Jump to content
Troutman

Snyggaste kombon spö/rulle

Recommended Posts

8 hours ago Bigsalmon sa:

Det här ekipaget går inte av för hackor. Scott glasfiber 6'7" #5 "Skater Special" byggt av Christian "Fine Tackle" Hörgren efter mina önskemål. Funderade länge på vilken rulle som skulle passa bäst på spöet, och körde till en början med en Abel Big Game #1, men den är för tung. Funderade ett tag till och kom fram till att Loop Traditional 2 och Dryfly var för stora, men att en 1,5 vore perfekt. Och det är den. Till det en kortklumpad Rio-lina som laddar spöet även på korta distanser.

trout_finetackle_kola_2016 223.jpg

Vilken cool och snygg combo! Vilket sorts fiske använder du den till? Var spölängden också ett medvetet val? Jag är både nyfiken på ditt spö (jättesnyggt arbete av Christian för övrigt) och ganska sugen på att skaffa ett kort 5/6 spö för att använda som bäckstreamerspö och för att kasta stora torrflugor i mindre vattendrag. Mina funderingar har gått mot glasfiber, klass 6 och 7'6" hitills. Händelsevis har jag dessutom en Loop 1,5 som är arbetslös just nu...

• Like 1

12 hours ago Troutman sa:

Vilken cool och snygg combo! Vilket sorts fiske använder du den till? Var spölängden också ett medvetet val? Jag är både nyfiken på ditt spö (jättesnyggt arbete av Christian för övrigt) och ganska sugen på att skaffa ett kort 5/6 spö för att använda som bäckstreamerspö och för att kasta stora torrflugor i mindre vattendrag. Mina funderingar har gått mot glasfiber, klass 6 och 7'6" hitills. Händelsevis har jag dessutom en Loop 1,5 som är arbetslös just nu...

Om du hittar korta femman eller sexan någonstans, let me know. Jag har sökt ungefär 7 fotare, men har inte hittat någonting köpvärt.

På 2017-01-23 at 18:42 Troutman sa:

Tanken med spöet var ett "jerkspö" för skaters. Jag gillar när flugorna för oväsen, flyttar vatten, plaskar och med ett kort, relativt styvt spö kan jag "jerka" in flugan och få den att leva rövare i vattenytan. Öringen goes bananas!

Faktum är att 6'7" är lite för långt och då är ändå jag lång (6'5"). Jag skulle vilja dra av ytterligare en fot för att få exakt det jag söker, men då blir det ett specialverktyg. Sexfotsjuan är fortfarande relativt allround och funkar bra med alla flugor på korta distanser och i mindre vatten.

Var tvungen att googla "skater flies". Spontant tänkte jag på de steelheadflugor vi fiskade sent på sommarsäsongen för lääänge sen när min postadress låg i Alaska. Jag var väl inte helt ute och cyklade, men jäklar vilka intressanta mönster som har utvecklats av duktiga bindare! Nu blev jag både väldigt sugen att prova och justerade precis ned min ideallängd på spöt med någon fot. :)

Kul att se "vårt" spö på en fiskebild, Johan! Ser grymt ut med en Loop.

Det är helt klart en lucka på marknaden med korta, kraftiga spön som fortfarande är mjuka. Svaret är glasfiber, tack vare materialets kombinerade styrka och mjukhet. Jag fiskar mycket i buskiga åar, ibland efter kilosöring. Då vill man ha ett klass 6-7, i längden 6-7". Jag har länge drömt om ett 6'6", klass 6 - The number of the beast!

• Like 1

3 minutes ago Christian sa:

Kul att se "vårt" spö på en fiskebild, Johan! Ser grymt ut med en Loop.

Det är helt klart en lucka på marknaden med korta, kraftiga spön som fortfarande är mjuka. Svaret är glasfiber, tack vare materialets kombinerade styrka och mjukhet. Jag fiskar mycket i buskiga åar, ibland efter kilosöring. Då vill man ha ett klass 6-7, i längden 6-7". Jag har länge drömt om ett 6'6", klass 6 - The number of the beast!

Fan Christian, det där har du snott av mig! ;) Kul att det tog fäste i spöbyggarskallen!

6'6" #6, the rod for the beast, ska det vara...

Och menar du verkligen att spöet ska vara 6-7 tum? Nu är vi där igen... :P

Ytterligare ett förslag :  Hardy Angel Smuggler 8,6" # 4 monterat med ett Hardy Angel 4/5 ( den minsta, finns en Angel Featherweight flugrulle som är mindre men den har en traditionell broms ) Dessa är från mitten av 2000 talet och made in England. Tight lines !  // Steen

P1110024.jpg

P1110025.jpg

P1110026.jpg

• Like 2

Här kommer en "ny" favorit för mig.

Sage One 691 och en Lamson Series II strl 2 rulle. På rullen ligger en Rio Outbound short #6. Denna kombo fiskar havsöring på egen hand. Nästan så man kan sitta bredvid och dricka kaffe och titta på:-)

IMG_5953.JPG

• Like 3

Den är  nästan lika snygg som din förra Sl :D Troutsniper 

Mvh

Edited by A.s82

1 minute ago A.s82 sa:

Winston + Hardy :)

Ha det bäst !!!

20160610163641.JPG

Och vänstervevat också! Äntligen har Hardy fattat vilken som är den rätta sidan... ;)

• Like 1

1 hour ago A.s82 sa:

En till av mina älsklingar sen får det räcka :).

Trevlig kväll på er !!!

F2 + Danielsson 

20161020_183905.jpg

Tycker mer om kombinationen med din The Hardy Perfect; blir liksom nästan för mycket flugrulle med denna, // Steen

Ps. Skulle denna en Hardy Bouglé Replica 3" ( 1998 ) ha passat bättre ?

Bouglé 1903 replica usa, backs..jpg

Edited by Sovereign
  • Like 3

Oops sorry Ingemar nu har jag gjort det igen bytes förslag. 

Men denna var mer på skoj :)

Ska inte upprepas !!!

• Like 2

På 2017-02-06 at 22:03 A.s82 sa:

Ja det hade den nog ska vi byta :).

Nja ! Din rulle är fin men jag är lite fäst vid min Hardy Bouglé. Med lite tur hittar du en på Ebay. Finns i två utgåvor, både kom kring 1998 och var så långt det gick tillverkade efter originalet från 1903. Alla är individuellt numrerade och det finns en liten "bok" med fakta om rullen med, också den numrerad och signerad. Bouglé-rullen kom i ett handsydd läderfodral och i en pappask, också den numrerad. Jag nämnde två utgåvor, 1000 av varje alltså 2000 i allt finns det i världen ( ganska många för att vara en Hardy-rulle, lite äldre ) En utgåva är stämplat med nummer + rull-makarens initialer inuti ( den första utgåvan ? ) Den andra är likadan men med tillägget USA inuti också. Kring kr. 4500-5000 brukar de kunna köpas för, ofta nya. Du får mycket för dina pengar och en flugrulle som har en helt annan finish än en modern/modern rulle. Det märks att det lagts ned mycket arbete med tillverkningen och finishen av dessa Hardy replica 1903 Bouglés och givetvis går de att fiska med om man vill det. God jakt ! Steen

Ps. Kanske att tänka på. Dessa Hardy Replica flug-rullar ger oss möjlighet att idag njuta av underbart hantverk från då ( nästan ). Hur många finns det kvar av originalet från 1903 ? kanske en handfull och troligtvis i mycket slitet skick. Statistik från Hardy produktion finns först från 1925 och slutar 1939, under den tiden finns alla ? Hardys fiskerullar dokumenterade. Av 3" Bouglé i olika utförande tillverkades det ca. 300 st. och hur många finns kvar och i vilket skick finns de i idag ? Replica-rullen verkar för mig som ett mycket bra köp - både som fiskerulle och för samlingen.

En original Hardy Bouglé i rimligt skick lär väl kosta någonstans kring kr. + 25.000 så replica-rullarna verkar för mig vara ett bra köp, och i framtiden lär de inte bli billigare - tänk vad som händer när samlare från kina och Indien börjar bli intresserade - då räcker inte 2000 replica-rullar långt !

bouglé 1903 rep. usa front.jpg

Edited by Sovereign

Den är snygg den sage rullen har också en som jag tycker väldigt mycket om kommer här :).

Nya sage 6200 serie passar hyfsat på en cross för HÖ fiske :D

20170130_183500.jpg

• Like 6

29 minutes ago A.s82 sa:

Den är snygg den sage rullen har också en som jag tycker väldigt mycket om kommer här :).

Nya sage 6200 serie passar hyfsat på en cross för HÖ fiske :D

20170130_183500.jpg

Fan det där är en redig rulle! Vacker!

Visst är Hardy Bouglés otroligt fin rulle nästan för fin att fiska med .

Men en sån hade jag gärna slitit på:).

Vem vet kanske kommer en i framtiden !