Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp! Skagit eller skandi till switchspö

Featured Replies

Behöver lite hjälp med info. Har ett nytt Loop Opti Switch 10,7`#7-8. Tänkte köra en Skagit alt Skandi, har svårt att förstå skillnaden och få ihop vikterna. Och dessutom alla olika märken. Skulle behöva bra konkreta tips på linor att inhandla.

Ska du bara testa Skagit så har airflo hyffsat billiga klumpar och runningline, finns ofta på E-bay.

http://skagitmaster.com/ Deras första video ger en bra genomgång av och förklaring av Skagit och ett gäng grundkast.

Edited by BoobieNewbie

Att jämföra Skagit och Scandi är lite som att jämföra äpplen och päron. Testa båda innan du köper, för om du handlar på rekommendation kan det bli hursomhelst, 50/50 om du blir nöjd.

Enkelt uttryckt, Scandinavian style eller bara vanliga klumpar om man så vill (inte de långa klumparna inräknade) är för mig traditionell flugkastning. Att sedan klumparna ska vara lite kortare och spöna lite kortslagigare är kuriosa. Det här är vackert och smäckert i jämförelse med det andra (Skagit).

Skagit är tunga och korta klumpar ofta med en tung spets, så tunga att jag inte tycker det känns som flugkastning (men det är jag). Fördelen med detta är att det är lätt att få grejerna med minimalt utrymme bakåt. 

Vill du lära dig kasta så slulle jag gå på Scandi först, vill du bara fokusera på att få ut skiten så gå på Skagit. 

En annan aspekt är det faktum att du har ett Switchspö, en kompromiss som man enligt tillverkarna skall kunna fiska som ett enhands såväl som ett tvåhands. Köper du en skagitklump så se till att spöt orkar med den. Aldrig någonsin kommer du kunna kasta med spöt som ett enhandsspö heller med en sådan klump. Tveksamt om det funkar med en Scandiklump heller. Jag själv använder Switch som ett ultralätt tvåhands, aldrig som ett enhands.

My two cents

/S

loop.png

Jag tycker att bergreppet switch har blivit lite missförstått genom åren. Från början var väl tanken att det skulle vara ett tvåhandsspö som man lätt skulle kunna växla mellan spey och tvåhands-överhandskast. Detta för att avlasta axlar osv.

Enligt Bob meiser så föddes konceptet i hans verkstad;

http://www.meiserflyrods.com/switch-rods-info.php

Less is more

• Author

Att jämföra Skagit och Scandi är lite som att jämföra äpplen och päron. Testa båda innan du köper, för om du handlar på rekommendation kan det bli hursomhelst, 50/50 om du blir nöjd.

Enkelt uttryckt, Scandinavian style eller bara vanliga klumpar om man så vill (inte de långa klumparna inräknade) är för mig traditionell flugkastning. Att sedan klumparna ska vara lite kortare och spöna lite kortslagigare är kuriosa. Det här är vackert och smäckert i jämförelse med det andra (Skagit).

Skagit är tunga och korta klumpar ofta med en tung spets, så tunga att jag inte tycker det känns som flugkastning (men det är jag). Fördelen med detta är att det är lätt att få grejerna med minimalt utrymme bakåt. 

Vill du lära dig kasta så slulle jag gå på Scandi först, vill du bara fokusera på att få ut skiten så gå på Skagit. 

En annan aspekt är det faktum att du har ett Switchspö, en kompromiss som man enligt tillverkarna skall kunna fiska som ett enhands såväl som ett tvåhands. Köper du en skagitklump så se till att spöt orkar med den. Aldrig någonsin kommer du kunna kasta med spöt som ett enhandsspö heller med en sådan klump. Tveksamt om det funkar med en Scandiklump heller. Jag själv använder Switch som ett ultralätt tvåhands, aldrig som ett enhands.

My two cents

/S

Bra surr! Det var väl så jag tänkte ungefär. Har aldrig haft riktigt bra utrustning eller blivit någon mästare på spey därför tänkte jag skagit till de trånga älvarna efter lax och havsöring. Och jag kommer nog mest använda det som ett tvåhandsspö, även vid bakkast. Det får bli både Skagit och skjutklump!!

Jag köpte en skagitklump men sålde den för att jag gillar flugkastning lika mycket som fiske. Är du bara fokuserad på att få fisk kan säkert skagit bara nåt. Vill du lära dig kasta och fiska "lättare" är det andra att föredra

loop.png

Tycker annars att just Loop opti switch är ett av få riktiga switchspön jag testat. Har själv 8/9an och den är i alla fall "enhandsklassad". Fiskar den med vanliga scandi-klumpar på 21-22 gram mestadels enhands men även en del tvåhands främst när jag fiskar felsläng och behöver lite distans. Lätta, smäckra klingor som är kanon att köra fisk på. Personligen skulle jag inte slänga på någon skagit-klump på mitt spö.

Hej

Jag har exakt likadant spö. Kör följande setup:

Spö: Loop cross s1, 11fot klass 7

Rulle: Loop multi 6/9

Lina: Airflo skagit switch 450grains(29gram)

Tip: Rio 10ft sink 3

Tafs: Rio 5ft salmon fast sink

Byter självklart tip o tafs efter förutsättningarna.

Funkar kanon att kasta med.

Lite filmer när jag kastar, har just själv börjat med tvåhandsfiske!

Umeälven, 2 Öringar, en Harr och ett JÄTTE hugg:

Jag kör nästan enbart Rio Scandi Verstip själv nu för tiden. Tycker denna linan är sjukt bra. I ditt fall skulle det bli den varianten som kallas Rio Scandi Short Versitip och då fär du med 4 spetsar och behöver troligtvis inga mer linor.

Helt klart ett bra val som Vuttex kommer med där. Linan är i stort en kombo mellan skagit och scandi och funkar väldigt bra till korta tvåhandsspön och är otroligt lätt att kasta med. En annan sak är att det finns fler bodys att köpa till som gör den till ett komplett linsystem och man slipper köpa en massa linor till olika ändamål.

Edited by thegrappler

Zpey-logo-m1.png

Guideline Switch multitip WF, grymt bra och du får med sinktip på 4,5 mtr i sjunk 3 och 6.

Jag anvender klass 6 på mitt 10,8 6/7 Switch spö så ditt borde funka bra med klass #7.

Edited by Atle L

Ingen tokig lina det heller ;)

Guideline Switch multitip WF, grymt bra och du får med sinktip på 4,5 mtr i sjunk 3 och 6.

Jag anvender klass 6 på mitt 10,8 6/7 Switch spö så ditt borde funka bra med klass #7.

Zpey-logo-m1.png