Hoppa till innehåll

10 tals turer, inge napp!


Joper

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte i vintras på mig lite flugfiskeutrustning för att komma igång med fiskandet igen (nybörjare på fluga). Började tidigt i våras men fick inte upp något, hade dålig teknik och övade mycket vid sjöarna, roligare än att stå på gräsmattan.

Nu till hösten har min teknik blivit rätt bra och jag kan presentera flugorna riktigt bra oftast.

Har dock, efter många turer till put & take vatten i Stockholm aldrig lyckats landa en enda fisk. Något enstaga hugg har jag varit med om men inget mer. Har prövat gömmaren, trekanten, sandasjön och rudan ett flertal gånger men icke. Prövat allt mellan 5 på morgonen till 9 på kvällen.

Tycker fortfarande det är jäkligt gött att komma ifrån och sticka och fiska men det är klart man vill få upp något!

Fiskar mest torrfluga och har endast prövat flytlina hittils, har dock en rulle med sjunk. Prövat nån förtyngd fluga för att komma ner lite men fortfarande inget. Ofta vakar det rätt duktigt när jag är ute.

Vad har ni för tips? Hemtagning av fluga, sjunk eller flyt, torr och sjunkande tafs? Tips på flugor såhär på hösten osv.

Alla tips uppskattas!

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Fisket är gansks trögt för många med tanke på då höga vattentemperaturer, men det börjar släppa nu.

Som du skriver så verkar du fiska ganska begränsat med flyt + torrfluga. Det är helt klart drt roligaste regnbågsfisket men sällan mest effektivt. Nästa gång du fiskar så släng på en torris om du ser att dom är uppe och äter (hopp en meter i luften är en annan femma). Funkar det inte så pröva att sätta på en spider, flymf eller nymf. Pröva olika hemtagningar inkl handtvist. Sedan kan en streamer vara riktigt bra när det går trögt. Släng på sjunklinan om drt verkar dött så du kommer ner lite på djupet. Vill du ner till botten så ska du testa booby flugor. Finns en hel del att läsa om tekniker här på edge. Men allt handlar om variation, kasta först nära land sedan lite mer ut. Ibland står de nära land eller simmar förbi i cirklar runt kanten i sjön. Glöm inte bort att fiska under ytan.

Nu när hösten närmar sig så dör många getingar och landar på ytan. Se till att skaffa getingflugor, riktigt effektivt.

Men men. Variation är nyckeln, när det väl släpper brukar man oftast fiska mer harmoniskt och så kommer dom n efter en ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Självklart är det svårt över nätet men ändå bra tips än så länge! När jag ska fiska med "våta" flugor. Ska jag köra med flyttafsen eller ska jag har en sjunkande dito? Gissar att det blir en del skillnad i djup med flytande lina - flytande tafs - sjunkande flyga och flytande lina - sjunkande tafs - sjunkande fluga.

Mycket tack!

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Självklart är det svårt över nätet men ändå bra tips än så länge! När jag ska fiska med "våta" flugor. Ska jag köra med flyttafsen eller ska jag har en sjunkande dito? Gissar att det blir en del skillnad i djup med flytande lina - flytande tafs - sjunkande flyga och flytande lina - sjunkande tafs - sjunkande fluga.

Mycket tack!

Johan

Var själv i lördags och fiskade i högsommarvärme. Har bara flytlina, så jag körde lite streamer som jag lät sjunka hela tafslängden innan hemtagning.

Några tändstickslånga (5-6st) sedan paus på några sekunder så att flugan höll sig på djupet.

Det funka bra då och jag fick upp 4 rackare. Polaren som inte lät flugan sjunka gick tomhänt.

Det är ett knep som brukar funka när det är varmt och segt fiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör aldrig sjunktafs til put and take sjöar. Kör hällre en tyngre fluga som jag låter sjunka. Eller en sjunklina vilket fiskar djupare. En fluga som är helt grym och som kan fiskas väldigt varierat är Montana, så kör mycket med den. En fluga som är sjukt bra att fiska torr är Streaking Caddis. Dessa två flugor har jag tagit många med. Tror jag fått 90% av torreflugefiskar med den. Glöm inte bort att boobie fisket är drt absolut bästa fisket vid väldigt varmt eller kallt vatten.

Lycka till och skriv gärna en rapport om nästa fiske :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska utan tvekan prövas i veckan! Har två streamers (masken) på en order, vit och orange om jag minns rätt.

Tips på nymfer? Har läst gott om haröra och black martinez, får väll pröva mig fram lite men finns det några givna att ha i lådan?

Fick ett svar medans jag skrev detta! Streaking Caddis har jag fiskat mycket med :) Montana ska kollas upp!

Då behåller jag flytlinan på! Till min oanvända sjunklina, om den kommer till användning. Ska där sitta sjunktafs eller mina vanliga?

 

Väldans tack för utförliga svar!
/Johan

Redigerad med Joper
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på resten av sjöarna men sandasjön är ett tips att hålla dig på "skuggsidan" vid kastbryggorna än så länge. Små flugor Stl 20 typ, inte större än 18. Svarta eller grå klinkhamers brukar funka om du vill fiska torrt. Annars någon liten fjädermyggvariant någon cm under ytan. Senare på året när det blir kallare så brukar motsatta sida vara bättre. Kan vara grymt fjädermyggfiske efter kanterna. Tyvärr brukar de stänga sjön precis när fisket blir som roligast, men har man tur hinner man med någon tur med grymt fiske. Men framför allt så  var ihärdig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både Haöra och BM är suveräna flugor. Fiskas på samma sätt som Montanan typ. Jag föredrar en vanlig taperad nylontafs till sjunklina. Däremot till boobyfisket så använder jag 1-1.5 meter nylontafs i spetsen. Detta för att fiska märmare botten. Som sagt så finns en del att läsa mer ingående om tekniker vid detta fiske här på forumet.

Angående nymfer så är Montana och Haröra väldigt breda. Alltså dom imiterar mycket och ingenting. Detta är väldigt basic flugor till regnbåge. Finns tusetals nymfer att välja på. Vet du vad fisken äter kan du börja imitera mer exakt. Ska försöka länka lite bra sidor till dig imorgon där du kan läsa på mer om väder och årstider. Ska sova strax nu.

Put and take sjöar har ofta nyinsatt fisk och då kan allt fungera. Medans de bågar som varit i sjön ett tag är lite kräsnare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska ge rapport i veckan! Ska ut iaf 2 ggr. Pluggar några hundra meter från nedre rudan så jag brukar vara där på morgonen innan jag börjar.

Tackar återigen för den fina hjälpen här! Hoppas på min första fisk på fluga snart :)

Mvh

Johan Persson

Jg tänkte dra till acksjöarna en dag ihelgen.

Haka på då om du vill pröva ett nytt vatten vetja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jg tänkte dra till acksjöarna en dag ihelgen.

Haka på då om du vill pröva ett nytt vatten vetja

 

Hade jag inte behövt jobba skulle jag gärna hakat på! Bra vatten där?

Var ute i morse innan plugget men det gav tyvärr inget. Kul att pröva lite olika metoder iaf! Kändes lovande! Mina boobies sjönk dock inte av sig själv. Linan sjönk fint och så fort jag började dra in drogs bobbien med ner under ytan, slog i botten flera ggr så djupt var den iaf! Är det meningen? Eller är det tänkt att linans vikt ska dra ner den från början?

Sen var det väldigt "tungt" att ha en streamer på linan för första gången. Hände nästan ingenting förrän jag fått ut en del lina, kanske är övning där också..

 

Tack för all hjälp!

Redigerad med Joper
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i morse igen (0600 tiden eftersom jag börjar kl 0800...) och lyckades äntligen! Inte bara en utan två landade fiskar.

Den första (lilla) skadade sig rätt rejält av kroken så jag valde att inte släppa tillbaka den, lite tur i oturen då det var kul att ta upp min absolut första fisk på fluga!

Den andra var bra mycket större och det kändes riktigt kul när den nådde håven, tog den på sjunk och bobbie, svinkul! Gillade att fiska med bobbie så det får bli ett pass imorn morgon också. Ska lägga över sjunklinan på den finare rst rullen, den är bra mycket goare (och kul utan broms) än den mer smäckiga pool 12 rullen jag hade.

Tackar alla för de fina tipsen som hade stor inverkan på min chans att få fisk.

Här kommer två fina skrytbilder.

post-16445-0-69458500-1379422088_thumb.j

post-16445-0-12991300-1379422089_thumb.j

 

/Johan Persson

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack tack! Inspirationen kom verkligen tillbaka nu :) ska försöka komma ut så mycket som möjligt innan isen sätter stopp för det roliga! Synd att vardagen ska komma emellan bara :) Någrs Stockholmare här som har tips på sin absoluta p&t favorit? Har ju prövat en del men somsagt utan lycka :) ska bli ändring på nu dock!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...