Jump to content
Edgeforum

Snyggaste kombon spö/rulle

Recommended Posts

@VAK

Det är såklart bättre med en ordentlig broms på såpass grova grejer! Dimensionerna på din combo är dessutom smäckrare. Men fyrdelat - där drar jag gränsen. 

Du har ett riktigt snyggt korkgrepp på pinnen - snyggare än original tycker jag. 

• Haha 1
  • Replies 912
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Epic 686 + Emanuelson Trout 2 blev en snygg kombination... 

En förädlad egenbyggd nostalgikopia av mitt allra första flugspö, det var ett engelskbyggt FF trout som jag med mammas hjälp införskaffade för 38 år sen. Den här kopian blev klar precis till vad

Lite nykär efter dagens pass i norra Vättern...  

Posted Images

1 hour ago, Troutman said:

@VAK

Det är såklart bättre med en ordentlig broms på såpass grova grejer! Dimensionerna på din combo är dessutom smäckrare. Men fyrdelat - där drar jag gränsen. 

Du har ett riktigt snyggt korkgrepp på pinnen - snyggare än original tycker jag. 

Jag reagerade också på det fina korkhandtaget. Mer funktionellt tillsammans med ett DL-rullfäste än originalets western-style.

• 3 weeks later...
1 hour ago, VAK said:

Hur många av oss är det som fiskar ultralätt #0-2?

Fiskar samma rulle på ett Sage TXL#00. (Konventionellt rullfäste) Tror de är på bild i förstainlägget på tråden faktiskt.

Edit: här också nu...

1F00636E-7111-43DE-B425-DCB596B3F7D9.jpeg

Edited by Troutman
  • Like 3

Sage,s snyggaste rulle!

jag har en 3100 tillverkad i USA och två 3200 varav en är från Asien, men den har mindre glapp än den från USA..😁

10 hours ago, Mats.J said:

Sage,s snyggaste rulle!

jag har en 3100 tillverkad i USA och två 3200 varav en är från Asien, men den har mindre glapp än den från USA..😁

Waterworks designade Sage´s 3000-serie rullar och "center axis" konceptet. Rätt tydligt när man jämför deras egen Purist serie, typ samma rulle fast ännu mer minimalistisk. Båda rullarna är grymma, men Sage rullen har fördelen att linan inte fastnar lika lätt mellan spolen och ramen!

Waterworks köpte sedermera (-98) Lamson av Sage och blev Waterworks-Lamson.

IMG_20190512_104604.jpg

• Like 5
On ‎5‎/‎11‎/‎2019 at 7:26 PM, VAK said:

Sage SPL Center Axis "ought weight" #0

Hur många av oss är det som fiskar ultralätt #0-2?

IMG_20190511_192602.jpg

Vad speciellt, och snyggt!
Vad och hur fiskar du med #00? Har aldrig sett eller känt på ett i verkligheten, men det måste vara ruggigt lätt. Små bäcköringar?

Det är en ruggig balans i Sage`s center axis serie, speciellt i de lätta klasserna. 

#0 är lätt, men ingen leksak, jag har utan problem tagit både harr och öring på mellan 1-1,5kg. Det som främst sätter begränsningar är hur strid strömmen är och tafsgrovlek, går sällan under 0,14. 

#0-2 kommer bäst till sin rätt i mindre strömmande vatten, när det inte blåser för mkt. Rekommenderar alla som vill bli bättre på att kasta att testa ultralätt, kan vara väldigt utvecklande 😀

2 hours ago, Lodjur said:

Vad och hur fiskar du med #00? Har aldrig sett eller känt på ett i verkligheten, men det måste vara ruggigt lätt. Små bäcköringar?

Små strömmande vatten; bäck och å med tillhörande ”sel” och bäverdammar. Som på bild. Ursprungligen för bäcköring men dubbelnollan glänser när det är smygfiske. Den kan verkligen smeka ut en liten torrfluga utan att krusa ytan. Vind och stora flugor gillar den inte men har kraft nog att ta större fisk (1-1,5) (om man inte måste fightas mot hård ström också) samtidigt som halvkilos öringar blir riktigt roliga fiskeupplevelser.

• 2 weeks later...
On 5/27/2019 at 8:11 PM, VAK said:

Scott G 804/4 med en tidig Orvis CFO III "screwback" 

Mamma mia!

20190527_195113.jpg

SÅ läckert....! Jisses vad häftiga prylar du har 👍

• Like 1
On ‎5‎/‎27‎/‎2019 at 8:11 PM, VAK said:

Scott G 804/4 med en tidig Orvis CFO III "screwback" 

Mamma mia!

20190527_195113.jpg

Varför går linan ut från spolen åt motsatt håll än vanligt? :blink: