Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej!
Jag har försökt lära mig/börjat använda lite nya knutar till backing, tafs och nötlina.
Det jag har kommit fram till är att det som ser proffsigast ut  och känns bäst är nålknuten både fram och bak på fluglinan. 
post-13015-0-22171300-1376597009_thumb.j
Backingen är fastknuten utan limning med en helt vanlig nålknut.
post-13015-0-89701100-1376597012_thumb.j
Tafsen är trädd genom ett hål i fluglinan, därefter har jag gjort nålknut och limmat med superlim för att få en rund och fin kant.

Tidigare har jag kört med flätade loopöglor på fluglinan och kirurgknuts öglor (dubbel åtta) på tafsen
vilket är enkelt och snabbt men tyvärr lite oproffsigt.
Vad finns det för för/nackdelar med nålknuten som tafs-skarv förutom det uppenbara problemet att man inte kan byta tafsen i fält?

Vad kör ni med för skarvknut till tippet/nötlinan?
Kirurgögla, bloodknut, perfectionloop?  
Bloodknut är snyggt och starkt, öglort är snabbt och smidigt. Hur skall man tänka?

Hur ofta byter ni den taperade delen av tafsen?


Som ni ser har jag många frågor så var inte rädda för att sväva ut och ge målande beskrivningar av ert intrikata tafsknytande!   :D

Tack på förhand gubbar!
/J.D.



 

Redigerad med John-Daniel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kirurgknut oproffsigt?

Man lär så länge man lever... :)

Jag använder amatörknuten (kirurgknut) för att skarva mono om diametern inte skiljer för mycket, funkar problemfritt till 90%. Byter till blodknut endast om jag inte blir nöjd med resultatet.

Använder oftast betesknut (trilene) eller orvisknut, vilken av dem beror på tafsgrovlek, när jag knyter flugorna på tafsspetsen. Resterande 10% blir kirurgloop, om flugan behöver kunna röra sig lite på tafsspetsen.

Har tre olika uppställ på hur tafs är knuten till linan; nålknut i fluglinan, nålknut till linkärnan, eller betesknut till ögla. Rekommenderar det som blir minst diameter, inte behöver lim och stör minst.

Jag gillar att använda knutar jag kan göra vid vattnet utan verktyg eller andra hjälpmedel. Finns säkert proffsigare alternativ - jag är lite lat... :)

Hur ofta jag byter den taperade delen av tafsen? Byter nog ut den helt ett halvt dussin gånger per säsong. Bytet sker oftast under fiske när jag vill ha en fräsch längre/kortare tafs till torrfluga och inte vill lägga tid på att skarva. Tafsen sparas för att renoveras med mono senare - oftast återanvänder jag dessa för nymffiske. Brukar skarva på ny tapering av mono relativt snart även på en ny tafs. Där taperingen går under 0,20 litar jag inte på att tafsen är oskadd så värst länge, beror på hur den ser ut och vad jag vet att den varit med om.

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På Bosnienresan i våras hade vi en guide som tryckte en nål igenom ändan på fluglinan, in en bit och sen ut på sidan. Sen stack han igenom tafsen och brände ändan med en cigarett så det blev en klump som stoppade tafsen från att åka tillbaks.

Överlägset bäst påstod han, jag har varit för feg för att prova :(

 

För de som var med så var det "Dragan, the policeman" som visade detta. Han gillade att dricka Sliva och köra bil samtidigt :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om hans sätt funkar men Jon på profly gjorde en sån variant på min lina och finare övergång går inte att få.. Du kör superlim på tafsen och drar den en bit in i fluglinan så att det limmar mot kärnan typ:-) Kommer ha så på alla mina torrflugelinor:-)

På Bosnienresan i våras hade vi en guide som tryckte en nål igenom ändan på fluglinan, in en bit och sen ut på sidan. Sen stack han igenom tafsen och brände ändan med en cigarett så det blev en klump som stoppade tafsen från att åka tillbaks.

Överlägset bäst påstod han, jag har varit för feg för att prova :(

För de som var med så var det "Dragan, the policeman" som visade detta. Han gillade att dricka Sliva och köra bil samtidigt :o

Eat Sleep Fish :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om hans sätt funkar men Jon på profly gjorde en sån variant på min lina och finare övergång går inte att få.. Du kör superlim på tafsen och drar den en bit in i fluglinan så att det limmar mot kärnan typ:-) Kommer ha så på alla mina torrflugelinor:-)

Eat Sleep Fish :-)

Ja det låter ju som en sjukt smidig övergång.. Håller det att superlimma fast en flätad ögla så borde ju också detta hålla..

Måste testas! 

Hur är det med tafsmeterial?  Jag kör nu enbart med monofil men har börjat snegla på flurcarbon.. 

Har vi någon som använder flourcarbon som kan nämna lite för/nackdelar?

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fluorcarbon är sjunkande.

Mycket bra till knutar.

Hårt, tåligt ytskikt.

Styvare än nylon.

Suger inte vatten like mycket som nylon.

Aningen stummare (inte samma elasticitet) än nylon.

Mer genomskinligt än nylon under vattnet.

 

Värt att tänka på är att FC har fruktansvärt lång nedbrytningstid så ta hand om dina stumpar och se till att de slängs på ett vettigt ställe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fluorcarbon är sjunkande.

Mycket bra till knutar.

Hårt, tåligt ytskikt.

Styvare än nylon.

Suger inte vatten like mycket som nylon.

Aningen stummare (inte samma elasticitet) än nylon.

Mer genomskinligt än nylon under vattnet.

 

Värt att tänka på är att FC har fruktansvärt lång nedbrytningstid så ta hand om dina stumpar och se till att de slängs på ett vettigt ställe.

Låter ju kanon om man ska czech nympha eller om man bara vill ha en hållbar tafs till HÖ fisket!  

Men alltså inget för torrfluge/bland fisket..?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur gör/funkar det med att trä taffsen genom Fluglinan!? Ser i sjukt proffsigt ut för en amatör som mig.

 

Här har du en bra sida!

http://eat-sleep-fish.co.uk/content/2012/09/leaders-fly-lines

Jag ska nog ta och beställa den där lilla C&F nålen den verkar ju var kanon med magnet och allt!  :wub: 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...