Jump to content
Sign in to follow this  
m.gungner

Skjutklump, enhands UH #8

Recommended Posts

Hej! Har aldrig fiskat med klumpar, men skulle vilja testa havsöring i nyköpingsån i vinter. 

ån är relativt liten och det är trångt bakom, Så underhandskast gäller. Jag skulle vilja ha så kort klump som möjligt och gärna rätt kraftig sjunkhastighet. 

Vad skulle ni rekommendera? Jag har ett vision attack #8, 9 fot. Har läst mig till att klumpvikt runt 20 gram bör vara lagom. Finns det klumpar runt 5-6 meter?

Vad kör ni med till era enhands? 

Alla tips och synpunkter är välkomna! 

Många klumpar köper man i full längd för att sedan klippa ner i bakkant till önskad vikt/längd.

Den tyngsta PT-klumpen borde man få klippa ner många meter på, för att komma ner på 20g.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 4

Annars är ju SA's skagitklumpar ganska nära önskad längd och finns i ganska lätta versioner (280 grains är den lättaste tror jag)

blir verkligen varken vackert eller behagligt o kasta enså kort klump.   enhands så kan du gå ner mot 7-8 meter innan det blir otäckt o kasta med ...

Tack för inputen!

Kanske ska börja med en klump runt 8 meter! Tack för tipset. Vill helst inte klippa för mycket i början då det känns som stor risk att jag sabbar taperingen för mycket. (Utan att veta vad jag håller på med).

Ska kolla vad som finns att välja på, har sett att rio, zpey, guideline har en hel del klumpar runt 8 meter.

Vad brukar ni använda för tafsar? Taperade, polyleaders?

Annars är ju SA's skagitklumpar ganska nära önskad längd och finns i ganska lätta versioner (280 grains är den lättaste tror jag)

Nackdelen är väl att skagit heads inte finns i sjunkmodeller utan man behöver tips. Hur fungerar det med enhands?

Det funkar faktiskt helt ok.

Nackdelen är väl att skagit heads inte finns i sjunkmodeller utan man behöver tips. Hur fungerar det med enhands?

Hej.. SA har haft enhands skagitklumpar,de var lite kortare än tvåhandsdito. Rio Max Short finns från 200 grains och uppåt.. Det tråkiga för Gungner är väl att kombinera en snabbsjunkande (tung) spets med en lätt klump. Inte såå kul.. mvh borano20

Edited by borano20

Precis som borano skriver misstänker jag att det bli svårt med tipsen! 

Satsar nog på en lämplig 8 meters klump!

Någon som vill tips om vad ni kör eller kanske sälja ett par klumpar rent av?

Guideline har väl sin RTG Compact för enhands, borde funka fint. 8,3 - 9,5 meter och 21 gram, där flytande är längsta klumpen och den kortaste är en riktigt snabbsjunkande. Har för mig att även zpey har trevliga klumpar som lämpar sig väl för enhands, men dessa får du nog klippa ner själv.

Sedan kan man faktiskt sätta vilken spets som helst på en skagitklump, de finns flytande till snabbsjunkande. Och jag upplever det inte speciellt tungt att gå med enhands även om spetsen är sjunkande.

Angående Skagit på enhands  så kör jag på mitt CTS Affinitty Switch 10,6´# 8 en SA Skagit 280gr å 5,5m +Spets på ca 4,5. Använder mest Guideline DDC spetsar i olika sjunkgrad. men även en T6-T10 spets passar kanonfint.

Denna kombination kastar sagolikt fint alla typer av Speykast.

Jag håller med dig Martin. 20g låter lite för Speykastning själv ligger mina olika linor på mitt 10,6´8# mellan 24 -27 g

• Like 1

Jag håller med dig Martin. 20g låter lite för Speykastning själv ligger mina olika linor på mitt 10,6´8# mellan 24 -27 g

Okej, jag gick efter en tabell jag hittade på nått amerikanskt forum. Kollar man även tillverkares tabeller ligger klumpvikten runt 20-22 gram. Men det skall testas! 

http://www.guideline.no/Power+Taper+on+a+single+hand+rod.9UFRrG21.ips

21 gram för spey kast står det listat här.