Jump to content
Troutman

Snyggaste kombon spö/rulle

Recommended Posts

21 minutes ago, Ismo said:

Får ni Fisk?

Fisk??  Jag e nog rätt nöjd att bara traska längs me älven om jag har finaste o dyraste prylarna i hela nordkalotten.. 

• Like 2

Jag får inte fisk men det beror kanske på att jag sitter hemma vid datorn. Var dock ute på gräsmattan och provade mitt Walton Powell Rod 8'6'' #4-5-6 igår med lina 3-4-5. Det fungerade förnämligt men gräskarpen var inte på hugget. Borde kanske inte knyta på garntussar i änden på tafsen men jag är rädd om mina Ismopuppor. Det gick att bygga förnämliga spön med första generationens grafit.

• Like 1

På 2019-06-07 at 16:33 planis sa:

80-talsklassiker

20190607_162333.jpg

Vad är det för päls skiten ligger på?

12 hours ago, Ismo said:

Får ni Fisk?

Det förekommer säkert, men relevansen mellan snygga prylar och fisk är nog i paritet med schysst frimärkssamling och ragg. 

Sabba inte vår ömsesidigt bekräftande nördtråd med en massa praktiska bryderier... 😄

• Like 2
  • Haha 5

2 minutes ago Troutman sa:

Det förekommer säkert, men relevansen mellan snygga prylar och fisk är nog i paritet med schysst frimärkssamling och ragg. 

Sabba inte vår ömsesidigt bekräftande nördtråd med en massa praktiska bryderier... 😄

OK! F-låt:blush:

• Like 1

On 8/18/2019 at 10:22 AM, Troutman said:

Håller me troutman. När vi åkte hem efter att endast ha skrämt stänksill härom veckan sa jag till lekkamraten att 'vi har i alla fall bra grejer'. Han blev tvungen att tänka efter men höll sedan med.

Om du inte vet vad stänksill är kan jag berätta att det är småharr...

(Trots fortsatt högt vattenflöde och hård vind från nordväst gick det lite bättre dagarna därpå. Vi hade bytt till ännu bättre grejer såklart).

• Like 2
  • Haha 2

På 2019-08-18 at 10:22 Troutman sa:

Ove Haugen sa några väl valda ord om nörderiet kring vår gemensamma hobby i samband med öppningen av Sportfiskeutställningen på Bohusläns museum för några veckor sedan😄

• Haha 1

On 9/29/2019 at 9:31 PM, xps said:

Håller me troutman. När vi åkte hem efter att endast ha skrämt stänksill härom veckan sa jag till lekkamraten att 'vi har i alla fall bra grejer'. Han blev tvungen att tänka efter men höll sedan med.

Om du inte vet vad stänksill är kan jag berätta att det är småharr...

(Trots fortsatt högt vattenflöde och hård vind från nordväst gick det lite bättre dagarna därpå. Vi hade bytt till ännu bättre grejer såklart).

I början av min flugfiske karriär fiskade jag några år med ett Ron Thompson klass 5/6, vilken serie det var har jag förträngt.

Köpte det hela som ett kit från nån webbutik för 500-600 kr, i priset ingick spö, okuma  rulle och tre linor (flyt, intemediat och sjunk) och med den utrustningen har jag fått min största harr.

Harren var strax över 60 cm men vägdes och fotades aldrig (innan mobil kamerans intåg) men uppskattningsvis 2,2-2,4 kg (inofficiellt rekord) 

Mängden stor harr (över 1 kg) som jag fick med det spöet är svårslaget, den här sommaren var bra men inte i närheten av hur det var då🙂

I dag har det gått en massa år sen det spöet las på hyllan  och ersattes stegvis med betydligt bättre och dyrare spön och rullar, bland det bästa man kan köpa i dag men inte fan lyckas jag få en Harr större än den som Mr Ron Thompson tog 😂

Men skam den som ger sig, ny sommar kommer, nya svindyr utrustning, kan man misslyckas 😂

• Like 4
  • Haha 2

4 hours ago, puoltsa19 said:

I början av min flugfiske karriär fiskade jag några år med ett Ron Thompson klass 5/6, vilken serie det var har jag förträngt.

Köpte det hela som ett kit från nån webbutik för 500-600 kr, i priset ingick spö, okuma  rulle och tre linor (flyt, intemediat och sjunk) och med den utrustningen har jag fått min största harr.

Harren var strax över 60 cm men vägdes och fotades aldrig (innan mobil kamerans intåg) men uppskattningsvis 2,2-2,4 kg (inofficiellt rekord) 

Mängden stor harr (över 1 kg) som jag fick med det spöet är svårslaget, den här sommaren var bra men inte i närheten av hur det var då🙂

I dag har det gått en massa år sen det spöet las på hyllan  och ersattes stegvis med betydligt bättre och dyrare spön och rullar, bland det bästa man kan köpa i dag men inte fan lyckas jag få en Harr större än den som Mr Ron Thompson tog 😂

Men skam den som ger sig, ny sommar kommer, nya svindyr utrustning, kan man misslyckas 😂

De va väl på den tiden de va bättre fiske i tornedalen...    

Har själv erfarenhet av en sträcka av Muonioälven med ett strömstryck,sandbotten o stora stenar här o var...    De har bildats enorma gropar i sanden bakom stora stenarna.. 

Har aldrig upplevt så brutalt bra fiske som de va där för ca 30år sedan.. 

Sjukt mkt stor har,dom tittade heller inte på vilket märke jag hade på utrustningen. 

Stället är på svenska sidan av älven men de är 1,5mil minst o gå från närmaste väg..  Har man ingen båt så är de lättare från finska sidan om de är lågvatten så man kan vada över till ön o närmare svenska sidan av älven.. 

Senare åren har jag vart där 3ggr men inte sett till dom där mängderna o storleken på fisk..  Dom e tyvärr färre.. 

• Like 1

Hardys "top of the line" på 1990 talet, spö: Hardy Sovereign 8,6" # 5/6 (1989-1997 )Som alla Hardy-spön då är spöts text påfört med pensel för hand och varje spö har ett individuellt nummer, ( detta har nr. 1FCZ10225 och av bokstäverna kan jag utläsa att spöt tillverkades i januari F 1993 C, Z står för spö- modellen The Sovereign, siffrorna kan jag inte utläsa något av, det är i alla fall inte antal tillverkade av detta spö för Hardy var och är en mycket liten tillverkare och då, så sent som på 1990 talet tillverkade The House Of Hardys det mesta för hand, otroligt att Hardy kunde överleva med sådana produktions-metoder, men trevligt för oss som gillar fiskeredskap med "känsla". Rullen: Hardy The Golden Sovereign ( 1990-1997 ), näst minsta storleken 5/6/7 3". De första 1000 av varje storlek flug-rulle var individuellt numrerade. troligtvis inte fler in ca. 2000 st. tillverkade av varje storlek ( min gissning ) mycket dyra att köpa då, både spö och rulle, och troligtvis för kostsamma att tillverka. Såldes bra ,enligt Hardy, men försvann alltså ganska snabbt från marknaden. Med lite tur kan man handla begagnat till trevliga priser, inte billigt men mycket för pengarna får du! Spöt köpte jag på rea ( 1/2 priset) i början av 2000 talet, Har fiskat mycket med det och fått mycket och stor fisk på det, fortfarande ett underbart spö att fiska med. Just flugrullen på bilden köpte jag för ett par år sedan på Ebay, jag tycker det är den bästa flugrulle-modell Hardy någonsin gjort och det är den rull-modellen som jag, sedan 18 år, använder för mitt fiske. Hittar du ? Så passa på att köpa! Mycket bra och tåliga fiskeredskap som fungerar än och sedan är de underbart vackra att titta på, speciellt spöt har en finish och en utsmyckning som vi nog i dag har svår att hitta på dagens nya spön. God jakt och tight lines ! // Steen 

P1190741.jpg

Edited by Sovereign
  • Like 8

On ‎5‎/‎11‎/‎2019 at 7:26 PM, VAK said:

Sage SPL Center Axis "ought weight" #0

Hur många av oss är det som fiskar ultralätt #0-2?

IMG_20190511_192602.jpg

Fortfarande riktigt avis på denna :rolleyes:

• Like 2

51 minutes ago, Lodjur said:

Fortfarande riktigt avis på denna :rolleyes:

Jag hade gärna vela haft en kraftig tvåhandsbutt på den.. 

3 hours ago, Line-speed said:

Jag hade gärna vela haft en kraftig tvåhandsbutt på den.. 

Svär inte i kyrkan!

• Like 1

Hardy zenith + Loop Dryfly 1st gen

image.jpg

Edited by Chrglx
  • Like 4

Scott GS 773 + LOOP Traditional Model 1 

_4190001-2.jpg

Edited by Ixoye
  • Like 5

12 hours ago, Ixoye said:

Scott GS 773 + LOOP Traditional Model 1