Jump to content

Spöbyggnad vilken klass o fabrikat?

Fiske_biten

Recommended Posts

Efter att ha haft ett relativt lugnt fiskeår pga mycket jobb o annat som kommit mellan, så är man riktigt sugen nu och planerar nästa års fiske för fullt.

Nu till min fråga, har flera spön i lättare o medelklass (3-5) och skulle vilja bygga ett eget, men kanske för lite grövre fiske. Grov öring i strömvatten

och kanske Havsöring, vad skulle ni välja för klass? och vilket fabrikat skulle ni gå på? Ett bra spö till vettiga pengar, eftersom det är mitt första så

vill jag inte välja ett jättedyrt. Har egenbyggd lackmaskin sen tidigare då jag lindat om och lackat en del spön men inte byggt från grunden.

Nu får jag beslutsångest, kanske overkill att bygga ett #7-8? hur långt klarar man sig på ett klass 5?

Det kanske är klass 5 som är mest användbart oavsett fiske? hmm

Ska åka till Lappland o fiska nästa år och har grejor till dem olika strömvatten som erbjuds, men funderade lite på

om man skulle fiska i lite större älvar efter grov öring och i sjö från båt om man inte då skulle ha ett grövre spö.

Kom med råd

Skulle välja ett 9,6 fot klass 6-7 för att komplettera dina andra. Bra med lite längre för att menda och styra i strömvatten. Sen underhandskast är lite lättare med lite längre.

Sen är ett 4 delat bra ur packsynpunkt.

Går att köra havsöring med också under Findagar.

Klass 7-8 blir lite för grovt enligt mig. Iofs bra att kunna kasta lite större flugor med när det blåser men man klarar sig bra med klass 7 & något klass 5.

H