Hoppa till innehåll

Hur bevara fisken färsk ?


adde

Recommended Posts

Hej !!!

 

Här om dan så fick jag en lax ganska tidigt på fiskepasset. Hängde fisken i trädet å gjorde en snitt med kniven under hakan för att få ut blodet.

 

Nu vet inte jag om det var rätt men detta hörde jag för länge sen av några andra fiskare att man ska göra för att bevara fisken färskare och att den inte ska börja ruttna. Man vill ju stanna å fiska så länge som möjligt ( om man har rätt till det dvs ) ...

 

Hur gör ni andra ??? Var det rätt eller fel ?? Finns det fler / bättre alternativ ?? Spelar fiskens storlek någon roll ??

 

Tack på förhand .. Ha de !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Enklaste sättet är bara sticka in fingret,kroka tag i gälbågen å dra till. Du får ändå tvätta händerna efteråt. En anledning är att förståsigpåarna säger att köttkvaliteen blir bättre,en annan är att,om du gravar,så blir det inga blodiga ådror kvar. Till sist håller jag med spo1nk helt å fullt..  mvh  borano20 

Redigerad med borano20
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passa på att skära av en gällbåge på varje sida av fisken så nart som möjligt efter du har bonkat den.  Hjartat til fisken slår lite til efter du har bonkat så detta hjälper til med att bløda ut den.  Skära av bågarna ger bättre utblödning änn att riva av dom.  Om du inte har säckväv går det utmärkt med et gäng grenar med löv (Or kvistar) som du blöter ner och knyter med et snörerundt stjärten på fisken.  Passa på att jamnligt blöta ner fisken och lövet.  Sjölvfallet skal detta hänga i skuggan och det går helt utmärkt att ha hängande från morgon til eftermiddag.  Öppna inte fisken då er det kört och fisken måste på kyl eller frys omedelbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte för jävla varmt kan fisken gott hänga över natten också.

 

En del liknar det vid att hängmöra. Jag har låtit många fiskar hänga över natten (förutsatt acceptabel temperatur) och har aldrig upplevt att någon fisk blivit dålig.

 

Om du ska skära en eller två gälbågar spelar väl ingen större roll, mer än rent estetiskt, för skär du bara en så blir fisken som en banan.

Jag förordar dock att du skär av den där lilla "kilen" som går in under "hakan" på fisken, det brukar ge större blodfläck på backen än vad gälbågarna gör.... :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för info ....

 

fick en ny fisk här om dan , bara efter 5 minuters fiskande  , tidigt på dan ... skar i båda gällbågarna , som ni rekomenderade .... trodde det skulle spruta mer blod än vad det gjorde men det e väl från fisk till fisk, antar jag ... min fisk vägde 8 kg så det blev en halv dl .... det återstår å se hur färsk den e sen när jag käkat upp den ... det såg fin ut när jag rensade den på kvällen ... visar det sig att den e kass ( vilket jag tvivlar på) så har jag alltid flaska sljivo bredvid som får mage i balans ... 

 

tack ännu en gång ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...