Hoppa till innehåll

Bästa #5 spöet OMRÖSTNING!


trekker

Spö  

96 röster

  1. 1. Vilket är bästa #5 spöet?

    • Loop Evotec
    • Loop Optistream
    • Guideline Fario
    • Sage One
    • Sage Z-axis
    • TFO BVK
    • TFO TiCrX
      0
    • Orvis Clearwater II
      0
    • Cts MX
    • G Loomis Streamdance
    • Guideline Lpxe
    • Scott S4
    • Hardy Zenith

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Isåfall bör du ha med kryssrutor där man kan kryssa i vilka spön man testat. Då kan man i alla fall lista ut någonting ur din förfrågan.

För jag kan garantera dig att vissa spön har väldigt många personer testat med andra har bara ett fåtal testat.

 

Och för att få fram ett inte lika resultat bör du använda formeln:

[antal favoritklickningar för ett spö] / [antal personer som testat samma sorts spö] = [betyg för just detta spö].

 

Med stor säkerhet kommer betyglistan att se väldigt annorlunda ut jämfört med listan när man bara klickar i ett spö.

 

Jag vet att flera användare här har provat många av spöna i listan, därav går det avgöra vilket som är populärast.

Om flera stycken anser att ett spö är det bästa, så är det med stor sannorlikhet bättre än det spöet som inte fick någon röst. Sedan är det så klart personligpreferens som avgör, men för att börja någonstans i den djungel av spön och tillverkare så är nog popularitet hos användarna det enda att gå på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt/använt/provat följande spön i #5:

Vision 3Zone

Vision Extreme (Gamla varianten)

Vision GT4

Loop Blueline

Loop Greyline

Loop Yellowline

Sage XP

Sage Z-Axis

Loomis WhisperCreek

Loomis StreamDance

CTS Affinity MX

Sameo Black Chili

Winston BII-MX

Winston BIIx

Harvest (minns inte vilket)

Shimano Freestone

Hardy Zenith
Thomas&Thomas Paradigm

 

Och av dessa så gillar jag Hardy Zenith klart bäst.

Men blir det inte ganska besvärligt om alla ska skriva så här?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Med stor säkerhet kommer betyglistan att se väldigt annorlunda ut jämfört med listan när man bara klickar i ett spö.

Jo det stämmer ju, men för att få någon kvalitativ data av det så får vi dessutom ta erfarenhet i beaktande,, men då börjar det bli omständigt att få ett svar på frågan vilket som är favorit spöet.

Eftersom vi pratar om ett sådant subjektivt ämne så nöjer jag mig vid svaret, oavsett om det är det enda spöet du fiskat med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket spö tycker du om? borde tråden heta.

Så vilket spö tycker du är bäst passar inte?

Jag märker att denna tråd blev lite för mycket för många, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skapade denna mentala pers till tråd och önskar att en moderator tar bort den innan det leder till folkmord.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä; som en del andra påpekat, sådana här omröstningar är nog mest bortkastad tid. Det finns inga kriterier för vad som menas med bäst; skall det kunna kasta långt, skydda tunna tafsar, vara lätt att resa med?Skall det vara extra hållbart?(Alltså är frågan ett illa definierat problem).

 

Mäts framför allt  hur vanligt förekommande ett spö är och hur lätt det är att få tillfälle att provkasta det? Mäts prestanda i förhållande till priset eller är priset ovidkommande? Har det betydelse om det är ett spö som kräver en duktig kastare? Är de som röstar representativa för alla flugfiskare eller bara för vissa?

 

Plötsligt framstår sådana här tester (med dess brister) som väldigt ambitiösa!

 

http://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2013-5-weight-shootout-g-loomis-nrx-lp-loop-optistream-hardy-zenith-hardy-artisan-tom-morgan-sage-circa-orvis-helios-2-greys-xf2

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi får det här resultatet: 17% röstar på (spö) A , 14% på B, 18% på  C , 11 % på D , 13,7 % på E , 9,5% på F etc. Kan vi då få någon klarhet över vilket spö av det flertal vi inte provat som vi troligen skulle gilla? Och hade vi provat alla så skulle vi med bestämdhet ( frånsett osäkerhet om linor, dagsform etc.) veta vilket vi föredrog  och någon omröstning skulle i det fallet troligen vara rätt ointressant. 

 

Om vi hade två alternativ A och B samt 100 pers som röstade och 98 gillade A bättre än B så skulle vi kunna säga att vi med stor sannolikhet skulle föredra A framför B (om vi inte provaat något av spöna) .

 

Dock är verkligheten mer komplicerad och mångfalden kan kännas utmanande, viljan att förenkla kan kännas stark och för egen del vet jag att det finns en hel del klass 5-spön som jag troligen aldrig får en chans att prova. Jag kan förstås inte påstå att dessa som jag är nyfiken på ( ex.vis dessa): http://www.dancraftent.com/detail/index.cfm?nPID=2516

http://store.hookhack.com/New-HH-XEN-Blank-_-9-5-Wt-4-Pc/productinfo/XEN9054/   är bättre än några jag har provat. Nä nu är jag för trött och slutar med en gammal lista som jag givetvis inte tror på. :wacko:

 

http://troutunderground.com/2009/02/the-underground-picks-the-dozen-best-fly-rods-of-all-time-period/

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har älskat och dyrkat Cross s1 från Loop men efter att ha fått ett Hardy Zenith i handen så ändrades allt... Hardyt kastar av sig självt. .. Tog med 8 linor till sjön för att sortera ut dom 2 bästa men jag vet inte än vilken som kastade bäst.. Backingknuten rasslade i spöringarna med varje lina:-) :-) :-) Men samtidigt så går det att rollkasta hur bra som hellst och kasta med bara 1-2 meter lina ut.. Hur Hardy gjort vet jag ej men dom har gjort DET...

Som om det inte vore nog att både älska och dyrka spöt..det kastar av sig självt!

Jag har provat rätt många spön genom åren, men aldrig upplevt detta...jag blir imponerad..wow..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så är min upplevelse och du kansle har läst att andra upplevt den med:-)

För mig känns det färdigletat i spö djungeln..

Som om det inte vore nog att både älska och dyrka spöt..det kastar av sig självt!

Jag har provat rätt många spön genom åren, men aldrig upplevt detta...jag blir imponerad..wow..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä; som en del andra påpekat, sådana här omröstningar är nog mest bortkastad tid. Det finns inga kriterier för vad som menas med bäst; skall det kunna kasta långt, skydda tunna tafsar, vara lätt att resa med?Skall det vara extra hållbart?(Alltså är frågan ett illa definierat problem).

 

Tack för att du tog dig tid att förklara att detta är bortkastad tid.

I och med den öppna frågeställningen så lämnar jag det öppet för dig att själv tolka begreppet bästa. Jag är tämligen säker på att du själv har andra kriterier för ett bra spö än att det ska lätt att resa med.

Men återigen, tack för att du tog dig tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mangolia jag förstår vad du menar och du har såklart helt rätt. Detta (som många andra ämnen) är helt baserat på erfarenhet, preferenser och stil. Skälet till att jag skapade denna tråd är för att det finns mängder om trådar och åsikter om spöna listade ovan, men hur förhåller dom sig tillvarandra, det får jag en fingervisning om. Sedan så kommer jag troligen inte basera ett spököp enbart på en poll, men jag kommer kunna sortera bort några spön från listan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ett företag som skall undersöka vad allmänheten tycker i en viss fråga skickar ut 1000 enkäter till slumpvis utvalda personer och bara får svar av 600 så uppstår en viktig fråga nämligen;

 

är de som inte svarat annorlunda jämfört med de som svarat? Har detta i så fall betydelse för värdet av undersökningen? Svaret är: helt klart ja.

 

Som nu här på Edge, vilka röstar i en sådan här omröstning om spön? Jag gissar att det är på det viset att det är så att en viss kategori röstar, en del skriver enbart en kommentar och vissa som jag och några fler är öppet kritiska. De som svarar är troligen inte representativa för "de vanliga" flugfiskarna.Och i så fall tappar resultatet av omröstningen definitivt i värde.

 

Jag tror att det är viktigt att vara kritisk av olika skäl, ett kan vara att resultatet kan komma att användas i marknadsföring; "detta spö vann Edgeflyfishings omröstning om bästa klass 5-spö."

 

Vi är kanske inte så oense i alla fall. Jag läste just ditt svar efter att jag skrivit mitt inlägg. Det är skitsvårt att fatta beslut då man har lite information, och all ytterligare information upplevs ofta som guld värd (det finns nog en tendens att övervärdera denna). Jag har ibland valt bort at köpa en produkt från något företag därför att jag sett ett eller två kritiska påståenden om företaget  .

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...