Hoppa till innehåll

Northland Resources: Älvräddarna ställer krav


Jagaren

Recommended Posts

Hej! Skickade in detta idag till miljöinspektör David Berggård på länsstyrelsen Norrbotten med anledning av utsläppen från Northland Resources gruva i Pajala. Hela avrinningsområdet är Natura-2000 område; gränsälvskommissionen som fattade beslutet sista veckan innan man upphörde (oj, vilken tillfällighet!!?? Not!) bestod av mer eller mindre totalinkompetenta männskor med mindre kunskap om EU-rätt och miljö än mina minderåriga barn...

Nu ska handläggare under en landshövding som har regeringsuppdrag på att gynna mineralindustrin försöka "hitte på något"... Ja jisses!

 

Brevet bifogat,

allt gott,

Christer

 

NR hemställan lst Norrbotten 2013-09-20.pdf

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med anledning av de skriverier som varit om utsläppen I Muonioälven har Northland inbjudit till en miljövisning/guidning av installationerna och vattenhanteringen I anläggningen torsdag den 3 oktober kl.12-14. Intresserade samlas I Kaunisvaara Folketshus. Informerades på  gruvansdag som hölls där I dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

INFO ang  Northlands miljöguidning; http://www.northland.eu/sv-se/media/nyheter/intresserad-av-vart-miljoarbete

Nu finns chansen att få direct information av ansvariga på Northland.

För anmälan krävs att du meddelar ditt intresse till Maria Sandström över mejl: msandstrom@northland.eu, eller telefon: 0703658900
Eventuella frågor eller funderingar gällande aktiviteten ring Niclas, 0703829977.

Redigerad med turtola
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar hur kommunikationen funkar inom bolaget?

Jag fick veta att ingen föranmälan behövs.

Idag ringde någon chef och frågade om jag var intresserad av att deltaga.

Ingen eller få hade anmält sig.

Givetvis ska jag komma dit, har ju t o m tagit ledigt från jobbet för den skull, svarade jag.

Ett besök till sandmagasinet och klarningsdammen är mitt krav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var idag på möte om vattenmiljön med Northland.


Vi besökte hela kedjan. Det såg helt OK ut för betraktaren, men min åsikt är att


klarningsbassängen är för liten. Varför riktvärdena på suspenderad subtans sköt i höjden


ett par tillfällen, resonerades om. Min teori är att dom dagarna , gick pumparna för aggresivt.


Sedimenteringen hann inte med. Bassängen är på 12 000 m2 och skall ökas till 80 000 m2, när Sahavaara malmen bryts.


Jag luktade och smakade på ytvattnet. Smakade ungefär som myrvatten. Inga stickningar i tungan och ingen magknip... än.


Fick även värdena på kadmium, krom, koppar, nickel, bly och zink. Inga värden översteg älvens egna naturliga värden.


Det var skönt att höra.


Det jag också påpekade var att ett lokalt ökat vattenväxtlighet har bildats, och föreslog att de undersöker och mäter hur stor verkan som glödrest(ammoniumnitrat) har som gödningsämne. Samt att de kollar upp om saken kan åtgärdas på något sätt.


Vilket jag menar görs med en större klarningsdamm.


Vad jag lyssnade av, särskilt noga var att de framhöll att tillståndet hade riktvärde och inte gränsvärden.


Så jag tycker att man kan kräva ett gränsvärde på max 10mg/l.


Det kan dom bevisligen hålla enl provtabellen, där mestadels av proverna visar på 5-7 mg/l

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...