Jump to content
Sign in to follow this  
Timpy

Dubbeldrag (double haul)

Recommended Posts

Det så kallade dubbeldraget har många fördelar inte minst om man kastar i motvind etc. Dessvärre har jag inte riktigt fått kläm på denna fördelaktiga teknik. Vad jag förstår så ska man undvika slack på linan genom att hålla linförarhanden nära spöhanden (så långt går det bra). I bakkastet möter linförarhanden spöhanden och detta gäller även vid framkastet (så långt går det bra). Men hur gör ni kastproffs i samband med bakkastet släpper ni ut linan? Det vill säga släpper ni ut lina både vid framkast och bakkastet när ni använder dubbeldraget, eller släpper ni bara ut lina vid framkastet?

I regel släpper jag mest ut lina i bakkastet. Idealet för mig, när jag övar distans, är att hålla en rimlig längd lina i luften tills jag träffar en bra linje (bra tracking) och har bra fart på linan och släppa ut några extra meter i sista bakkastet och sedan avsluta det hela. Inte alltid det blir så men det är en bra metod. Annars riskerar jag att få problem med överhäng (för mycket skjutlina utanför spötoppen) och så havererar kastet. Detta speciellt när jag fiskar och använder linor med kortare klump.

Från telefon.

I regel släpper jag mest ut lina i bakkastet. Idealet för mig, när jag övar distans, är att hålla en rimlig längd lina i luften tills jag träffar en bra linje (bra tracking) och har bra fart på linan och släppa ut några extra meter i sista bakkastet och sedan avsluta det hela. Inte alltid det blir så men det är en bra metod. Annars riskerar jag att få problem med överhäng (för mycket skjutlina utanför spötoppen) och så havererar kastet. Detta speciellt när jag fiskar och använder linor med kortare klump.

Från telefon.

Okej tack för tipsen Mathias! Hur långa drag gör du? Drar du lina för "kung och fosterland"? Ibland ser man folk som drar linan gott över en meter. Innebär inte det att risken för slack ökar? Tanken är väl att man ska "ge tillbaka" linan både vid framkastet och bakkastet och se till att hela systemet är spänt och uppstramat för då skjuter linan iväg - ordentligt!

Jag tävlar inte o ser inte mig som långkastare men i praktisk fiske så räcke det med bakkast och en fram + en bakkast till så har man 

fått ut nästan hela linan.släpper ut lina både fram och i bakkast

Edited by Meritaimen

Okej tack för tipsen Mathias! Hur långa drag gör du? Drar du lina för "kung och fosterland"? Ibland ser man folk som drar linan gott över en meter. Innebär inte det att risken för slack ökar? Tanken är väl att man ska "ge tillbaka" linan både vid framkastet och bakkastet och se till att hela systemet är spänt och uppstramat för då skjuter linan iväg - ordentligt!

Ju kortare lina ute, ju kortare drag skulle jag säga. Jag har läst att dragen ska arbeta som spöt, mjukt accelererande, vilket kan vara lättare sagt än gjort. Tokryck ska undvikas hur som helst.

Med lång lina gör jag långa drag. I framkastet blir draget längre än bak. Jag drar först med böjd arm och sedan rätar jag ut armbågsvinkeln så att handen stannar bakom mig så att säga.

Slacket slipper du om övriga komponenter i kastet stämmer. Draget kan ta bort slack men då missar man en del av linans möjliga hastighetsökning.

Från telefon.

Dubbeldragen lossnade lite för mig denna säsong.

Det som fick det att fungera för mig var att ta det lite lugnare (som vanligt kan man säga :P), och sista draget innan jag släpper linan fungerar bäst för mig om jag gör det lugnt och långt.

Jag tävlar inte o ser inte mig som långkastare men i praktisk fiske så räcke det med bakkast och en fram + en bakkast till så har man 

fått ut nästan hela linan.släpper ut lina både fram och i bakkast

Hur lång är din lina? min är 36m.