Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja!

Är ny här på Edge och fasnat galet i flugfisketräsket :wub:  och behöver lite svar och hjälp.

har införskaffat ett Scierra 9.6" samt en Vision Deep 7/8 som jag så gärna vill ut och testa nu till hösten har tidigare haft ett 5/6 set av okänt märke.

Till frågan då. Lina? vad för slags lina vill jag ha? då jag kommer fiska mycket regnbåge undrar jag om jag ska använd sjunk eller flytlina? sen dethär med märke, det är en jungel därute av allt möjligt blir inte klok, sinktip, blå, gul, grön, orange, !!transparant!!, vill inte bara ta nåt som er dyrt och tro att det är bra bara för att det är dyrt utan det som är rätt liksom.

Vill ha en bra start på säsongen thats all. kom gärna med synpunkter på spöt och rullen.

Posted

Tja!

Är ny här på Edge och fasnat galet i flugfisketräsket :wub: och behöver lite svar och hjälp.

har införskaffat ett Scierra 9.6" samt en Vision Deep 7/8 som jag så gärna vill ut och testa nu till hösten har tidigare haft ett 5/6 set av okänt märke.

Till frågan då. Lina? vad för slags lina vill jag ha? då jag kommer fiska mycket regnbåge undrar jag om jag ska använd sjunk eller flytlina? sen dethär med märke, det är en jungel därute av allt möjligt blir inte klok, sinktip, blå, gul, grön, orange, !!transparant!!, vill inte bara ta nåt som er dyrt och tro att det är bra bara för att det är dyrt utan det som är rätt liksom.

Vill ha en bra start på säsongen thats all. kom gärna med synpunkter på spöt och rullen.

vad är det för klass på spöet? Scierra 9,6 #7?

Skickat från en xperia z genom SwiftKey tangentbord

Posted (edited)

vad är det för klass på spöet? Scierra 9,6 #7?

stämmer. #7

Edited by Neretva
Posted

Först och främst hitta en redskapshandlare som du trivs med. Jag gillar Tony och Vladimir på Stockholms Flugfiske center men bor du någon annanstans finns det säkert lika bra. De hjälper dig hitta en bra och prisvärd lina.

Övrigt.

Färgen ganska ointressant framförallt till regnbåge fisket. Flyt Intermediate sjunk har att göra med vilket djup du vill fiska flugan på. Det går också att styra lite med vikten på flugan men flyt är absolut det man ska börja med. Går att köra stteamers och små torrflugor.

Är du nybörjare ska du hitta en lina som är förhållandevis lättkastad. Kanske en lina med 9-12 meter klump är enkelt vissa tycker mindre och mer. Det är som sagt en djungel. Lägg upp en köpes annons här efter en #7 flyt lina för nybörjare så finns det säkert någon som har en över

Posted

Om du skriver var du bor så kanske du får möjlighet att provkasta någon annan medlems linor.

Med en flytlina och en sink-tip klarar du dig ganska långt.

Posted

• varför får jag för mig att jag vill ha #8 lina? eller spelar det mindre roll i mitt fall??
Det går bra det också. Lite tyngre men spöet vet inte vad det står för gram på linkartongen

Posted

Om du skriver var du bor så kanske du får möjlighet att provkasta någon annan medlems linor.

Med en flytlina och en sink-tip klarar du dig ganska långt.

Bor i Märsta. vore ju kanon och provkasta innan man snurrar på nåt och inser att det är fel, dem är ju  inte gratis linornav :ph34r:

Posted

Det går bra det också. Lite tyngre men spöet vet inte vad det står för gram på linkartongen

är på jobbet nu men ska kolla exakt vad det står på tuben så fort jag kommer hem.

Posted

Scierra MPA modern progressive action 9,6feet line 8/9 rec. Wt. 17g

Skrev visst fel i början där när jag sa 7/8. alltså borde jag kunna använda en 8 lina på min 7/8 vision deep. Eller är jag helt ute och cyklar??

Tack btw för tidigare svar..

Posted (edited)

Har ett MPA klass 5/6 och det vill ha en ganska lätt WF 6 lina. Du kan ju komma förbi så får vi testa lite. En lina som kanske passar är en Airflo Rangefinder WF 7 som jag inte tror är för lätt till ditt spö. Men det är som sagt bäst att provkasta.

Jag vägde hela klumpen på Rengefindern (klumpen är hela 19,8 m) och väger 27 gram. Så hur det funkar ihop behöver nog provas.

Edited by magnolia
Posted

Det bästa är ju att få testa linor med någon annars gå på rec vikten. Rullen behöver du nog inte oroa dig för

Posted

Tack killar för all hjälp, min lokala fiskebutik snurrar på en lina idag återkommer och berättar vad det blev och hur det känns.. Återigen stort tack för allt.