Jump to content
Edgeforum

Fjädermygg - alternativa/nya mönster?

Recommended Posts

Höst är lika med svala dagar med stilla vattenytor och lugnt vakande regnbåge och öring. Det enda som finns på vattenytan är fjädermyggor och en och annan kraschad geting. Det här fisket passar mig som hand i handske, och jag måste erkänna att jag längtar en hel del till dessa dagar. Om det är sittande i en flytring eller utvadad i det kyliga vattnet spelar ingen större roll.

Flugmönstren är de vanliga - Buzzers, Palomino Midges och Griffiths Gnat. De fungerar alldeles utmärkt, men det vore roligt med lite nya mönster, både att binda och att fiska med.

Så ös på med mönster du brukar fiska med, eller tänker fiska med för första gången i år. Om de fungerat för dig eller inte spelar mindre roll. Det är inspirationen jag är ute efter.

Om det är ditt eget mönster eller inte är av underordnad betydelse. Bifoga gärna bild eller länk.

Jag återkommer med bild på några "nya" mönster under helgen.

Kör hårt!

Är det någon som vet HUR!?..en fj-mygga kläcks vid vattnet...flesta imitationer är en hängande sådan.

Dock såg jag i en tjärn här hemma hur bakkroppen låg horisontelt med vatten-ytan...när den kläcktes...en tillfällighet? ..lr. var det bara i slutskeendet?

Är det någon som vet HUR!?..en fj-mygga kläcks vid vattnet...flesta imitationer är en hängande sådan.

Dock såg jag i en tjärn här hemma hur bakkroppen låg horisontelt med vatten-ytan...när den kläcktes...en tillfällighet? ..lr. var det bara i slutskeendet?

Kolla på bra video:

Blir nästan lite rörd av den tappre lille dykarsoldaten vid 2:10  :wub:

Intressant tråd förresten, ska följas!

Kolla på bra video:

Blir nästan lite rörd av den tappre lille dykarsoldaten vid 2:10  :wub:

Intressant tråd förresten, ska följas!

Horisontellt asså! :)  ...mycket rörelse innan ytan, av naturliga skäl.

Edited by Ismo

Ja, myggfiske är fantastiskt! På den här har jag lånat shane stalcups teknik för vingarna och benen, den tycker jag är kul att binda! Jag har inte sett någon liknade så den borde klassa in som alternativ! :-)

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/gallery/image/6095-biot-midge/

Edited by double action

Min favorit binds på tmc 212tr storlek 17 (ganska liten krok)

Bakkropp: fly rite #24, tiny blue wing olive.

Thorax: hardubbing natur

Vinge: vit cdc

Hackel: grizzly lindat parachute.

Jag använder väldigt lite material för att få en "slimmad" fluga och fettar bara in hackel och vinge så att den ligger lågt i ytfilmen.

Kan inte lägga in en bild men jag har haft framgång med en F-fly-aktig fluga som en engelsk flugbindare visade mig (Steve nånting på Cookshill nånting). Den har en tunn cdc-dubbad kropp och samma sak som thorax. Vingen är precis som en F-fly. Vad jag lagt till på egen hand är ett varv rödmetallic tinsel mellan kropp och thorax. Dels bra i humussjöar med dålig sikt för fisken, dels efterliknar den blodet som vad jag vet alltid syns när myggan ska pumpa upp vingarna. Rött eller orange på rätt ställe tror jag alltid är en vinnare på myggkläckare eller färdiga insektsimitationer.

Den här flugan har jag både tagit regnbåge och sjöharr på.

Från telefon.

• 2 weeks later...

Jag kör bara med denna variant. Den funkar kanon både hängande i ytfilmen samt om man dra ner den strax under ytan. Polygarn till vinge och butt, hårt dubbad bakkropp med pearl flash ner i bytt en och ribbat upp till thorax, påfågel hearl till thorax. Klipp butten kort så den ligger lodrätt i vattnet. Den har många regnbågar och öringar på sitt samvete. Mitt bidrag helt klart :rolleyes:

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

post-7567-13803892920797_thumb.jpg

Hallå. Sen där här tråden startades har jag fnulat en del på nya mönster. Här är två (den tredje är inte alls ny för mig). Från vänster syns en hederlig lackad puppa med gåsbiots som vingsäckar. Bindtråden är Pearsall's silke vilket iofs ger en fin lyster.

I mitten har vi ett mellanting av en lackpuppa och en vanlig klinkkläckare. Bakkroppen är också av Pearsall's samt lackad för lite extra lyster. Under thorax har jag lagt till en gåsbiot för att imitera vingsäckarna. Jag tror på den här men har inte fått tillfälle att testa den. Jag gjorde den i en massa färger.

Till höger är en vingad insekt som ligger still på vattenytan och pumpar upp vingarna. Den oranga cdc är bara en inbunden tuss och vingarna är även de av cdc men i wonder wing-stil. Bakkroppen är strippad påfågelherl, hacklet är Keogh medium blue dun. Inte heller den här är testad men eftersom jag sett myggor i precis detta stadie när jag fiskat tvivlar jag inte på dess förmåga.

Postad bild

Från telefon.

• 2 weeks later...

Hallå. Sen där här tråden startades har jag fnulat en del på nya mönster. Här är två (den tredje är inte alls ny för mig). Från vänster syns en hederlig lackad puppa med gåsbiots som vingsäckar. Bindtråden är Pearsall's silke vilket iofs ger en fin lyster.

I mitten har vi ett mellanting av en lackpuppa och en vanlig klinkkläckare. Bakkroppen är också av Pearsall's samt lackad för lite extra lyster. Under thorax har jag lagt till en gåsbiot för att imitera vingsäckarna. Jag tror på den här men har inte fått tillfälle att testa den. Jag gjorde den i en massa färger.

Till höger är en vingad insekt som ligger still på vattenytan och pumpar upp vingarna. Den oranga cdc är bara en inbunden tuss och vingarna är även de av cdc men i wonder wing-stil. Bakkroppen är strippad påfågelherl, hacklet är Keogh medium blue dun. Inte heller den här är testad men eftersom jag sett myggor i precis detta stadie när jag fiskat tvivlar jag inte på dess förmåga.

a8y2e9av.jpg

Från telefon.

Ser giftiga ut!

Jag kör bara med denna variant. Den funkar kanon både hängande i ytfilmen samt om man dra ner den strax under ytan. Polygarn till vinge och butt, hårt dubbad bakkropp med pearl flash ner i bytt en och ribbat upp till thorax, påfågel hearl till thorax. Klipp butten kort så den ligger lodrätt i vattnet. Den har många regnbågar och öringar på sitt samvete. Mitt bidrag helt klart :rolleyes:

vad har du använt för dubbing till bakkroppen, modell och färg.? Sjukt läcker fluga som jag vill testa att binda :-)

Den på bilden har jag flyrite #30 march brown på. Jag har även använt andra färger som olivgrönt, grått osv till mönstret. Kom på att jag inte använder polygarn till butten då flyt förmågan blir lite stor vilket man inte vill h utan jag har använt luddet från vitt räv hår där. Polygarnet flyter lite för bra på mindre storlekar #16-20.

MVH stefan

• 9 months later...

Dags att damma av den här tråden. Och dags att skämmas lite för att jag aldrig la ut några flugor... :blush:

Har bokat in fiske i mitten av oktober och flugbindarsuget börjar smyga sig på.

Det enda "nya" för mig i år är Frisörmyggan i riktigt små storlekar, typ <20. Har ni sprungit på något nytt sedan förra hösten?

Dags att damma av den här tråden. Och dags att skämmas lite för att jag aldrig la ut några flugor... :blush:

Har bokat in fiske i mitten av oktober och flugbindarsuget börjar smyga sig på.

Det enda "nya" för mig i år är Frisörmyggan i riktigt små storlekar, typ <20. Har ni sprungit på något nytt sedan förra hösten?

Kör bara standard som vanligt - nerklippta Griffith Gnat!