Hoppa till innehåll

Snyggaste kombon spö/rulle


Troutman

Recommended Posts

Hej alla flugfiskevänner. Tänkte jag skulle bidra med 3 av mina set som finns kvar från annu dazumal då jag ännu aktivt fiskade i fjällen.

Måste dock säga att jag mer är av Sunrays åsikt och ser på spön och rullar som verktyg. No offence men en glas, plast eller träpinne instoppad i ett korkhantag, färgade lindningar och ett rullfäste är väl sådär märkvärdigt. Rullen däremot kan väl vara både snygg och sober, men för att det ska bli A Thing Of Beauty för mig ska det helst låta Pang-Pang. Fångsten dock voj voj a Real Beauty. Nej nu har jag pratat nog med dumheter och visst en del set är snyggare än andra.

Vi börjar med det här.

https://goo.gl/photos/hSwgnmfEGVeCj3AdA

Spö: Hardy Carbon # 5/6 9 fot (eg Hansson Carbon) Hasse Hansson var Hardys agent i Sverige och jag köpte det nytt av Lars-Åke Ohlsson i Gimdalen -82.

Rulle: Hardy Perfect 3 5/8 -70 tal Lina DT

Inramning: Min gamla korg från -69 utan framfickorna, (perfekt för hårdbrödet under vandring, kaffepanna, fika och en fisk under dagen), Priest, egen gjord gåva av fiskegäst från Älvkarleby, den lilla fina mässingrullen är ett fynd på lagårdslogen fastskruvad i ett gammalt pimpelspö. Rocken är Barbours finaste och dyraste Northhumbria och kanske min bästa affär någonsin. Sålde den dyrt åt min fiskekompis från Luleå/Kangosfors när jag "freelansade" åt Claes Asker och fick tillbaka den gratis i nyskick 3 år senare när han "vuxit" ur den ;-). Nåja det drabbade ingen fattig. Spisen i sovrummet under renovering. Thats it.

Ursäkta men jag tycker att det är roligt att både läsa och skriva lite omkring prylar, tankar och upplevelser.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Favoritkombo för Lax: Loop Grey Line 14 fot custombyggt av Leif Hedberg. Lindningar i Burgundy med silver tips. Förkortat främre handtag i kork. Rullfäste i masur och silverdetaljer (alu.) för att matcha rullen. Bakre handtag i svarvad masur. Rullen är en Loop Evotec HD 9-13. I bakgrunden flyter Orkla fram...

post-11674-0-80639600-1437983787_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Set nr 2 får bli detta. Och jag får väl "pudla" lite och erkänna att bambu kan locka fram "esteten" i mig. Klassiskt, varmt, vackert, en fröjd för ögat och en lisa för hjärta och själ med sin kombination av skickligt handarbete och känsla för materialets möjligheter.

https://goo.gl/photos/6951bp4BcnUmdKhEA

Inköpsår: 1974

Spö: Sharpe/Farlow, legendariskt flugspö licenstillverkat Pezon & Michel Super Parabolic Ritz "Fario Club" Impegnated 8' 5" # 5-6

Rullar: Orvis CFO IV made by Hardy och länge klassat som "världens bästa flugrulle" med livstids garanti och otroligt lätt ca 85g

Med kavaj av Harris Tweed, Whetleys flaggskepp och flugfiskerovan från Sydafrika (present av min kvinna) är man nog som klippt och skuren för södra Englands ginklara kalkströmmar.

Då jag 1969/70 började gymnasiet i Luleå blev jag medlem i TFFK (Tuna flugfiskeklubb) som bildats några år tidigare med ett tiotal elever och lärarkandidaten den passionerade flugfiskaren Lars-Åke Ohlsson. En härlig och lärorik period stundade med flugbindning, fiskeresor( kaitum, tavva bla) mm som jag har mycket att berätta om en annan gång förutom detta. L-Å hade återvänt från England, blivit medlem i Flyfishers Club of London, besökt och fiskat nymf med Frank Sawyer och berättade entusiastiskt (som bara han kan) om allt detta för oss i klubben.

Då jag hade läst om Sawyer i Nils Färnströms "Öring", i hans egen "Nymphs and the trout", och i Charles Ritz " A flyfishers life" att Ritz "Fario Club" var hans favoritspö (Ritz designade sedan ett spec nymfspö Sawyer nymph 8' 10") som han ochså fiskade med i Storån och även var L-Å:s favorit bestämde jag mig, ett sånt spö skulle jag ha. Sagt och gjort och från första sidan i den fina lilla katalogen hos postorder firman Skarps Flyfishing i Älmhult gjordes beställningen av spö och rullar.

Spöt kostade 476kr och en rulle 274kr men då ska man betänka att vi fick 1000 spänn till muck i lumpen som vi hade demonstrerat för.

Minns att Bengt Landström( 2: a i FJ:s flugbindningstävling efter Loodhs Pastorn) köpte ett Sawyer nympf och min kamrat (med rocken) ett Eighty- Eight. Av Sven-Erik Loodh köpte jag förresten 2 knivar vilka gjorde alla Loodhbärare till fiskebröder på den tiden.

Nämner med lite tvekan att då jag i julas ringde upp kamratens dotter på 10- årsminnet av tsunamin där bla han förolyckades i en mycket tragisk familjekatastrof säger hon att hans eighty-eight ligger på vinden och väntar på mig som ett minne.

Fiska och njut av livet, det är inte för evigt.

https://goo.gl/photos/XvYda31mboCydh3u8

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med kavaj av Harris Tweed, Whetleys flaggskepp och flugfiskerovan från Sydafrika (present av min kvinna) är man nog som klippt och skuren för södra Englands ginklara strömmar.

Purple Tweed? You, Sir, are a lion of fashion!

(men låt inte Jeeves se den där!) [emoji1]

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Purple Tweed? You, Sir, are a lion of fashion!

(men låt inte Jeeves se den där!) [emoji1]

Jeeves har jag sparkat så nu är han hos den förbannade Bertie Wooster som mest häckar på Pickwickklubben. Sjäv föredrar jag Flyfishers Piscator non solum du vet, fin virre där.

PS, ha, ha, ha, jag anade det men den gamla trasan ser inte så awful ut i verkligheten bara jag kunde hantera toningsknappen på dessa moderna underverk.

Annars kan vi åka ner och häsa på Charlie (han hatar det namnet) på Ritz i Paris. Hans outfit ser ju diskret ut då han säker fått smakråd av CoCo Chanel som har en våning på samma plan.

See ya och hare bra. 8-)

PPS, bara packa pappas kappsäck och säga FARVÄL till tanten, Lido och Moulin Rouge står kvar då jag inte rev ut dom helt sista gången.

Redigerad med Jolly Roger
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Set nr 2 får bli detta. Och jag får väl "pudla" lite och erkänna att bambu kan locka fram "esteten" i mig. Klassiskt, varmt, vackert, en fröjd för ögat och en lisa för hjärta och själ med sin kombination av skickligt handarbete och känsla för materialets möjligheter.

https://goo.gl/photos/6951bp4BcnUmdKhEA

Inköpsår: 1974

Spö: Sharpe/Farlow, legendariskt flugspö licenstillverkat Pezon & Michel Super Parabolic Ritz "Fario Club" Impegnated 8' 5" # 5-6

Rullar: Orvis CFO IV made by Hardy och länge klassat som "världens bästa flugrulle" med livstids garanti och otroligt lätt ca 85g

Med kavaj av Harris Tweed, Whetleys flaggskepp och flugfiskerovan från Sydafrika (present av min kvinna) är man nog som klippt och skuren för södra Englands ginklara kalkströmmar.

Då jag 1969/70 började gymnasiet i Luleå blev jag medlem i TFFK (Tuna flugfiskeklubb) som bildats några år tidigare med ett tiotal elever och lärarkandidaten den passionerade flugfiskaren Lars-Åke Ohlsson. En härlig och lärorik period stundade med flugbindning, fiskeresor( kaitum, tavva bla) mm som jag har mycket att berätta om en annan gång förutom detta. L-Å hade återvänt från England, blivit medlem i Flyfishers Club of London, besökt och fiskat nymf med Frank Sawyer och berättade entusiastiskt (som bara han kan) om allt detta för oss i klubben.

Då jag hade läst om Sawyer i Nils Färnströms "Öring", i hans egen "Nymphs and the trout", och i Charles Ritz " A flyfishers life" att Ritz "Fario Club" var hans favoritspö (Ritz designade sedan ett spec nymfspö Sawyer nymph 8' 10") som han ochså fiskade med i Storån och även var L-Å:s favorit bestämde jag mig, ett sånt spö skulle jag ha. Sagt och gjort och från första sidan i den fina lilla katalogen hos postorder firman Skarps Flyfishing i Älmhult gjordes beställningen av spö och rullar.

Spöt kostade 476kr och en rulle 274kr men då ska man betänka att vi fick 1000 spänn till muck i lumpen som vi hade demonstrerat för.

Minns att Bengt Landström( 2: a i FJ:s flugbindningstävling efter Loodhs Pastorn) köpte ett Sawyer nympf och min kamrat (med rocken) ett Eighty- Eight. Av Sven-Erik Loodh köpte jag förresten 2 knivar vilka gjorde alla Loodhbärare till fiskebröder på den tiden.

Nämner med lite tvekan att då jag i julas ringde upp kamratens dotter på 10- årsminnet av tsunamin där bla han förolyckades i en mycket tragisk familjekatastrof säger hon att hans eighty-eight ligger på vinden och väntar på mig som ett minne.

Fiska och njut av livet, det är inte för evigt.

https://goo.gl/photos/XvYda31mboCydh3u8

Hoppas du skriver mer om dig och ditt fiske...underbart att läsa..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej Christian, han som byggt spöet är en tysk och heter Jan Krahnert. Mycket vackert spö med orangea lindningar och svart tipping. Det är ett av de finaste spön jag kastat med. Spöet bara viskar ut linan. Helt gudomligt. Både på kort och medeldistans. :)

Nästan lika bra byggt som dina spön är det också! :) grymt fint iaf. :)

Redigerad med Stefan**
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas du skriver mer om dig och ditt fiske...underbart att läsa..

Tack för att du uppskattade det.

Tycker inte det är helt fel med lite "berättande" i ett fiskeforum som omväxling till one-liners och köp & säljannonser.

MVH Roger Johansson.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för att du uppskattade det.

Tycker inte det är helt fel med lite "berättande" i ett fiskeforum som omväxling till one-liners och köp & säljannonser.

MVH Roger Johansson.

Tack till dig att du vill dela dina upplevelser och erfarenhet med oss... Jag tycker att du borde starta egen tråd om dina fiskeupplevelser, det skulle bli underbart att följa och läsa Redigerad med Rzvrzbrzotrz
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...