Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har bara vevat på Grapplerns Nautilus rullar och de har känts bra. Lite "anonyma" kanske;alltså det finns rullar som ser häftigare ut utan att för den skull vara bättre. Jag har läst uppskattningsvis 98% positiva omdömen, någon hade tappat två rullar från ett fordon(kommer inte ihåg om det var från en bil eller en buss) och då hade stativen blivit skeva men det är ju inte direkt konstigt.

Själv är jag lite svag för Mako men de är ju dyrare.

http://www.makoreels.com/charlton-design.html
Posted

köpte en en månad sen, känns rätt bra,ser snygg ut, drillade inte så stor fisk på den så länge, funkar som en rulle ska. synd att jag kan inte ge dig mer uppgifter

Posted

De har en kanonbroms som startar väldigt lätt och är riktigt mjuk. Inget huggande etc. Sedan finns inget vobbel eller så i dessa rullar och de är hur stabila som helst. Som de brukar säga om nautilus-the most reel for the money och det stämmer nog rätt bra. Så hade jag inte kommit över abelrullarna så har jag haft mina kvar helt klart.

Posted (edited)

Har en FWX 5/6, supernöjd med rullen. 

Kan rekommendera den.

Lätt rulle med riktigt mjuk broms. 

Det negativa jag kommer på: är att jag fick justera plast bitarna lite (de som skapar klickljudet.) får att få ett "smooth sound". 

Men det kanske bara var min spolar.  :D

Edited by karsta
Posted

Valde mellan Galvan T-5 och Nautilus FWX till mitt #5, blev Galvan pga... vetefan vad, men det var definitivt känsla som avgjorde då båda rullarna är i absolut toppklass.

Posted (edited)

I staterna så heter det Hatch och har man inte råd med en sån så köper man Nautilus för de är de enda som kan matcha Hatch i både pris å prestanda. Nautilus har ju legat i topp rätt länge som en av de ledande prestanda rullarna och vinner ofta testerna.

Edited by thegrappler
Posted

det blir väl lite glapp mellan spolaxel och spole på de flesta rullar med liknande fästningsanordning.

har pyttelite glapp på mina waterworks/lamson rullar med...

brukar dock hjälpa med lite rullfett.

Posted

Kände på en ny FWX och tyckte med det var Lite flex i spolen,, Det var någon här på forumet som råkat ut för att rullen

börjat rosta, om det var skruvarna eller va det var minns jag inte...

Posted (edited)

Nautilus Nv är nog det bästa som finns i rullväg, ja bättre än Danielsson med keramik och delar i titan och ett silkeslent bromssystem, nackdel är att du måste skicka till fabrik om du vill vända vev riktning. Fw serien är rent ut sagt skit enligt mig jämfört med Danielsson loop waterworks även om dom ser fräcka ut. Om du kunde se inuti rullen skulle du förvånad över hur primitiv den är, bromsratten sitter fast med en oring och kan vid oförsiktigt användande lossna, jobbigt om man är på en söderhavsön eller i fjällen, du kan inte använda rullen mer. Men detta är bara vad jag tycker, har haft fwx den såldes kvickt, nu har jag nv och det är en uppenbarelse utan glapp och med ett bra ljud och en broms jag inte sett maken till hittills, 0 startmotstånd och len fin broms utan minsta tillstymmelse till ryck eller glapp. Bra urfräst för att torka backing och förhindra korrosion , världsklass.

Edited by bratteus
Posted (edited)

Jag fiskade med två Nautilusrullar i sommras. Båda var NV 11-12or som var specialtillverkade med sluten rullgavel. Slutade med att jag skickade tillbaka rullarna, bromsen var långt från 100%, och gaveln felfräst. Nautilus var inte det minsta intresserade av att åtgärda problemen, utan tog hellre tillbaka rullarna utan att ifrågasätta det minsta.

Knepigt.

Edited by lill-peter
Posted (edited)

Ok det var förvånande , min nv G7 och G8 hade ingen gavel, ska dock säga att dom ännu inte hårdtestats men då jag kom över rullarna för mellan 2000-2500 så var jag förståeligt mycket nöjd. Jag är dock nöjd med Danielson också även om dom inte alltid är felfria så är servicen vid ev enklare strul förstklassig och beundransvärd.

Fwx har inget riktigt avtätat bromssystem, usch jag ryser när jag tänker på den rullen, pinsam konstruktion, likadan på Galvan tyvärr, ej avtätad, simpel men fin design till det yttre. Loop och Danielsson är världsklass i jämförelse om man ser till pris material och jag dömer ut galvan torque och nautilus fwx om man ser till vad man kan få för samma pengar istället läs waterworks, Loop, Danielsson mfl.... Sorry om jag trampar på tår men jag har skruvat sönder samtliga rullar och ser stooor skillnad. Vet vad jag tar med till Los Roques nästa gång ;)

Edited by bratteus
  • 3 weeks later...
Posted

Den som blir trampad på tår över utrustningsdiskussioner har nog ett lite väl intimt förhållande till sina grejer....  :blink:  :D

Däremot skulle jag vilja höra vad som gör Galvan så dålig? Enkel konstruktion är ju inte synonymt med dålig konstruktion, och materialen som används ger i det här fallet funktionen. Är det risken för att få skit i rullen? Eller att den inte håller? Det enda jag kan se direkt är att anti-reverse spärren är gjord av plast, vilket känns lite klent.

Jag har bara fiskat öring med min, så jag har inte på något sett kört den extremt. Vill bara veta så att jag har koll vid eventuella köp i framtiden.

Posted

Har en Nautilus NV 5/6 som falt ned fra biltaket i 60km/t og tålte det helt fint. Sveivretning( vevriktning?) fikk jeg endret i løpet av en uke hos importør i Norge. Har også en nv 10/11 og der kan glippen være nokså irriterende med skytelinen som kommer mellom. Dette kan kanskje ha noe med kastinga og gjøre.