Jump to content
Sign in to follow this  
Modino

Sänka Bauers gäddtuber?

Recommended Posts

Hej på er!

Har tidigare fiskat med vanliga gäddflugor, vanligtvis i flash, men blev lite sugen på Niklas Bauers gäddtuber och köpte därför 3 st.

När jag nu testade dessa med flytlina, vilket jag föredrar att fiska med, märkte jag att de var svåra att få ner under ytan direkt vid nedslaget och att de sedan fiskade extremt ytligt. Jag provade att blöta ner dem ordentligt men det hjälpte inte så mycket.

Jag föredrar att flugan sjunker ner precis vid nedslagsplatsen och inte efter någon meter eftersom man ofta lägger kast

precis i exempelvis en vasskant och då vill man ju att flugan skall börja fiska direkt.

Hur gör ni när ni fiskar med dessa? Måste man förtynga dem? Hur mycket. Hur gör ni?

Eller fiskar ni med sjunk eller intermediatelina?

Tacksam för tips, idéer och erfarenheter. Tack på förhand!

/Modino 

Sätt kona eller bead (finns stora att köpa) framför flugorna eller fiska sjunk o Intermediate lina

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Tjena 5meterskastaren! Kul nick :-)

Kona är nog att föredra då. För mig i alla fall. Fiskar man sjunk eller intermediate kommer ju inte flugan att sjunka på nedslagsplatsen dvs

där man placerat den och vill ha den.

Borde man inte kunna förtynga krokriggarna med förtyngningstråd också? Eller går det för mycket tro?

Hur blöta blir de egentligen när du "blöter ner dem ordentligt"?

Förutsätter att du menar sheepfleeceflugor, och visst kan de stripa lite innan de blivit genomblöta... Men det är ju bara dubbelt så fränt när hugget kommer i ytan :wub:

• Like 1

Hej Henka!

Sheephead är ju svårare men jag hade problem att få ner även de utan Sheephead.

Håller med om att ythugg är grymma men jag vill nog att den skall sjunka sakta ändå och inte ligga kvar på ytan eller i ytfilmen.

De fiskar bättre bara de sjunker någon decimeter eller två.

/D

Hej Henka!

Sheephead är ju svårare men jag hade problem att få ner även de utan Sheephead.

Håller med om att ythugg är grymma men jag vill nog att den skall sjunka sakta ändå och inte ligga kvar på ytan eller i ytfilmen.

De fiskar bättre bara de sjunker någon decimeter eller två.

/D

Kramar du in vatten i dem? Om inte, så testa att klämma åt näven runt dem några gånger under vattnet... om du redan gör så har jag slut på vett och råd 8)

OK. Du har inga problem alltså?

Eller fiskar du med sjunk/iintermediate?

Kramar du in vatten i dem? Om inte, så testa att klämma åt näven runt dem några gånger under vattnet... om du redan gör så har jag slut på vett och råd 8)

OK. Du har inga problem alltså?

Eller fiskar du med sjunk/iintermediate?

Jodå, nog kan de stripa å ha sig, (och problemet är för min del ganska litet eftersom jag fiskar så lite gädda.)

Däremot så upplever jag att det går bättre om man kramar om dem lite under vattnet.

Och jo, jag kör mest intermediate.

Med tanke på att bucktailen i flugorna flyter rätt bra (det är ju taget längst upp på svansen, och flyter nästan lika bra som vanligt hjorthår), och sheepfleecen binder rätt mycket små luftfickor som är svåra att krama ur helt, så behöver man nästan förtynga om man ska fiska med flytande lina. 

Jag kör intermediate eller S5, beroende på vilken hemtagning jag tänker mig (snabb hemtagning + S5 blir ungefär lika djupt som intermediate + långsam hemtagning. Trots 6/0-krokar som det ju ändå är lite vikt i, är det är knappt att flugorna sjunker på egen hand.

Krama ur, och ha en eller flera coneheads på tafsen kanske är det bästa om du inte vill överge flytlinan. 

Det går nog att förtynga krokarna också, förstås. Borde kanske testa det själv.

Tjena Troll!

Jepp. jag får helt enkelt gå hem och binda förtyngning på krokriggarna. Tror det är den bästa lösningen för mina behov.

Man kan ju ha några riggar med olika förtyngning och ta med lite förtyngningstråd ut också :-)

/D

Borde gå att kränga på eumers XXL coneheads på krokarna med, kan jag tycka. Kanske inte på färdiga riggar dock...

Var hemma och testade förtyngning av krokriggen med blytråd i en balja med vatten men det var ingen "hit".

Då sjönk flugan med "rumpan" först. Jag tror conehead är en bättre lösning, precis som du skriver Troll.

Kan man fixera dessa på något sätt så att de inte glider upp på linan?

Alternativt att man gör ett epoxy-huvud på dem?

Nu ska vi se... är det köpeflugorna, så är dom på 4,5mm tub, och den borde då ha innerdiameter på 3mm. 

Skaffa en bit 3mm tub och coneheads som passar (eumer xxl gör det iaf), och gör en "tom" tub med bara cone på, typ 3 cm lång, så kan du sätta in den i flugans front. 

Använder motsvarande till laxflugor, funkar helt ok, även om det inte är lika snyggt som att göra det på det vanliga sättet...

bind själv så får du dem precis som du vill ha dem och superanpassade till dina fiskeställen. Det är ju egentligen bara hollow tied bucktail, busenkelt

Faktiskt. Inte lika enkelt som haröra, men när man väl fått kläm på det tar det inte så lång tid för varje fluga, och det finns ju skitbra instruktionsvideo från Herr Bauer själv. Kan inte gå fel!

Då kan du ju också stoppa in förtyngningen vars du vill.

Flugor av typen Bauer Sheepfleece kör jag i stort sett alltid med intermediate eller sjunklina och oftast utan förtyngning eftersom jag tycker att den flugtypens bästa egenskaper är att den är svävande och att den har en sida till sida gång.
Förtynger man dem så påverkas dessa egenskapar negativt tycker jag.

Det händer att jag förtynger dem och då med en kona framför flugan på tafsen. Konan glider på tafsen och skapar då en jiggande effekt på flugan.

Smart. Det skall jag göra. Tack för tipset!

/D

Nu ska vi se... är det köpeflugorna, så är dom på 4,5mm tub, och den borde då ha innerdiameter på 3mm. 

Skaffa en bit 3mm tub och coneheads som passar (eumer xxl gör det iaf), och gör en "tom" tub med bara cone på, typ 3 cm lång, så kan du sätta in den i flugans front. 

Använder motsvarande till laxflugor, funkar helt ok, även om det inte är lika snyggt som att göra det på det vanliga sättet...

Ett annat tips är att sticka ned spötoppen under vattenytan en bit, då får du ner linan snabbare och kan dra ned flugan.
Det förutsätter ju en sjunkande lina :)

Jag sätter alltid på en kona framför. Har jag en fluga som ändå inte vill ner sätter jag på en till. Jag har provat med epoxyhuvud men för mig har det inye räckt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk