Hoppa till innehåll

ÄlvS: Förmodligen den VIKTIGASTE uppmaningen hittills!


Brownie

Recommended Posts

Nu gäller det!! Detta är den viktigaste uppmaningen från Christer Borg till oss, hittills.

Den 1 oktober lämnade Vattenverksamhetsutredningen in sitt delbetänkande ”Ny tid ny prövning” till regeringen.

Genom våra kanaler har vi fått reda på att det finns tendenser att det inte blir någon proposition före valet om delbetänkandet.

Det vore dåligt. Näringslivet har skrämt upp politikerna.

 

Vi ber er om hjälp med följande:

1) sprida Christers text (plus tex din kommentar som förklarar vad det handlar om) på sociala medier och till era vänner:
http://alvraddarna.se/aktuellt/problem-losningar-sv-vattenkraft/

2) Skriv brev till miljödepartementet

3) Skriv brev till Lena EK

4) Skriv brev till "dina" riksdagsledamöter (På riksdagens hemsida kan de hitta sitt partis ledamöter och deras e-postadresser).

 

Vad mer kan vi göra? Kom med förslag? Som jag ser det borde det startas demonstrationer och aktioner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu gäller det!! Detta är den viktigaste uppmaningen från Christer Borg till oss, hittills.

Den 1 oktober lämnade Vattenverksamhetsutredningen in sitt delbetänkande ”Ny tid ny prövning” till regeringen.

Genom våra kanaler har vi fått reda på att det finns tendenser att det inte blir någon proposition före valet om delbetänkandet.

Det vore dåligt. Näringslivet har skrämt upp politikerna.

 

Vad mer kan vi göra? Kom med förslag? Som jag ser det borde det startas demonstrationer och aktioner.

 

Det fetade i texten ovan känns som en viktig fara. Jag tycker också att vi borde kunna spåna ihop flera idéer om hur vi kan få en proposition till stånd.

Vi borde kunna hitta sätt att få politikerna att känna sig fega om de går i elindustrins ledband.

 

Eftersom mitt område är media är det första jag kommer att tänka på täta (1 gång/månad?) pressmeddelanden. Varje PM kan ha mkt snävt avgränsade ämnesområden som tydliggör frågan och är motbilder till elindustrins ofta felaktiga (?) siffror.

T ex:

• "Exakt så många kronor förlorar Sverige på fiskvägar och minimitappning." Ta upp frågan om vad de egentligen är rädda för, förutom att bli av med lite grädde på toppen? Försvarar de bara sakernas tillstånd som en ryggmärgsreaktion?

• "Exakt så mycket kan närområdet tjäna på ökad turism." Visa med ett internationellt case på positiva följder av att låta vattnen leva.

• "Exakt så mycket skulle det kosta Sverige att inte ändra lagen." Visa med bötessiffror hur dumt det voree att inte ändra lagen.

• "Därför röstar de nej till ny lag." Enkät. Ring upp ett urval av de politiker som inte vill ha upp frågan innan valet och fråga varför. Bemöt sedan svaren sakligt i pressmeddelandet och visa på orimligheten. Journalister tycker om att få en färdig konflikt serverad. Och klantiga politiker är tacksamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra ideer där, Martin! Jag håller med om allt. Vi ska såklart erbjuda vårt folk färdigskrivna brev att skicka. Skulle du kunna tänka dig att vara med och styra upp så att dina förslag omsäts i handling? Vi kommer såklart få draghjälp av Fiskejournalen för att sprida vårt budskap.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni sett detta redan?

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hallbart-ar-mer-an-biologisk-mangfald_8618568.svd

 

Enligt dom så behöver en lagstifting inte ses över och miljöbalken är ju helt överflödig!

 

Det är så tröttsamt att alltid få höra hållbar ekonomi. Har dessa människor någonsin tänkt "utanför boxen", livskvalitet, hållbart samhälle, mm.

 

Exakt vad är dom förödande

 

 

Citat från SVD artikeln:

 

Hållbarhet är, och måste vara, ett mycket vidare begrepp än enbart biologisk mångfald. Det innefattar förutom miljöhänsyn såväl ekonomisk som social hänsyn

 

Det vill jag gärna se hur det dom  får ihop på ett  bra sätt. Låter ju snyggt! Scocial hänsyn.., där förlorade dom mig..

Redigerad med mrwalker
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så ångrar jag lite att vi tryckte på larmknappen utan

att ha en utarbetad kampanj som ger folk här klara direktiv att följa.

Typ "skicka detta mejlet till Lena Ek" eller "skriv under här" eller "kommentera här".

Nåväl. Vi jobbar på en strategi och en plan just nu. Vi hör av oss när den är klar.

Vi kommer givetvis inte att sitta och campa medan regeringen drar detta på långbänken

(om det nu är det som riskerar att hända).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...