hittat den tackvare detta. En Centroptilum Luteolum. I Lindroths bok "Dagsländor" finns en bild på en Ljus sporrslända, som jag av okänd anledning bläddrat förbi. Sidan 32 för er som har boken. Tydligen släkt med Baetis vilken den även ska påminna om Cristoffer! Och för att trycka in lite mer fakta så hävdar "Flugfiskarens insekter" att den finns i Sverige.

http://www.euroflyangler.com/html/insects/genus_detail.php?id=131&ph=Arthropoda&sph=Hexapoda&cl=yktcqsmhnolhtb∨=Ephemeroptera&fa=Baetidae≥=Centroptilum&sp=luteolum

Måste varit denna jag såg! Upplevde den dock som mer gul...

Tackar ödmjukast för den tid ni tagit för att hjälpa mig! Nu behöver jag inte längre ligga sömnlös;)

Edited by Flyanderror