Hoppa till innehåll

Fel som måste lösas till nästa bygge


Recommended Posts

Jahej!

 

Bygge nummer två är klart, och efter att ha gått igenom lindningarna med makroobjektiv hittade jag självklart saker som måste fixas. Bilden illustrerar några problem

 

1. Hur gör man kanterna på lackningarna jämnare? Jag har nu kört frihand, men funderar på om jag ska maskera nästa gång; maskeringstejp som man tar bort så fort man lagt på lack så att det kan flyta ut jämnt iställetför att försöka pricka linjen för hand.

 

2. Luftbubblor under fötterna på öglorna. Tunna ut lacken första strykningen?

 

3. Damm. Jag försöker hålla lindningarna rena från damm, och det fanns inget synligt när jag la på lack. Problemet är ju att lack så fint påpekar alla de där felen som man missar... Finns det något bra sätt att rengöra lindningarna innan lack?

 

4. Hur göra man snygga start/avslut? Kan man komma undan utan att ändarna syns alls? Eller ska man försöka dölja dem i anslutning till öglorna kanske?

 

5. Slarv. Omöjligt att lösa förutom genom erfarenhet och kunskap :-)

 

 

post-13474-0-89674100-1381331983_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jahej!

Bygge nummer två är klart, och efter att ha gått igenom lindningarna med makroobjektiv hittade jag självklart saker som måste fixas. Bilden illustrerar några problem

1. Hur gör man kanterna på lackningarna jämnare? Jag har nu kört frihand, men funderar på om jag ska maskera nästa gång; maskeringstejp som man tar bort så fort man lagt på lack så att det kan flyta ut jämnt iställetför att försöka pricka linjen för hand.

Masktejp är för svampigt. Vanlig cellofantejp funkar, men punkten där tejpen överlappar sig själv mot klingan måste tryckas ner så inget lack kryper in där. Ett annat knep är att dra en dubbingnål mot trådkanten. Själv lackar jag med motor på frihand, och kan lägga snygga avslut så.

2. Luftbubblor under fötterna på öglorna. Tunna ut lacken första strykningen?

Tunna ut lack och droppa rejält på ringfoten så det suger in.

3. Damm. Jag försöker hålla lindningarna rena från damm, och det fanns inget synligt när jag la på lack. Problemet är ju att lack så fint påpekar alla de där felen som man missar... Finns det något bra sätt att rengöra lindningarna innan lack?

Klibbduk. Isopropyl på kaffefilter.

4. Hur göra man snygga start/avslut? Kan man komma undan utan att ändarna syns alls? Eller ska man försöka dölja dem i anslutning till öglorna kanske?

Skär bort stubbarna som sticker upp innan lackning med skalpell.

5. Slarv. Omöjligt att lösa förutom genom erfarenhet och kunskap :-)

Jag tycker det ser bra ut! Svarar ändå inuti ditt inlägg.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med en "skräptråd" som jag lägger mot klingan (håller med båda händerna) och drar fram och tillbaks för att suga upp överskottslack innan den torkar. Det kan bli lite smårester men jag doppar ju hela spöet i lack som avslut så det försvinner då...

FInfina ocj skarpa kanter blir det i alla fall.

 

Bubblorna och den synliga avslutsstumpen försvinner nog båda av att börja med tunnare lack.

 

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jahej!

 

Bygge nummer två är klart, och efter att ha gått igenom lindningarna med makroobjektiv hittade jag självklart saker som måste fixas. Bilden illustrerar några problem

 

1. Hur gör man kanterna på lackningarna jämnare? Jag har nu kört frihand, men funderar på om jag ska maskera nästa gång; maskeringstejp som man tar bort så fort man lagt på lack så att det kan flyta ut jämnt iställetför att försöka pricka linjen för hand.

 

2. Luftbubblor under fötterna på öglorna. Tunna ut lacken första strykningen?

 

3. Damm. Jag försöker hålla lindningarna rena från damm, och det fanns inget synligt när jag la på lack. Problemet är ju att lack så fint påpekar alla de där felen som man missar... Finns det något bra sätt att rengöra lindningarna innan lack?

 

4. Hur göra man snygga start/avslut? Kan man komma undan utan att ändarna syns alls? Eller ska man försöka dölja dem i anslutning till öglorna kanske?

 

5. Slarv. Omöjligt att lösa förutom genom erfarenhet och kunskap :-)

1) vad lackar du med? I flugbindningen använder vi ju nål för att applicera lacken, skulle det kunna funka?

4) JAG har ju bara lackat traditionell lack och då lagt första varvet då har ändan blivit hard och gått att skära av nära med rakblad. HAr vi annat tillfälle klippt av tråden kort och tvinnat upp änden innan jag drar den under lindningen då har den synts mindre (blir tunn under) Kan du styra den så att den hamnar närmare öglans fot?

5) det brukar gå att trycka Ihop lindningen genom att skrapa försiktigt med nageln (brukar dra även over tråd änden)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om det där med damm. Visst, man kanske skall ha skapligt nystädat hemma... Men jag har lackat närmare 50 spön hemma i lägenheten, och bara fått damm i lacket typ ett par gånger.

 

Jag minns när jag började bygga, hur jag läste om byggare som höll till i badrummet och spolade med duschen innan. Jag tycker det är lite överdrivet. Om man gör det sent på kvällen när springet har lagt sig i huset (=barnen) så brukar det faktiskt gå riktigt bra. Även i ett helt vanligt vardagsrum. 

 

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller damm använder jag ett gammalt mörkrumstrick - ta en vanlig sprayflaska (sån man har till blommor och strykning) och spreya 2-3 ggr över bordet du kommer vara på när du lindar spöet. Vattendimman binder dammet och får det att följa med vattnet och dragningskraften...

 

Självklartv ska du duscha arbetsplatsen innan du monterar upp spöet! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högre luftfuktighet kan vara bra, men inte för mycket för lackens skull. En kastrull på spisen (om man håller till i köket), rätt låg värme brukar jag köra med. Ett tag jordade jag mig till elementet med ett antistatarmband, det gjorde inte så stor skillnad dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plast är lösningen på problemet ,det är statiskt och suger åt sig allt vad damm heter så lägg ut plast på bordet eller där du ska lacka så funkar det.

En kompis tillwivqgiusp4aoblkhjoudqg.jpgl mig som bygger och lackar bilar klär in hela lokalen i plast och det fungerar mycket bra ,testa!

Redigerad med brokenrod
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guldgruva för nybörjare i den här tråden!

Jag har kört sista lackningen på Kabutoklingan, och försökt förbättra lite.

 

1. Klibbduk har använts. Stor skillnad i mängd damm faktiskt! Slipade också med 1600-papper innan sista lagret.

2. Använde tråd för att suga upp lack längs med kanterna och skapa en skarpare linje, fungerade mycket bra

3. Förtunnade epoxyn med aceton, men dock alldeles för klent vilket gör att bubblorna under fötterna fortfarande dyker upp.

 

Förbättringen är avsevärd, men jag tror den största läxan är en helt annan: en ställning gjord av en bag-in-box är inte tillräckligt stabil.... :ph34r:

 

 

post-13474-0-72331500-1381499565_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man skall förtunna lacken är inte självklart, men jag brukar använda isopropanol; en del K-sprit är mest sådan. En liten mängd räcker för att minska antalet luftblåsor, det verkar som alkoholen minskar ytspänningen. Försvagar inblandningen den härdade lacken? Vet inte, det gör inte heller en kompis som är kemist. Små luftbubblor som man bara ser om man tittar med en lupp brukar jag numera strunta i.

 

Det går att använda en liten cylinderformad behållare med en stålkula i för att blanda bas och härdare. Man fyller behållaren till brädden så att det inte finns någon luft i den då man skruvar dit locket. Sen får behållaren rulla fram och tillbaka. Finns att köpa men borde ju gå att tillverka själv.

post-1233-0-75450800-1381520045_thumb.jp

post-1233-0-31637400-1381520084_thumb.jp

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig som dopplackar är inte damm ett problem eftersom jag lyfter upp klingan ur lackröret in i en plexiglaslåda, dammet sitter på väggarna...

 

Jag använder clearcoat för att mätta lindningarna och brukar blanda bas och härdare och därefter blanda ut med nästan lika mycket aceton, det blir som vatten.

 

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Tror inte jorden går under av att folk kokar sin kaffe med gas....största fördelen med spritkök är att den är nästan helt tyst och mer naturlig flamma som är njutsam att vila ögon på ibland när det inte finns något intressant i naturen att vila ögonen på....     Urbota trött på att lyssna på jetljudet på alla gas o bensinkök..
    • Vänligen ta alla frågor via PM, som jag skrev i mitt inlägg. Upptäckte din fråga nu av ren slump. Jag PM:ar dig.
    • Hardy kasettrulle vilken som. Pris efter skick. Stl 4000 5000 6000 Allt av intresse.
    • Bägge är slow intermediate (jag hade väl inte erbjudit en flytis om du frågar efter intermediate... ;)). Minns inte om Rion har intermediate running line eller inte, Sonar har flytande running line. Bägge är också 'halvklass upp'. Vad har du tänkt kasta flugmässigt och med vilket/vilka spön (jag fiskar själv mer intermediate än flyt) så ska vi se vad vi kan hitta för passande lina i gömmorna (håller som bäst på att städa;))?  Bägge linorna är aldelles ypperliga för streamerfiske - jag hade dock satsat på en Sonar. Har varit min standardlina för havsöring i snart 10 år.
    • Där kan det kanske finnas något, ja. Men du får hjälpa mig med vilka som är intermediate. Jag har inte den kollen...
    • A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor. B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt). C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina... Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina. Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus. Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva). -- SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem... Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...
    • OK. Idag blev det najs förhållanden med 2-4 m/s. Med vinden 45 grader från vänster var det lekande lätt att skicka ut infinityklumpen + ett par meter running line + en RIO Bonefish + 2 meter Stroft 0.35 skarvat i 3mm tafsring. Kastade en popper med märla som dropper, samt singelmärla. Fungerade perfekt. Det enda som inte samarbetade var fisken. Men det är så förbannat kul att kasta med ett klassiskt men ändå uppdaterat western style torrflugspö så det gjorde inget... För den som har läst (eller sett) 'A river runs through it' bör referensen till metronom vara uppenbar. Men - ett canespö går i fjärdedelstakt (tick-tock-tock-tock, tick-tock-tock-tock), det här går i halvtakt (tick-tock, tick-tock). Måhända får jag också hia mig lite i kastandet. Efter 20+ år med RPLXi 7wt, Loop Greenline 7wt, One 5w/6wt, Meridian 6wt samt då Radian 6/7wt är jag lite förstörd i timingen... Upplevde f.ö. samma sak när jag gick från One till Radian att det tog några pass att känna in det nya tempot. Att gå tillbaks till kortare <9 fot är dock en märklig men trevlig upplevelse. Makalöst energisnålt kastande - så pass att jag helt sonika bytte jag mitt Meridian mot ett Excocett 250 grain 8'8". Ska bli spännande att se hur det beter sig - och kul att testa ngt annat än Scott...
    • Se min annons. Finns använda SA Sonar 6wt (GPX/MPX-tapering/klumplängd - 12-isch meter) och Rio Seatrout 6wt (har för mig att den är tio, på ett ungefär).
    • Nån som har en liggande? Jag kommer använda den sällan, så inget dyrt. Hellre lite sliten och billig. Fabrikat och klumplängd tar jag ställning till när (om) det blir aktuellt. Tack!
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...