November 8, 201312 yr comment_1710176 Ett förslag. Steelhead är ju knappast den enda av stillahavs-lax-arter på andra sidan. Är det inte mer passande att den heter typ "stillahavs-lax"? I den kategorin kan ni ju pynta med respektive. Coho Chinok Steelhead King Indian Pink......... Osv Report
November 8, 201312 yr comment_1710177 Ni kan väl diskutera det här under helgen så justerar vi arean alternativt lägger till fler areor under nästa vecka. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
November 8, 201312 yr comment_1710178 Då är väl ett mer passande namn Steelhead-forell, eller Stahlkopf-forelle för att förfina uttrycket /J Report
November 8, 201312 yr Author comment_1710195 Joliet, forell är ett tyskt uttryck för regnbågslax - som är samma art som steelhead. På exakt samma sätt som brunöring och havsöring är samma En kategori för Stillahavslaxarna vore najs! Report
November 8, 201312 yr comment_1710197 Jag vill ha kategorier för källax och laxöring också! "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
November 8, 201312 yr comment_1710203 suck. fullständig förvirring råder. Ni behöver få ordning på begreppen Glöm inte Regnbågslaxen! http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/SID-BEAF5445-BF86C35A/lidl_se/hs.xsl/5269.htm Fina firrar.... Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
November 8, 201312 yr comment_1710207 Oncorhynchus tshawytscha är Chinook salmon, kallas King salmon i USA, Spring som sportfisk och Tyee över 30Ibs Oncorhynchus kisutch är Coho salmon och kallas Silver salmon i USA Oncorhynchus keta är Chum salmon, kallas bla Dog salmon Oncorhynchus nerka är Sockeye salmon även kallad red salmon, som land locked kallas de Kokanee och blir inte särskilt stora. Svenne banan känner dem som Indianlax Oncorhynchus gorbuscha är Pink salmon kallas även hump salmon eller humpies Oncorhynchus mykiss är Regnbåge och det som vi känner som Steelhead när de har Stilla havet som uppväxtplats. Regnbågarna i Great lakes ÄR INTE Steelhead oavsett hur mycket de försöker kalla dem det. Där handlar det helt enkelt om stor Regnbåge i stor sjö. Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
November 8, 201312 yr Author comment_1710217 Skönt att någon med lite styr kunde ordna upp begreppen Report
November 8, 201312 yr comment_1710223 Regnbågarna i Great lakes ÄR INTE Steelhead oavsett hur mycket de försöker kalla dem det. Där handlar det helt enkelt om stor Regnbåge i stor sjö. Självklart, det är ju en helt annan art; Salmo gardineri. (även om en del envisas med att kalla dem Salmo irideus) "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
November 8, 201312 yr comment_1710225 ska ni förresten ha underareor räcker det med Steelhead, Chinook, Coho samt en för övriga. Chinook börjar väl folk läsa om nu efter att Jaap promotats en del i pressen. Egentligen finns det nog inte så många som ens känner till och åker långt enbart för Coho (fast det skulle ni göra, speciellt ni som gillar kustfiske. HELT JVLA BRUTALT!!!), Sockeye är svårt att få på fluga, endast ett fåtal älvar/specifika miljöer och flugor (jodå det går om man vet var) men de flossas och ryckfiskas mest. Chum får man hur mycket som helst om man vill om man har ens lite medioker koll, Pinks likaså fast man åker inte en vecka efter dem, de följer liksom med gratis. Fast det som räknas som skräp i BC skulle många nog kunna betala för. Vad sägs om en "bli-av-med-mothuggsreflexen-kurs"? Jag skulle kunna garantera minst 10 lax om dagen (det rör sig oftast om mycket, mycket fler), flertalet över 20Ibs. Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
November 8, 201312 yr comment_1710226 Självklart, det är ju en helt annan art; Salmo gardineri. (även om en del envisas med att kalla dem Salmo irideus) Där har du fel. Salmo gardineri är det gamla namnet från 1836, därefter döptes arten om till Salmo irideus 1855. När DNA tekniker gjorde intrång fann man att de var mer närbesläktade med andra Stillahavslaxar och de döptes om till Oncorhynchus same same, different name Edited November 8, 201312 yr by rensvind Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
November 8, 201312 yr comment_1710232 Möjligen, om jag törs kommentera Rensvinds förnämliga lista, skulle man kunna kalla "steelheaden" i de stora sjöarna för landlocked dito, även om bestånden är ett resultat av inplantering långt öster om regnbågens riktiga utbredningsområde. Stor sjölevande regnbåge som trots västkustbornas rynkade näsor är explosiva sportfiskar, de med. En annan art borde också platsa, nämligen den havsvandrande strupsnittsöringen, Oncorhynchus clarkii clarkii, där alltså clarkii namnet hänger med. Clark var en av de första som dokumenterade området runt klippiga bergen. The Lewis and Clark Expedition hör man mycket om däröver. 1804-05. Har själv haft grymt kul fiske efter cutthroats i smååar i sydöstra Alaska. De största var upp mot 4 lbs Vackrare fisk är svår att hitta M Edited November 8, 201312 yr by Marlodge Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....! Report
November 8, 201312 yr Author comment_1710236 Marlodge, var detvid den tidseran du var där också? Report
November 8, 201312 yr comment_1710237 Nej, jag hann faktiskt dit lite innan. Blev lite väl crowded efter deras rapporter..... Skämt åsido. Jag pluggade Viltekologi vid University of Alaska i Fairbanks1981-83. Sommaren -82 var jag fältasistent år en av mina professorer som utförde en kartering av de miljöer vanlig utter (icke havs) fördrog runt öarna nere i sydöst. (Detta åt US Forest Service för att se vilka biotoper som borde sparas vid avverkningar) Låg 9 veckor ute på Prince of Wales Island strax norr om Kanadagränsen och lyssnade på var våra radiomärkta uttrar höll till. Det blev även en del fiske, om man säger så..... M Edited November 8, 201312 yr by Marlodge Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....! Report
November 8, 201312 yr comment_1710238 Möjligen, om jag törs kommentera Rensvinds förnämliga lista, skulle man kunna kalla "steelheaden" i de stora sjöarna för landlocked dito, även om bestånden är ett resultat av inplantering långt öster om regnbågens riktiga utbredningsområde. Stor sjölevande regnbåge som trots västkustbornas rynkade näsor är explosiva sportfiskar, de med. En annan art borde också platsa, nämligen den havsvandrande strupsnittsöringen, Oncorhynchus clarkii clarkii, där alltså clarkii namnet hänger med. Clark var en av de första som dokumenterade området runt klippiga bergen. The Lewis and Clark Expedition hör man mycket om däröver. 1804-05. Har själv haft grymt kul fiske efter cutthroats i smååar i sydöstra Alaska. De största var upp mot 4 lbs Vackrare fisk är svår att hitta M ahh, de är så fina, så fina. Då stötte du säkert även på Dollys eller Bulltrout, vilken det nu är däruppe, i de djupa poolerna? Kanske norpade de även en öring eller två från dig? Älvens sopsäck!, men rackarns vackra och jemrans stora emellanåt. Fast det är ju röding det, men havsvandrande också ju. Edited November 8, 201312 yr by rensvind Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
November 8, 201312 yr comment_1710246 Där har du fel. Salmo gardineri är det gamla namnet från 1836, därefter döptes arten om till Salmo irideus 1855. När DNA tekniker gjorde intrång fann man att de var mer närbesläktade med andra Stillahavslaxar och de döptes om till Oncorhynchus same same, different name Jag vet. Gillar att retas bara... Var rätt säker på att du skulle ta det betet, annars hade jag väl fått utveckla resonemanget själv. "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Report
November 8, 201312 yr comment_1710248 Jag vet. Gillar att retas bara... Var rätt säker på att du skulle ta det betet, annars hade jag väl fått utveckla resonemanget själv. well played good sir! Edited November 8, 201312 yr by rensvind Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
November 8, 201312 yr Author comment_1710254 Jag förstod nästan att det fanns sån bskgrund i dig marlodge Du är en vis man, mkt intressant att läsa dina inlägg när du börjar. Report