September 13, 201312 yr comment_1697998 Höst är lika med svala dagar med stilla vattenytor och lugnt vakande regnbåge och öring. Det enda som finns på vattenytan är fjädermyggor och en och annan kraschad geting. Det här fisket passar mig som hand i handske, och jag måste erkänna att jag längtar en hel del till dessa dagar. Om det är sittande i en flytring eller utvadad i det kyliga vattnet spelar ingen större roll. Flugmönstren är de vanliga - Buzzers, Palomino Midges och Griffiths Gnat. De fungerar alldeles utmärkt, men det vore roligt med lite nya mönster, både att binda och att fiska med. Så ös på med mönster du brukar fiska med, eller tänker fiska med för första gången i år. Om de fungerat för dig eller inte spelar mindre roll. Det är inspirationen jag är ute efter. Om det är ditt eget mönster eller inte är av underordnad betydelse. Bifoga gärna bild eller länk. Jag återkommer med bild på några "nya" mönster under helgen. Kör hårt! http://bigtrout.wordpress.com Report
September 13, 201312 yr comment_1698008 Är det någon som vet HUR!?..en fj-mygga kläcks vid vattnet...flesta imitationer är en hängande sådan. Dock såg jag i en tjärn här hemma hur bakkroppen låg horisontelt med vatten-ytan...när den kläcktes...en tillfällighet? ..lr. var det bara i slutskeendet? Kolla på bra video: Blir nästan lite rörd av den tappre lille dykarsoldaten vid 2:10 Intressant tråd förresten, ska följas! Vem är Martin G? Report
September 13, 201312 yr comment_1698017 Det här mönstret har jag haft fint fiske i mina hemmavatten efter regnbåge. Inte unik på något sätt men en fluga med bra häng Kolla in min blogg - Flugfiskaren i Småland www.flugfiskarenismaland.com Report
September 13, 201312 yr comment_1698043 Den som jag använder allra mest som puppa: http://www.johanklingberg.com/maanadens-fluga.aspx Sjunker iofs, men brukar ha den under en indikatorfluga, typ Harry Potter eller en CDC and Elk. // http://flugan.carlorn.se // Report
September 13, 201312 yr comment_1698044 Jag fiskar mycket once and away och liknande saker... http://troutfever.wordpress.com Min flugbindningsblogg! Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks! Report
September 13, 201312 yr comment_1698045 Ja, myggfiske är fantastiskt! På den här har jag lånat shane stalcups teknik för vingarna och benen, den tycker jag är kul att binda! Jag har inte sett någon liknade så den borde klassa in som alternativ! :-) http://www.edgeflyfishing.com/ipb/gallery/image/6095-biot-midge/ Edited September 13, 201312 yr by double action Mitt flug-galleri! Report
September 13, 201312 yr comment_1698046 En till! http://www.edgeflyfishing.com/ipb/gallery/image/5285-cdc-midge/ Mitt flug-galleri! Report
September 13, 201312 yr comment_1698048 Ännu ett eget mönster som funkar bra. http://www.edgeflyfishing.com/ipb/gallery/image/3380-flytande-myggklaeckare/ Mitt flug-galleri! Report
September 13, 201312 yr comment_1698064 Jag fiskar mycket once and away och liknande saker... Tillsammans med en Spider är det ungefär vad jag brukar ha på tafsen. torrt, smått & grått Report
September 14, 201312 yr comment_1698177 Hej! Jag kör med Shuttlecockvarianter typ one and away. Men mina varianter är väldigt lättbundna. Se artikel i senaste Flugfiskefeber! Report
September 14, 201312 yr comment_1698191 Kan inte lägga in en bild men jag har haft framgång med en F-fly-aktig fluga som en engelsk flugbindare visade mig (Steve nånting på Cookshill nånting). Den har en tunn cdc-dubbad kropp och samma sak som thorax. Vingen är precis som en F-fly. Vad jag lagt till på egen hand är ett varv rödmetallic tinsel mellan kropp och thorax. Dels bra i humussjöar med dålig sikt för fisken, dels efterliknar den blodet som vad jag vet alltid syns när myggan ska pumpa upp vingarna. Rött eller orange på rätt ställe tror jag alltid är en vinnare på myggkläckare eller färdiga insektsimitationer. Den här flugan har jag både tagit regnbåge och sjöharr på. Från telefon. Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Report
September 25, 201312 yr comment_1700594 Hur gick det, fick du ihop några nya skapelser? Mitt flug-galleri! Report
September 25, 201312 yr Author comment_1700625 Coming up! Fick en del annat att göra... http://bigtrout.wordpress.com Report
September 28, 201312 yr comment_1701270 Jag kör bara med denna variant. Den funkar kanon både hängande i ytfilmen samt om man dra ner den strax under ytan. Polygarn till vinge och butt, hårt dubbad bakkropp med pearl flash ner i bytt en och ribbat upp till thorax, påfågel hearl till thorax. Klipp butten kort så den ligger lodrätt i vattnet. Den har många regnbågar och öringar på sitt samvete. Mitt bidrag helt klart Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2 http://uniquerods.se/Besök mig gärna på Facebook Instagram Report
October 6, 201312 yr comment_1703051 Hallå. Sen där här tråden startades har jag fnulat en del på nya mönster. Här är två (den tredje är inte alls ny för mig). Från vänster syns en hederlig lackad puppa med gåsbiots som vingsäckar. Bindtråden är Pearsall's silke vilket iofs ger en fin lyster. I mitten har vi ett mellanting av en lackpuppa och en vanlig klinkkläckare. Bakkroppen är också av Pearsall's samt lackad för lite extra lyster. Under thorax har jag lagt till en gåsbiot för att imitera vingsäckarna. Jag tror på den här men har inte fått tillfälle att testa den. Jag gjorde den i en massa färger. Till höger är en vingad insekt som ligger still på vattenytan och pumpar upp vingarna. Den oranga cdc är bara en inbunden tuss och vingarna är även de av cdc men i wonder wing-stil. Bakkroppen är strippad påfågelherl, hacklet är Keogh medium blue dun. Inte heller den här är testad men eftersom jag sett myggor i precis detta stadie när jag fiskat tvivlar jag inte på dess förmåga. Från telefon. Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Report
October 15, 201312 yr comment_1704946 Hallå. Sen där här tråden startades har jag fnulat en del på nya mönster. Här är två (den tredje är inte alls ny för mig). Från vänster syns en hederlig lackad puppa med gåsbiots som vingsäckar. Bindtråden är Pearsall's silke vilket iofs ger en fin lyster. I mitten har vi ett mellanting av en lackpuppa och en vanlig klinkkläckare. Bakkroppen är också av Pearsall's samt lackad för lite extra lyster. Under thorax har jag lagt till en gåsbiot för att imitera vingsäckarna. Jag tror på den här men har inte fått tillfälle att testa den. Jag gjorde den i en massa färger. Till höger är en vingad insekt som ligger still på vattenytan och pumpar upp vingarna. Den oranga cdc är bara en inbunden tuss och vingarna är även de av cdc men i wonder wing-stil. Bakkroppen är strippad påfågelherl, hacklet är Keogh medium blue dun. Inte heller den här är testad men eftersom jag sett myggor i precis detta stadie när jag fiskat tvivlar jag inte på dess förmåga. Från telefon. Ser giftiga ut! Mitt flug-galleri! Report
October 15, 201312 yr comment_1704977 Jag kör bara med denna variant. Den funkar kanon både hängande i ytfilmen samt om man dra ner den strax under ytan. Polygarn till vinge och butt, hårt dubbad bakkropp med pearl flash ner i bytt en och ribbat upp till thorax, påfågel hearl till thorax. Klipp butten kort så den ligger lodrätt i vattnet. Den har många regnbågar och öringar på sitt samvete. Mitt bidrag helt klart Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2 vad har du använt för dubbing till bakkroppen, modell och färg.? Sjukt läcker fluga som jag vill testa att binda :-) Lilla bäcken mot älven rinner och älven rinner mot stora hav och aldrig någonsin mer man finner var den lilla bäcken blev av. Report
October 16, 201312 yr comment_1705076 Den på bilden har jag flyrite #30 march brown på. Jag har även använt andra färger som olivgrönt, grått osv till mönstret. Kom på att jag inte använder polygarn till butten då flyt förmågan blir lite stor vilket man inte vill h utan jag har använt luddet från vitt räv hår där. Polygarnet flyter lite för bra på mindre storlekar #16-20. MVH stefan Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2 http://uniquerods.se/Besök mig gärna på Facebook Instagram Report
August 15, 201411 yr Author comment_1763740 Dags att damma av den här tråden. Och dags att skämmas lite för att jag aldrig la ut några flugor... Har bokat in fiske i mitten av oktober och flugbindarsuget börjar smyga sig på. Det enda "nya" för mig i år är Frisörmyggan i riktigt små storlekar, typ <20. Har ni sprungit på något nytt sedan förra hösten? http://bigtrout.wordpress.com Report
August 15, 201411 yr comment_1763742 Dags att damma av den här tråden. Och dags att skämmas lite för att jag aldrig la ut några flugor... Har bokat in fiske i mitten av oktober och flugbindarsuget börjar smyga sig på. Det enda "nya" för mig i år är Frisörmyggan i riktigt små storlekar, typ <20. Har ni sprungit på något nytt sedan förra hösten? Kör bara standard som vanligt - nerklippta Griffith Gnat! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
August 15, 201411 yr Author comment_1763743 Kör bara standard som vanligt - nerklippta Griffith Gnat! Nerklippt som en superpuppa, eller nedklippt hackel runt om? http://bigtrout.wordpress.com Report
August 15, 201411 yr comment_1763744 Jag hittade ett trevligt dokument om fjädermyggsfisket. Jag delar med mig av den =) https://www.dropbox.com/s/hyjdgv6l91owqox/myggan.pdf Följ min jakt på 50 arter! http://femtiopafluga.blogspot.se/ Report
August 15, 201411 yr Author comment_1763745 Jag hittade ett trevligt dokument om fjädermyggsfisket. Jag delar med mig av den =) https://www.dropbox.com/s/hyjdgv6l91owqox/myggan.pdf Där fanns det några fina flugor! Inget nytt och revolutionerande kanske, men ändå inspirerande. Jag har haft framgång med en mycket enkel fluga bunden på en vanlig rak krok, typ TMC-100 stl 18 bestående av lackad bindtrådskropp (gärna ganska tjock lack så att kroppen ser transparent ut) och ett varv hackel längst fram. Fiskar precis i eller strax under ytan. Svart och oliv har fungerat bäst (kanske för att det är de enda färger jag använt...). http://bigtrout.wordpress.com Report
August 15, 201411 yr comment_1763752 Nej, inget revelotionerande. I man ask finns lite urplock från artikeln, några Griffin's och ett gäng av Davie McPhail's lim-buzzers. Följ min jakt på 50 arter! http://femtiopafluga.blogspot.se/ Report
August 15, 201411 yr comment_1763761 Nerklippt som en superpuppa, eller nedklippt hackel runt om? Klipper bort det allra mesta. Sparar några "långa" strån runtom. 5-10 stycken kanske.... Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.