Jump to content
Sign in to follow this  
Jonas

Nytt rekord för Edge i Google Analytics

Recommended Posts

Hej på er.

Edge har haft ett fantastiskt bra år trafikmässigt och det bifogade utdraget från Google Analytics som vi har gjort idag visar på en trafik på över 420 000 unika personer som besöker sidan årligen.

Över 80 procent av trafiken är återvändande vilket ger en solid trafik på närmare 340 000 personer som gjort återkommande besök på Edgeflyfishing under det gångna året.

Edgeflyfishing.com är idag större än någonsin och vi ökar på samtliga områden. En sak vi noterat är att vi under det gångna året har befäst vår position som ledande i Norden på köp och sälj av flugfiskeprylar. En anledning till det tror vi är vår tidningsannonsering i Sportfiskarnas tidning, Flugfiske i Norden och Allt om Flugfiske, där vi har haft med budskapet att vi är störst på köp och sälj vilket självklart lockat många nya användare som vill köpa och sälja grejer gratis. Ett resultat av det är att köp/sälj trafiken ibland har lett till att den typen av inlägg uppfattats som att de tagit över när man kollar på senast visade inlägg på förstasidan. Ett problem med det är att andra heta ämnen får mindre fokus. Gäller det miljöriktade ämnen eller liknande som kanske behöver fokus så kan det ha en negativ påverkan på ämnets belysning.

Vi har funderat länge på hur vi ska lösa det här och i forumet kan man själv välja hur man vill att senaste ämnen ska visas. På förstasidan styr vi visningen till de 26 senaste inläggen oavsett kategori och det är främst där vi får problem med att köp & sälj kan ta över. Vi tänker prova att lösa det här genom att istället visa 15 ämnen från övriga kategorier i forumet och därefter visa 10 ämnen från köp och sälj. På så vis kan aldrig köp och sälj får mer fokus än 40% av de visade inläggen på förstasidan.

Vi har även tagit ett strategiskt beslut att börja använda facebook mer aktivt för att kunna highlighta heta ämnen mot facebook. De flesta av våra moderatorer är admin på vår facebooksida och har möjlighet att lyfta ämnen när de anser att det är aktuellt att lyfta ett hett ämne mot en bredare publik.

Vi har även styrkt vår ledning med ytterligare en stjärna genom Robin Norlén som hjälper till med våra hemsidor samt som forumadmin. www.edgesportfishing.se har fixats till sista månaden och nästa projekt är en helt ny förstasida till Edgeflyfishing.com. Vi byter från Joomla 1.5 till 3.1 och gör en total makeover från grunden vilket är behövligt. Robin är även duktig på film och inför 2014 har vi budgeterat för en rad investeringar på filmfronten. Tanken är att vi ska vässa oss rejält när det gäller youtubeklipp som komplement till artiklar samt att vi ska vara mer aktiva med liverapporteringar typ det vi gjorde från Gäddfajtenfinalen för ett par helger sedan. se länk: http://www.edgesportfishing.se/artiklar/tavlingar/gaddfajten/item/27-se-filmen-från-finalen-av-gäddfajten 

Kom gärna med tips och idéer på hur vi ytterligare kan highlighta medlemmarnas filmklipp? Det är mängder med bra grejer som syns i forumet och kanske kan vi nyttja utrymme för att exempelvis belysa månadens klipp eller kanske att vi är mogna för en större filmtävling under 2014? starta gärna en tråd och diskutera med oss om ni har intresse?

Slutligen vill jag tacka alla våra läsare, medlemmar, moderatorer och annonsörer som gör det möjligt för sidan att existera på den nivån vi gör idag. Vår tunga internet trafik kan användas till mycket gott och har ni idéer om hur vi kan bli ännu bättre är det bara att starta ett ämne i forumet och lyfta era tankar. Oavsett vad ni lyfter för ämne kan ni räkna med att vi är hundratals läsare varje dag.

post-12-0-03040400-1383815737_thumb.jpg

• Like 1

När jag läste rubriken till den här tråden blev jag tvungen att kolla vilka andra rubriker som förknippas med köp och sälj. Jag fick det till ca 18 av 26, ett resultat som är mer regel än undantag idag.

Sen när jag läste inlägget fick jag mina frågor besvarade och blev glad överatt det blir ett ansiktslyft. Bra jobbat ni som jobbar med detta!

Kul statistik Jonas!  :)

Och för er som har idéer och synpunkter inför ansiktslyftet av förstasidan, så tar jag gärna emot det!

kul med massa trafik för ägaren. Allt utvecklas och går vidare vilket är hur det fungerar i livet. Men jag börjar sakna "flugfiskebroderattityden". Ännu finns det några hederliga med "känslan" kvar men det börjar bli tunt i leden i och med allt pryttelkrängeri och alla som ska vara med på den kakan. man trålar och skapar intresse här för att sedan lägga ut på tradera. Det tycker jag är en tråkig utveckling. Nu låter jag som en tjurig gubbe, fast det gör mig inget. Jag ska nog dra mig vidare inom kort.

Men som sagt. det finns bra folk kvar, jag har nöjet att deala med en sådan i detta nu.

• Like 1

Rensvind, det ligger nog en del i det gamla talesättet: "Size corrupts"......

Tycker också det ofta ekar väldigt tomt här inne numer. Många fina "tjötare" som ramlat bort. Vad kan man göra???

Varför inte försöka få in någon krönikör som som lägger in nåt bra per månad som skapar något annat än "sista prylarna är bäst" känslan.

Med de trista sammanslagningar vi nu ser inom fiskepressen borde det gå att hitta någon bra professionell penna för detta.

Alla kostnader för ägarsidan behöver väl inte bara handla om web design och nya servrar...?

Känns faktiskt som man vill ha något tillbaka för det "know-how" denna sida försetts med genom åren.

Edited by Marlodge
  • Like 3

Håller med både rensvind och Marlodge.

På något sätt lyfta bort köp&sälj arean till något separat, kanske, så man slipper scrolla i evigheter för att hitta något läsbart.

Sen kan jag tycka att man blundar för kvaliteten och lyfter fram kvantiteten.

Om man tittar på köp och sälj så kan man se upp emot 100 som läser den arean, går man sen till t.ex harr och öringfiske så är man garanterat ensam.

Så varför inte göra ett experiment.

Skapa ett eget, separat forum för köp&sälj så får vi se hur det egentligen ser ut med flugfiskeintresset bland medlemmarna ;)

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 4

• Like 1

Rensvind, det ligger nog en del i det gamla talesättet: "Size corrupts"......

Tycker också det ofta ekar väldigt tomt här inne numer. Många fina "tjötare" som ramlat bort. Vad kan man göra???

Varför inte försöka få in någon krönikör som som lägger in nåt bra per månad som skapar något annat än "sista prylarna är bäst" känslan.

Med de trista sammanslagningar vi nu ser inom fiskepressen borde det gå att hitta någon bra professionell penna för detta.

Alla kostnader för ägarsidan behöver väl inte bara handla om web design och nya servrar...?

Känns faktiskt som man vill ha något tillbaka för det "know-how" denna sida försetts med genom åren.

din kunskap har jag sugit åt mig som en svamp av. Så ett stort tack från mig får du iallafall. Om vi möts någon gång ska du få en kram också.

Själv har jag funderat på att skriva en "DIY Steelhead och Stillahavslax som en man", inte för att jag har den långa erfarenhet som många andra men jag har levt där mitt ibland dem och vet hur man gör, var, när och hur, alla detaljer för planeringen, kontakter, kartor mm. För i sammanhanget småpengar kan man dessutom göra det vilket är något pressen inte lyckas med.

Men jag känner nog att det blir mitt trumfkort i livet och jag ger inte bort det till vem som helst. Know-how är det som pengar inte kan köpa, det förtjänas på det gamla hederliga sättet. Jag håller nog på det som finns i mina väskor, böcker och under kepsen ett tag till. Ibland känns det lite högmodigt som att jag sitter på en piratskatt. För väl utvalda vänner gläntar jag på dörren ibland och en vacker dag ger jag allt till mina barn. Fast då kanske det inte finns något Chrome kvar... 

• Like 1

Dom senaste 35 inläggen består av 26 köp, sälj eller bytes.

På något sätt lyfta bort köp&sälj arean till något separat, kanske, så man slipper scrolla i evigheter för att hitta något läsbart.

Om man tittar på köp och sälj så kan man se upp emot 100 som läser den arean, går man sen till t.ex harr och öringfiske så är man garanterat ensam.

Skapa ett eget, separat forum för köp&sälj så får vi se hur det egentligen ser ut med flugfiskeintresset bland medlemmarna ;)

Men Hannu, det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/148580-till-er-som-inte-vill-se-vissa-forumdelar/?p=1632213

//Niclas

• Like 1

Ja, ingen moderator inblandad här. Däremot skedde så i tråden om huruvida vi här är medlemmar i Sportfiskarna eller inte. Följdes dock upp av meddelande från moderator till mig samt ledde till ändrad rubrik i den tråden. Gott och väl!

M

• Like 1

Kvantitativa (mängd) mått är förståeligt med avseende på gammal "hederlig" kapitaism. Handelsbanken gör en rankinglista över hur lönsamma kontoren är.

Att Edge skulle vara något mer än en kassako för ägaren har jag för länge sedan slutat att tro.

Jag går ofta in på forumet och vanligen konstaterar jag då att det är mycket omtugg och för mig ganska ointressanta trådar.  Men genom mina besök "bättrar" jag väl tyvärr på statistiken.

• Like 1

Men Hannu, det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/148580-till-er-som-inte-vill-se-vissa-forumdelar/?p=1632213

//Niclas

Jo jag är medveten om den möjligheten, att stänga ner vissa delar.

Men jag använder oftast tapatalk med plattan och mobilen och då vete katten om man kan göra så där?!

Men egentligen är det inte det jag stör mig på.

Detta liknar mer och mer ett köp och säljforum och det kan ni inte blunda för.

Jag gjorde ett, desperat?, försök att få in lite förnyelse med nya areor och fototävling.

Men visst, jag ska inte klaga, många verkar ju gilla denna utveckling med forumet, med tanke på tystnaden.

Keep up the good work!

Jo jag är medveten om den möjligheten, att stänga ner vissa delar.

Men jag använder oftast tapatalk med plattan och mobilen och då vete katten om man kan göra så där?!

Men egentligen är det inte det jag stör mig på.

Detta liknar mer och mer ett köp och säljforum och det kan ni inte blunda för.

Jag gjorde ett, desperat?, försök att få in lite förnyelse med nya areor och fototävling.

Men visst, jag ska inte klaga, många verkar ju gilla denna utveckling med forumet, med tanke på tystnaden.

Keep up the good work!

Du är såklart inte ensam. Jättebra initiativ från dig. Vi kan alla försöka lite mer för att göra forumet mer levande vad gäller djup och kunskap.

Du är såklart inte ensam. Jättebra initiativ från dig. Vi kan alla försöka lite mer för att göra forumet mer levande vad gäller djup och kunskap.

för att höja priset på kommande försäljning?

för att höja priset på kommande försäljning?

Njäe, tänkte inte så förstås.

Om någon vill köpa sajten är det nog de goda siffrorna från köp och sälj som kan locka.

Jag kan ändå förstå vad du menar. Du verkar känna att du inte får ut så mycket av edge längre. Så känner i alla fall jag ibland. Men även om du inte vill dela med dig av dina pacific-kunskaper så kanske det finns annat att göra här?

jadu Martin, det känns så oftast nuförtiden men det kanske har mer att göra med oss och vår personliga utveckling framåt än med forumets utveckling, vem vet? Det kanske är bäst som en plats där folk som är lite mer noviser kan fråga vilket som är fram och bak på ett spö och sälja det nya 8000kronors spöet som man ändå inte kunde kasta med.

Ang. know-how så tycker jag att det är stor skillnad på att dela med och att ge bort 

men nu ska vi inte sura. Roligt att det säljs och köps massor och att internettrafiken är mätbar. Allt har sin tid. Väldans bra att Älvräddarna fick sin egna members-only area där det kunde diskuteras aktioner mm, det är riktigt riktigt bra. Det kanske skulle kunna göras en liknande members-only för lite mer initierade hemlisbyten, det hade varit skoj! Jag har haft mycket nytta av sidan och hoppas någon haft nytta av det jag bidragit med. men nu känns det som att det börjar dra ojämt. Det är inte du, det är jag som man brukar säga

• Like 2

Som så många andra är jag också oändligt trött på hur Köp & Sälj totalt har tagit över på forumet...

Frågan är väl egentligen vad det beror på? För bara något år sen var det oftast fullt med trådar av typ "berättelse"- eller "diskussion om" som dominerade, med väldigt många kunniga och roande inlägg från medlemmar som man idag aldrig ser röken av...  Vart har de blivit av? Har de också lackat ur pga allt köpande och säljande?  ( Inte ens Sasse svarar ju längre på vartenda inlägg...  :ph34r:  ) 

Under åren har jag verkligen njutit av bla Marlodges språkligt mästerliga berättelser och inlägg, av Rensvinds inspirerande BC-historier och Jakobs låånga historier om storöringjakt i Norrland. Bland många andra - ingen nämnd, ingen glömd. 

Om man idag försöker starta igång en tråd med hopp om att få läsa några spännande/roande/gripande/lärorika rader, eller att få igång en underhållande och givande diskussion ( minns tex tråden om "Mellanlägg" så vet ni vad jag menar... ) så dör tråden ofelbart efter 4-5 svar, eller spammas sönder till trams lika fort.  :angry:  

Vart har alla kunniga och roande medlemmar tagit vägen?

/ Grumpy Old Mens Club  

Jag tror att de flesta äldre och rutinerade helt enkelt addade varandra på Facebook och har inte sett sig om sedan dess.

Från telefon.

Som så många andra är jag också oändligt trött på hur Köp & Sälj totalt har tagit över på forumet...

Frågan är väl egentligen vad det beror på? För bara något år sen var det oftast fullt med trådar av typ "berättelse"- eller "diskussion om" som dominerade, med väldigt många kunniga och roande inlägg från medlemmar som man idag aldrig ser röken av... Vart har de blivit av? Har de också lackat ur pga allt köpande och säljande? ( Inte ens Sasse svarar ju längre på vartenda inlägg... :ph34r: )

Under åren har jag verkligen njutit av bla Marlodges språkligt mästerliga berättelser och inlägg, av Rensvinds inspirerande BC-historier och Jakobs låånga historier om storöringjakt i Norrland. Bland många andra - ingen nämnd, ingen glömd.

Om man idag försöker starta igång en tråd med hopp om att få läsa några spännande/roande/gripande/lärorika rader, eller att få igång en underhållande och givande diskussion ( minns tex tråden om "Mellanlägg" så vet ni vad jag menar... ) så dör tråden ofelbart efter 4-5 svar, eller spammas sönder till trams lika fort. :angry:

Vart har alla kunniga och roande medlemmar tagit vägen?

/ Grumpy Old Mens Club

Jag var väldigt nära att starta en tråd om hur och varför man drillar fisk med spöföring, broms och hela baletten.

Men då tänkte jag till och lät bli.

Det hade garanterat slutat i spöaktioner, klumplängder och till sist att Loop Cross är bättre än t.ex Sage One.

Värsta slutet hade kunnat vara att någon beslutar sig för att sälja sitt Sage One pga detta. ;)

• Like 1

Shit Hannu snart är du ensam i Edge.

Förr i tiden gav du dig på att vissa medlemmar va för grova i sitt språk som Jorma o vissa andra att det ballade ut 

och du ville till och med säga upp ditt medlemskap för att man använde språk som inte tillhörde det fina rummet.

Nu ger du dig på Köp/Sälj tråden så snart finns det bara enstaka djupa trådar om fisket som allt för sälla postas.

Du har väl sålt grejer i Edge och ibland blivit sur att du har blivit lurad

Sunray!!

Vi kör igång en egen låda.  :P

Ett fiskets Club 33 där invalda kan mala på och andra bara titta.

100 gubbs till att börja med.

"Royal Grumpy" blir arbetsnamnet.

M

PS. Vi måste ta tag i föredraget. Hur sent kan det vara aktuellt att komma ned? DS

Edited by Marlodge

Köp & Sälj med en MASSA upp upp!

Riktigt trist att bläddra igenom.

Jag är rätt övertygad om att alla dessa enligt mig bedrövliga UPP hela tiden, beror på utformningen av sidan. De som köper säljer vill ha kvar inlägget på först sidan.

Separera köp och sälj så dess inlägga inte kommer med på första sidan.

Dessutom så borde det kunna sättas regler för alla dessa upp stup i kvarten. Jag vet fler forum där dessa avsiktiliga upp har restriktioner.

Detta i sig bidrar ju inte till att det blir fler trådar med berättelser, frågor, debatter, men då syns i vart fall endast trådar med innehåll som inte är köp & sälj. Vilket jag tror att de flesta skulle uppskatta.

Sunray!!

Vi kör igång en egen låda.  :P

Ett fiskets Club 33 där invalda kan mala på och andra bara titta.

100 gubbs till att börja med.

"Royal Grumpy" blir arbetsnamnet.

M

PS. Vi måste ta tag i föredraget. Hur sent kan det vara aktuellt att komma ned? DS

Ha ha!!  :D    Klubb 55 vore väl en bättre benämning?  Jag är definitivt på!  :)  

Klart du skall hålla föredrag! Sista "omgången" brukar vara i första halvan av Mars på vårkanten, innan vår sedvanliga fiskevårdsauktion och innan HÖ-premiären. Vore extremt uppskattat av många!