Hoppa till innehåll

Fiskesommaren 2013


MathiasL

Recommended Posts

Två och en halv månad kvar av året men sommaren är ju över sedan en månad och jag tänkte vi kan prata om våra flugfiskeäventyr sommaren som gick. Vad var bäst, vad hade du velat göra och vad var mindre kul?

För min egen del var sommarens fiske drygt bara tre veckor i Tornedalen och en långhelg i Älvdalen. Mer blev det inte. Höjdpunkterna var ett par fina harrar i sällskap med Richard81 (men framför allt minns jag hans älgsouvas som vi grillade vid sjön), ett par fina öringar och att jag äntligen fick ett hum om hur tjecknymffiske gick till. Det senare i Kengisforsen, ett av de vackraste och dramatiska platserna i norra Norrbotten.

Semestern var i juni, lite väl tidigt för norr om polcirkeln men helt okej ändå. Fågellivet var oöverträffat, i juli-augusti är det knäpptyst jämförselsevis. Jag gillar fågelsång. Hade jag ändå kunnat styra hade jag åkt upp senare men nu blev det som det blev.

Det borde ha blivit mycket mer fiske, det saknar jag. Fast att hala in sjunklina i ljummen mälardalssjö för att ta en otränad regnbåge kändes inte som ett alternativ. Jag uppskattar regnbågsfiske när det inte är badtemperatur i vattnet.

Min kastning tog stora kliv under sommaren men det är en annan tråd. ;)

Hoppas att fler vill prata fiske och inte prylar. Fyll på med era upplevelser.

Från telefon.

Redigerad med MathiasL
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade och fick utforska ett nytt vatten.
Jag har fått otaliga öringar och harrar i det som nu är mitt eget hemmavatten.

 

Jag hade kanske skulle fiskat mera gädda men det finns det tid för nu.
Och så fick jag aldrig svinga tvåhandaren och det saknar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder bob! Jag blir inte lite avundsjuk men min tid kommer.

 

Lovéus, du verkar ha det bra uppe i Dalarna. En sak jag tänkt fråga dig om som inte blivit av, har du gjort egna krokar eller funderar du på att göra dem? För visst är du smed?

 

Hoppas att du tar en lax nästa år Hannu. Det är rätt coolt gjort av dig att vidga dina horisonter och vad jag vet så har du inte gjort någon halvmesyr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder bob! Jag blir inte lite avundsjuk men min tid kommer.

Lovéus, du verkar ha det bra uppe i Dalarna. En sak jag tänkt fråga dig om som inte blivit av, har du gjort egna krokar eller funderar du på att göra dem? För visst är du smed?

Hoppas att du tar en lax nästa år Hannu. Det är rätt coolt gjort av dig att vidga dina horisonter och vad jag vet så har du inte gjort någon halvmesyr.

Nej då, nu är det fullt fokus på laxfiske. Jag totalfastnade för detta, på min första tur med tvåhandsspö. Det var någon silverfärgad, stor sak som bet i flugan. Nu är jag fast!

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt lite fiske i år under det ljusa halvåret. Jag hade planerat för mycket fiske för att stilla nerverna efter säsongen 2012 som försvann helt för mig då jag arbetade utomlands. Familjen hade dock andra planer; solsemestrar, husförsäljning och flytt, bland annat.

Några höjdpunkter som stannar kvar i minnet är flera utflykter med Jesper på forumet! Hoppas på att kunna komma iväg fler gånger nästa säsong. :)

Postad bild

Naturligtvis har det flugfiskats mycket mört och aborre med sonen i badsjön, vilket blir ljusa minnen och bäddar för framtiden.

Postad bild

Postad bild

Några besök vid öringbäcken blev det.

Postad bild

Havsöringflugorna blöttes några gånger.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Danicasäsongen bjöd på spännande torrflugefiske.

Postad bild

Trevligt sommarfiske i Baltak under lågsäsong, mitt i semestertider.

Postad bild

Postad bild

Personbästa på harr i Vättern, första turen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hann väl med en del på min första flugfiskesommar, men inte så mycket som jag önskade såklart  ^_^  Fick några dagar i Idre med fiske i Storån vilket var riktigt kul. Landade ett gäng öringar i pyttestorlek. Gjorde också en 4 dagarstripp vid Grövelsjön och provade på "fjällfiske" för första gången, något jag definitivt kommer göra igen. Fiskarna lyste med sin frånvaro på fjället men kul hade vi ändå, och jag lyckades landa en hyffsad öring till slut.
Skickar med en bild på sommarens utan tvekan största fångst!

 

finger

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur känns en smallmouth på kroken Christian? Borde vara rätt häftigt.

Ni västgötafiskare är det inte synd om. Ni har de där bäckarna och hyfsat nära till kusten. Bra grejer.

Fina upplevelser har ni alla haft. Jumjum, välkommen till giftet. ;)

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte mycket fiske i år men ändå en mysig sommar :) trevlig dag med MathiasL i Naaka men synd att han inte stannade till kvällen. Då var det riktigt roligt smygfiske bland vassen med harr på 1.5 kg som störst :)

En resa upp till fjällen med helikopter men totalt fiske fiasko med endast ett hugg på hela helgen :( men det var i alla fall fint väder :lol:

Redigerad med Rickard81
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...