Jump to content
Troutman

Snyggaste kombon spö/rulle

Recommended Posts

Du är VAKsam när det dyker upp något intressant. Det där spöet hette Stillwater medan de fortfarande hade namn. Rullen är ganska oful.

9 hours ago, xps said:

Du är VAKsam när det dyker upp något intressant. Det där spöet hette Stillwater medan de fortfarande hade namn. Rullen är ganska oful.

Tänkte också att det var Stillwater, grymt fint spö!

On 3/3/2019 at 11:06 AM, VAK said:

Powell Light Touch (LT8023) vs. Abel Big Game 0

IMG_20190303_105744.jpg

Snygg och mycket trevligt fotograferat !

• Like 1

11 hours ago, VAK said:

Tänkte också att det var Stillwater, grymt fint spö!

Det tycker du, med all rätt. Har du provat Powell Light Touch Featherlight, 7'9'' #4 ? Finlir, men med fantastisk kraft djupast ner i buttdelen.

1 hour ago, xps said:

Det tycker du, med all rätt. Har du provat Powell Light Touch Featherlight, 7'9'' #4 ? Finlir, men med fantastisk kraft djupast ner i buttdelen.

Nej, det här är premiär för mig när det gäller Light Touch serien. Har haft spön i Legacy Light och Signature serien tidigare också grymt fina spön :) Har sagt det förr, det pratas alldeles för lite om gamla Powell spön!

Rich Morrison classicpowellrod.com har Featherlight som favorit i Light Touch-serien. Jim Clarkson, som har byggt de flesta i egenskap av 'floor manager' i Chico har Long Reach 9'6'' #5-6 som sin favorit. (Numera driver han Raptor Rod Works). Han medger att det delvis kan bero på längden, men även aktionen. Ett par av mina lekkamrater föredrog först Ultra6, 9' #5-6, som har en väldigt balanserad aktion; det är både smidigt och kraftfullt. Så småningom blev de mer imponerade av Silver Creek, 8'3" #4-5. Det är ett väldigt speciellt spö, jag kan inte beskriva aktionen. I en av Bergqvists kataloger skrev Rülcher att Lennart varje morgon under en testtur sa "ge mig Silver Creeken". Det var också 'runner up' i Trout Underground's 'tolv bästa'. Jag har läst någon beskriva det som 'en sorts helaktion'. Det spöet var min första kärlek och den består.

I Light Touch-serien har Preston Powell på ett förtjänstfullt sätt förvaltat de goda egenskaperna hos IM6. (Det där sista lät väl tjusigt, nästan lite kunnigt? Det bjuder jag på). Jag har Featherlight, Silver Creek, Ultra6 och Long Reach. De övriga kan jag inte uttala mig så mycket om. I Signature/Scandinavia-serien har jag tre stycken 9' #3-4.

• Like 2

Fin sammanfattning av serien :)Long reach och silvercreek är på min radar (men än inte long reach en #6-7?), annars vore deras Hexagraphspön jävligt intressanta och få testa. Jag vet att Christian H byggde ett för några år sedan.

37 minutes ago, VAK said:

Fin sammanfattning av serien :)Long reach och silvercreek är på min radar (men än inte long reach en #6-7?), annars vore deras Hexagraphspön jävligt intressanta och få testa. Jag vet att Christian H byggde ett för några år sedan.

Long Reach kom först, och som 5-6. Sedan kom önskemål från de som blev förtjusta men ville ha mer pulver för tyngre lina. Då kom Long Reach 6 som är en 6-7. Det är stor skillnad på Ultra6 5-6 och Long Reach 5-6. Det senare har lite splitcanekänsla när det gäller mendningsegenskaper, man har på något sätt mycket mer tid på sig att manipulera kråkan längst ut i snöret. Ultra6 är ett spö åt mediumhållet, smooth med ett riktigt klipp. Silver Creek är ett spö för den som vill vara lite märkvärdig. Det är så gott som omöjligt att få tag på i USA.

Det finns ett spö i Signatureserien som jag länge har försökt få tag på. Rich Morrison har ett, hans kompis i Australien ett annat. När jag äntligen fick tag på Clarkson hade han sålt det sista en månad tidigare. Jag såg en gång en annons på bukten där ett hade blivit sålt tre veckor tidigare. Det har aldrig importerats till Sverige. Jag berättar inte vad det är förrän jag har hittat ett. Jag hinner nog dö först...

Förresten, Hexagraph kan du hitta billigare på Engelska bukten, då byggt av Bruce & Walker. Det var ju resultatet av ett samarbete mellan B&W och Walton Powell. Jim Clarkson byggde dem åt guben som tog över/köpte loss Hexagraph. Skulle också vilja testa. Du köper jag testar? Deal!

Edited by xps
Dåligt korttidsminne.

Haha, vi får se! Powell gjorde hexagraph under en period i en grymt snygg mörk grön färg, har inte har sett något B&W i den kulören. Vi får starta en Powell tråd snart och sluta spamma ner denna ;)  

1 minute ago, VAK said:

Vi får starta en Powell tråd snart och sluta spamma ner denna ;)  

I will be your guest.

1 hour ago, VAK said:

Vi får starta en Powell tråd snart och sluta spamma ner denna ;)  

Det är bara när inläggen saknar bilder som det räknas som spam... 😁

Edited by Troutman
  • Like 2

53408389_580412289099854_4867549194618929152_n.thumb.jpg.b9763795d47fe913e98d81fedba5d66c.jpg

Eftersom jag nu är ägare av en Hardy Wratih, Hardy MTX 5000 med Hardy Coastal Flats-combo så får jag bidra med en bild på det ^_^ medger att många kombinationer av äldre utrustning är finare, och Loop Hi-Tec är jag sjukt svag för, men här är det i alla fall! får nog försöka ta en bättre bild som gör det lite mer rättvisa dock...

• Like 2

Tanken och DH lite lever fortfarande ett aktivt liv, det gör inte båten 😥

DSC_0199.jpg

• Like 2

12 hours ago, Troutman said:

Det är bara när inläggen saknar bilder som det räknas som spam... 😁

Jag är obildad och därmed en notorisk spammare 😟

ATH Gallatin 2

Hardy Zephrus Ultralite 905

Wulff TT

B1DB8118-E3E7-4727-A0DA-3F9A54A56420.jpeg

• Like 2

Oh my heart please be still..

Sage LL 389 ❤️ Loop traditional 1

IMG_20190413_140937.jpg

Edited by VAK
  • Like 6

On 3/15/2019 at 11:47 AM, Magnus P said:

Det var ju någon som tidigare i tråden frågade så... ja, det är en Loop 4 på ett 15' G3.

klassiker.jpg

Äntligen!

wunderschön

• Like 1

On 4/13/2019 at 2:12 PM, VAK said:

Oh my heart please be still..

Sage LL 389 ❤️ Loop traditional 1

IMG_20190413_140937.jpg

I denna långa tråd, så är denna klart topp 5  på min lista

• Like 1

Storebrorsorna... 3” längre, 1.58oz tuffare!

(Sage LL490, Loop 1.5)

CED43FAA-191C-4DC6-8BC7-D0FDF25A1F2C.jpeg

Edited by Troutman
  • Like 3

Sakta i backarna troutman, går man upp en klass måste det ju vara broms på rullen och fyrdelat! Det är sen gammalt 😉

(Sage LL490/4, Loop Hitec 1)

IMG_20190419_165321.jpg

Edited by VAK
  • Like 1
  • Haha 1

Butt ugly, är det inte så det heter när man är cool?