Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

Gillum 7' 3pcs #5-6

Recommended Posts

Mitt senaste spö blev ett Gillum 7', tredelat i klass 5-6. Jag ville ha ett resespö, och detta blir ju kortare än ett fyrdelat 9'. Jag har provat det med en Snowbee DT5 och SA Hot Line WF6, och båda fungerade utmärkt. Under praktiskt fiske har jag använt DT5:an och det har funkat bättre än väntat. Jag har fiskat både större och mindre strömvatten och spöet kastar längre än jag behöver (finns ju ingen anledning att kasta en torrfluga så långt att jag inte ser den...), men framförallt så kan det kasta kort. Jag har kunnat fickfiska i riktigt små åar med bara tafsen ute utan problem. Ett nytt favoritspö.

post-3513-0-47850400-1379327038_thumb.jp

post-3513-0-12801300-1379327051_thumb.jp

post-3513-0-59189100-1379327075_thumb.jp

post-3513-0-44208600-1379327153_thumb.jp

• Like 2

Vackert!

Tycker det var kul att se detaljerna på rullfästet; korkänden och matchningen med rullen. Greppet var också lite ovanligt, det ser man inte ofta på nya spön. Egna favoriter, eller var detta Gillums stil?

Snyggt Joakim! Luktar lite Wojnicki, om man kollar på handtag och rullfäste. Fin harr också. Men har du sett att det är ett UFO på bilden?

Tack ska ni ha!

Ja, Thomas, det är den klinga som hängde på tork när du var här i vintras.

Jag byggde spöet så det skulle matcha rullen, bl.a. därför jag lindade holkarna med Pearsalls Antique Gold, så det skulle passa bättre med rullens mässingsdetaljer. Tippingen i B/O Jasper för att matcha brunmelerad rulle och rullfäste. Handtaget är inspirerat av ett Powell (om jag minns rätt...) som Mats Öberg visade i något sammanhang. Tillverkat av kork från champagnekorkar. Kan tilläggas att det passar min hand perfekt.

UFO:t, är det det till vänster om hatten du syftar på? Kan förklara att jag bara har vaga minnen av påföljande natt; entonig musik och spinkiga gubbar med stora ögon som tittar in i tältet...

• Like 1