Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är lite nyfiken på hur det ser ut rent geografiskt med alla dessa arter.

Inte bara steelhead utan alla andra som nämnts av rensvind i en annan tråd.

Posted

från Mexico hela vägen runt Kamtjatka över till Japan. till och från

Vissa dalar har alla, andra bara en. Men när det gäller Summer eller Winter Steelhead samt laxarna finns det saker att leta efter i topografi och kartor för att göra kvalificerade gissningar 

Posted (edited)

äh det var kanske lite drygt svarat och jag gillar dig hannu. men det är faktiskt ganska nära sanningen.  De flesta har sin uppväxt i Barents  berings hav förrutom Steelhead den vet man inte vart den tar vägen. Den är där också men även utanför Japan etc. sedan börjar sommarvandringen och laxen plingar in i älvarna i Alaska först och jobbar sig neråt längs kusten. massvandring som styr hela ekosystemet, Späckhuggare, valar etc.

Chum finns nästan överallt, de leker typ i mynningen, lata som fasiken. Chinook är också vanligt förekommande, kanske inte lika mycket i Asien, längst österut är Kamtchatka, vandrar inte så långt, Pinks vandrar kortast i havet och kommer traditionellt till älvarna ojämna år 2013, 2015 etc. sockeye är de  som tar sig längst upp i vattensystemen, hundratals mil och det är dem hela ekosystemet i inlandet byggts upp runt, coho kryper i bäckar som havsöring

Chum vet jag att de fiskar i Japan tex.

den här är ganska bra som aftonläsning, kartor och grejer. http://www.eoearth.org/view/article/155835/

googla runt lite så hittar du fina spridningskartor etc.

Dolly varden och Bulltrout (identiska till utseendet men genetiskt lite skillnad) (salvelinus) finns nog mest på amerikanska kontinenten, både som havsvandrande och i sjöar, åar etc. 

Edited by rensvind
Posted

äh det var kanske lite drygt svarat och jag gillar dig hannu. men det är faktiskt ganska nära sanningen. De flesta har sin uppväxt i Barents hav förrutom Steelhead den vet man inte vart den tar vägen. Den är där också men även utanför Japan etc. sedan börjar sommarvandringen och laxen plingar in i älvarna i Alaska först och jobbar sig neråt längs kusten. massvandring som styr hela ekosystemet, Späckhuggare, valar etc.

Chum finns nästan överallt, de leker typ i mynningen, lata som fasiken. Chinook är också vanligt förekommande, kanske inte lika mycket i Asien, längst österut är Kamtchatka, vandrar inte så långt, Pinks vandrar kortast i havet och kommer traditionellt till älvarna ojämna år 2013, 2015 etc. sockeye är de som tar sig längst upp i vattensystemen, hundratals mil och det är dem hela ekosystemet i inlandet byggts upp runt, coho kryper i bäckar som havsöring

Chum vet jag att de fiskar i Japan tex.

den här är ganska bra som aftonläsning, kartor och grejer. http://www.eoearth.org/view/article/155835/

googla runt lite så hittar du fina spridningskartor etc.

Dolly varden och Bulltrout (identiska till utseendet men genetiskt lite skillnad) (salvelinus) finns nog mest på amerikanska kontinenten, både som havsvandrande och i sjöar, åar etc.

Tack och bock för det.

Jag läste om Duschete River och om jag förstod rätt så sker 2 vandringar upp i floden. Först den lite mindre fisken och senare på hösten, den större.

Tvärtom mot östersjölaxen som går upp här hos oss där den större är tidig.

Stämmer det eller har jag missuppfattat och om så, är detta normalt för övriga vatten?

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 4

Posted (edited)

steelhead är antingen vinter (nov-april) eller sommar (juni-oktober), vissa älvar har ena, andra båda.

Chinook kan vara vår, sommar och/eller höst

storlek och ordning på dem och sådant är väldigt beroende på lokal. det finns tex Steelhead i Californien som kallas "rats" de är ligger runt kilot. Helt kass!

Coho är höst

Sockeye är sommar

Pink är sommar

Chum är höst

Edited by rensvind
  • Like 1