Jump to content

Älvräddarna och medlemsregistret

Jagaren

Recommended Posts

Ok, hej på er gott folk!

Då ska jag försöka svara lite på den medlemsvårdskritik som med rätta förekommit i olika trådar...

För det första ska ni veta att er kritik tar skruv, dvs. vi bryr oss verkligen och mår inte speciellt bra när vi får kritik, eftersom medlemmarna är så oerhört viktiga för oss.

Ni ska också veta att vi verkligen försöker få till detta på ett så bra och vattentätt sätt som möjligt.

Vi hade problem tidigt förra året, pga. av en så pass kraftig ökning av medlemmar att den som ansvarade för detta (helt ideellt) helt enkelt inte hängde med som han borde gjort. Sedan har vi en halvtidsavlönad sedan november. I samband med övertagandet blev det lite strul med rutiner och brytpunkter. Sedan gjorde jag en koll av medlemsregistret i den vevan och upptäckte t.ex. cirka 40 medlemmar som var dubbelregistrerade, gamla synder sedan flera år tillbaka.

Därpå följde en sjukdomsperiod i januari-februari som ställde till en hel del. Det är numer åtgärdat och som John säger menar jag att i det stora hela flyter det på bra.

Vi vet att det under slutet av april missades ett antal (kanske ett tiotal) som betalade men inte reggades för 2013. Anledningen till det är rutiner som behöver skärpas upp och att det då kom cirka 500 betalningar i veckan. Låter inte klokt kanske, men dessa som missades scrollades helt enkelt förbi av misstag i de pdf-filer från Plusgirot som vi får, detta i en stressad situation.

Så ska det givetvis inte vara, alltså ska vi åtgärda det.

Med detta sagt är det inte ett försök till ursäkt, utan bara en förklaring av det vi känner till...

·         Jag ska tillsammans med andra i en inre grupp ta fram en policy för medlemsvården, som sedan ska omsättas i en praktisk arbetsordning för medlemsvården.

·         Därtill ska hela registret göras om (vet ej när det finns tid för detta, det blir framförallt jag som gör det eftersom jag har databaserfarenhet sedan tidigare). Det är framförallt för att göra registret enklare att söka i, samtidigt som vi kan få fram bättre statistik ur det för riktade kampanjer, t.ex.

·         När det gäller utskicket i april samt även påminnelsen nu i september tar jag på mig ansvaret för att det inte texten fanns med en liten "Om du har betalt sedan tidigare ber vi om ursäkt för denna påminnelse". 

·         Autogiro arbetas det med just nu, vi har tagit in fakta och kassören har nu att undersöka kostnader och beställa nytt bokföringsprogram.

Så autogiro kommer, var så säkra, i alla fall om jag får bestämma.

Slutsats:
Vi gör allt vad vi kan, men vi är fortfarande en liten organisation med små tillgångar. Det är egentligen Johns fel alltihop! Hans nya design och loggor gör ju att vi ser ut som ett internationell miljöorganisation med gigantiska resurser!   
 Skämt åsido, vi bygger fortfarande organisationen i en föränderlig värld. Vi har växt så det knakar och vi har (jag framförallt) tusen gånger mer att göra än för 4 år sedan. Mina dagar räcker helt enkelt inte till.

Och som John sa tidigare, just nu pågår mer eller mindre revolutionerande saker på politiska plan, där vi är nyckelspelare. Jag bara måste prioritera det. Denna säsong är den viktigaste som vi haft för att uppnå våra mål i befintlig vattenkraft och vi arbetar med alla möjliga varianter, både bakom och framför kulisserna för att det ska bli verklighet.

Så jag ber er att att mitt i allt ändå ha förståelse för att vi med våra små resurser gör allt vad vi kan för att uppnå våra mål och för att medlemmarna ska få det som de med fog ska kunna räkna med att få.

Allt gott på er.

PS

Jo, jag har inte så mycket tid nu för tiden att bevaka Edge, som ni märkt. Jag skulle vara oerhört tacksam om ni som råkar ut för strul med hanteringen av er som medlem (eller shoppen) slänger iväg ett mail till mig personligen där ni beskriver så detaljerat vad som hänt (kontaktdatum betalningssätt etc.) så ska jag se till att ta hand om det och försöka att lista ut VARFÖR det hänt. Vi vill ju väl, det viktigaste är då inte att vi letar fram en syndabock, utan istället försöker förstå HUR det kunde hända, just för att kunna åtgärda den hanteringsmissen. christer.borg@alvraddarna.se 

Hejsan, jag är/var en av era jobbiga medlemmar som blev medlem 2010 i samband med Strane Å-skövlingen(och återställningen :) ) men sen flyttade jag ett par gånger, men förnyade mitt medlemsskap i februari  i år, dock fick jag ingen bekräftelse förrän i augusti p.g.a. nåt strul med Paypal...men jag undrar om ni lagt ner tidningen jag fick förra gången jag var medlem? Det var trevligt att få den....

Hejsan, jag är/var en av era jobbiga medlemmar som blev medlem 2010 i samband med Strane Å-skövlingen(och återställningen :) ) men sen flyttade jag ett par gånger, men förnyade mitt medlemsskap i februari  i år, dock fick jag ingen bekräftelse förrän i augusti p.g.a. nåt strul med Paypal...men jag undrar om ni lagt ner tidningen jag fick förra gången jag var medlem? Det var trevligt att få den....

Maila och fråga: christer.borg@alvraddarna.se

Nej, tidningen gör vi än men den kommer ut på våren.

Hej Bernd!

Du ska ha fått tidningen i samband med att du reggades, även om det av misstag hände först i augusti. Frågan är dock om du meddelat oss din nuvarande adress?

Vi är duktiga på mycket, men vi är inte klärvoajanta... ;-) 

Bäst är om du skickar ett meddelande till mig med din adress och namn, så kollar jag. Har vi felaktig adress komemr tidningen som ett brev på Posten. HAr vi rätt adress kommer den också som ett brev på Posten, för vi anser att medlemmarna i princip alltid har rätt. christer.borg@alvraddarna.se 

Och du; tack för att du är medlem, utan er skulle vi inte kunna agera alls!

Allt gott,
Christer

Till alla er som arbetar ideellt med Älvräddarna!

Ni är väldigt bra människor!

Tyvärr har jag inte möjlighet att i nuläget stödja er annat än som medlem!

/ C

Start tack för det, Christer! Det blir vi glada över att höra :)

Ett medlemskap är faktiskt inte så lite. Det främst det vi behöver.

Så stort tack för det!

Hej Bernd!

Du ska ha fått tidningen i samband med att du reggades, även om det av misstag hände först i augusti. Frågan är dock om du meddelat oss din nuvarande adress?

Vi är duktiga på mycket, men vi är inte klärvoajanta... ;-) 

Bäst är om du skickar ett meddelande till mig med din adress och namn, så kollar jag. Har vi felaktig adress komemr tidningen som ett brev på Posten. HAr vi rätt adress kommer den också som ett brev på Posten, för vi anser att medlemmarna i princip alltid har rätt. christer.borg@alvraddarna.se 

Och du; tack för att du är medlem, utan er skulle vi inte kunna agera alls!

Allt gott,

Christer

Tack själva för ert jobb! Adressen är inte problemet för min länge emotsedda buff kom i augusti, tillsammans med några klistermärken...men jag skickar dig ett mail