Hoppa till innehåll

Vilken blev årets favoritlaxfluga?


Sunray

Recommended Posts

Nu när säsongen mer eller mindre är över blev jag sittande och funderade lite över sommarens laxfiske. För min egen del måste jag erkänna att inte ett enda av "de nya hemliga vapnen" som funnit plats i min flugask visade sig vara något som lockade laxen...  :(  

Det blev istället de gamla hederliga trotjänarna som fick rädda äran - Sunray, Grön-i-Röva, Orange Shrimp. Och, nästan som varje år, Black Doctor Special.   

 

Hur var det för er andra? Blev det några nya favoriter som fick en fast plats i flugasken till kommande år?

 

 

post-2477-0-44961100-1379020977_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får slå ett slag för zonkerflugor, vingar från skinn av Opossum. Det har funkat riktigt bra för mig som varken är någon mästare på att binda flugor eller på att kasta med tvåhandsspö. Nybörjartur kallas det förmodligen för!

Men lika förjävligt så simmar zonkerflugor fint och funkar utmärkt på lax. Zonkerflugor kommer att finnas i min ask i fortsättningen också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den vanlige bunden på tvåkrok i miniformat har även levererat för mig denna sommaren, helt klart en av mina favoriter för älvar med färgat vatten fast då oftast som lite större tubfluga som sedan ett antal år redan haft sin givna plats i asken..

 

Den vanlige är den fluga som många har bitit på i sommar.

Tyvärr ingen landad men ändå :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju enklare desto farligare ;)

Nu när säsongen mer eller mindre är över blev jag sittande och funderade lite över sommarens laxfiske. För min egen del måste jag erkänna att inte ett enda av "de nya hemliga vapnen" som funnit plats i min flugask visade sig vara något som lockade laxen...  :(  

Det blev istället de gamla hederliga trotjänarna som fick rädda äran - Sunray, Grön-i-Röva, Orange Shrimp. Och, nästan som varje år, Black Doctor Special.   

 

Hur var det för er andra? Blev det några nya favoriter som fick en fast plats i flugasken till kommande år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kamasan B270 stl 10 & stl 12.

Skulle gissa på att fluganornas totala längd ligger runt 2,8 cm för stl 10 och 2,3 cm för stl 12. Ganska sparsamt dressade dessutom.

 

Men om vattnet saknar humusfärg så använder jag inte gärna den vanlige (funkar säkert ändå men känns fel).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör mest tub.  men provat mindre 2 krokiga flugor i sommar når laxen bitit dåligt provat ett antal ex. glödhäck mm mm . men den som gick absolut bäst var en ful rackare som jag bundigt länge sedan o alldrig använt . gren Butt.    4 fångade o ett antal tappade störst 12 kilo blank o fin . tog fisk fast den var sliten o såg ut som en som en nymf. storlek 8... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör mest tub.  men provat mindre 2 krokiga flugor i sommar når laxen bitit dåligt provat ett antal ex. glödhäck mm mm . men den som gick absolut bäst var en ful rackare som jag bundigt länge sedan o alldrig använt . gren Butt.    4 fångade o ett antal tappade störst 12 kilo blank o fin . tog fisk fast den var sliten o såg ut som en som en nymf. storlek 8... :)

Fick du dina laxar på spinn?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör mest tub.  men provat mindre 2 krokiga flugor i sommar når laxen bitit dåligt provat ett antal ex. glödhäck mm mm . men den som gick absolut bäst var en ful rackare som jag bundigt länge sedan o alldrig använt . gren Butt.    4 fångade o ett antal tappade störst 12 kilo blank o fin . tog fisk fast den var sliten o såg ut som en som en nymf. storlfluflugfiskare

;)  flugfiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett eget mönster. Kan knappt kalla det ett mönster. 

1 cm plasttub med lindat svart tråd till kropp

Liten tunn svart vinge med 2 flashstrån.

Blått pärlhönehackel och en överdimensionerat stor rödmålad con.

Köpte nagellack på Lindex. Dyker snabbt ner framför nosen på tröga Augustilaxar.

Har fått 7 byskelaxar på den i år. Har haft 3 krok stl 10 till den.

 

Totallängden på tuben landar på cm1,2 cm och hårlängden ca 2 cm

 

en perfekt prickskjutarfluga

Redigerad med Namnbytarkungen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken fluga som är bäst är den fluga som har bäst färg och funktion. Jag utgår ifrån osynlighetsprincipen. Samma färg som vattnet och omgivningen. Den

skall plötligt dyka upp i fiskens synfält. Den skall simma bra med utgångspunkt ifrån vattenströmningen även långt ner i vattenlagren. Som ofta är lugnare.

Många dressar sina flugor med för mycket hår. Jag tror mer på tunnare dressade flugor. Och allt kokar ner till presentationen. Den skall vara lätt att kasta med.

Lagom tung så att du kan göra bra kast med den gång på gång i dagsljus och i mörker. 

 

Med andra ord. Flugans funktion är viktigare än dess detaljutseende. Sedan kan man binda häftiga flugor för att man vill. Flugbindningen kan ju vara en hobby i

hobbyn. Så även för mig. Men fisken skiter nog i det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...