Jump to content
Sign in to follow this  
C.Osbakk

C.Osbakk´s kastträning - dags för rakning!

Recommended Posts

Nu var det min tur att med eran hjälp förbättra kast tekniken.

Har flugfiskat flitigt sedan i somras och kände att det var dags att filma sig själv för att få sig en bild.

Vad kan jag göra bättre ?

Blir en lång vinter med en massa kastträning!!

Nu är jag inge vidare bra på att kasta enhands och har druckit 1-2 öl men en sak jag tycker mig se är att du är rätt snabb i dina framkast. Du låter inte linan sträckas ut till 100%  bakkastet? Kan ha fel och då kommer jag antagligen att få höra det ;)

Överlag tycker jag de ser väldigt bra ut!!!

Hallå!

Vi går rakt påt bah. Du använder väldigt mycket handled och roterar spöbutten genom hela kastet. Handledsvridningen ska komma precis på slutet. En bild som används för att förklara och förbättra rotationen och handledsrörelsen är att du tänker dig att du har en målarpensel som du doppat i vatten. Du vill stänka ner något framför dig och få med så mycket vatten som möjligt i snärten. Om du vrider handleden för tidigt flyger dropparna rakt upp och inte rakt fram som du vill. Om du fördröjer handledsrörelsen/spöbuttsrotationen tills in i det sista blir det bra. Det gäller både framkast och bakkast.

Du gör inga egentliga pauser. Låt linan sträcka helt ut innan du påbörjar nästa kast. Jag gissar att du ibland hör tafsen snärta till? Det är i så fall för att linan inte tillåts att rulla ut. Fixar du det här kan du också kasta lugnare. Nu är det en lite hafsig kaststil.

Dubbeldraget är rätt fjösigt. Gör lite längre drag så får du mer fart på linan och kan återigen göra en lugnare kaströrelse med spöhanden.

Från telefon.

En sak till. Du gör sk creep vilket är ungefär som tjuvstart. Den hänger lite ihop med att du påbörjar kasten för tidigt. Creep är att man i kastet går framåt (i ett framkast, bakåt i ett bakkast) med spöhanden (tjuvstartar) och sedan gör själva kaströrelsen. Creep leder t ex till tailing loopar och "vindknutar". För att råda bot på creep är det bra att innan framkastet men efter bakkaststoppet föra spöhanden lite uppåt och bakåt. Det kallas för att drifta.

Hoppas att jag inte låter hård. Kul att du tar hjälp och jag gillar din inställning om att träna i vinter. :)

Från telefon.

Edited by MathiasL

Tack för all feedback! Bra tips som kommer läggas i minnet inför gräsmatte träningen!

Tror att pauserna uteblev för att jag på något sätt ville undvika att streamern dippade ned i vattnet vid bakkastet. Kommer upp en film där jag viftar med torrfluga (ullgarn).

Kastarmen ska gå i en rak linje framåt och bakåt ?

Blir att träna in kaströrelse utan att dubbeldra eller skicka ut lina.

Lättare att dela upp träningen i delar.

Den som har tid / lust får gärna sätta ihopp ett träningsprogram som jag kan följa!

Åter igen tack för feedbacken!

Det ser lite stressigt ut,lite kort lina utanför spötoppen,

svårt att förklara så här.

Jag fiskar mycket i lerum så vill du haka på så hör av dig.

Jag är absolut inget kast guru .Men kan dela med mig av det jag kan.

Om bara regnet vill göra ett uppehåll så ska jag ut och knyta på lite garn och träna :)

Ett stort problem jag har är att vid streamer fiske med förtyngda flugor så har jag otroligt svårt att hålla linan i luften, flugan vill gärna dippa ned i vattnet vid bakkastet - kompenserade detta med stressigare strokes etc. som synes på filmen. Blir lite som att lösa ett problem och skapa ett annat :P

Kanske kör ja för lång tafs ? Har en 9fots taperad med 0,23 i spetsen.

Om bara regnet vill göra ett uppehåll så ska jag ut och knyta på lite garn och träna :)

Ett stort problem jag har är att vid streamer fiske med förtyngda flugor så har jag otroligt svårt att hålla linan i luften, flugan vill gärna dippa ned i vattnet vid bakkastet - kompenserade detta med stressigare strokes etc. som synes på filmen. Blir lite som att lösa ett problem och skapa ett annat :P

Kanske kör ja för lång tafs ? Har en 9fots taperad med 0,23 i spetsen.

Det är svårt att kasta med förtyngda flugor, det blir lite av en annan sport. En kortare tafs kan hjälpa. Att stå utvadad hjälper inte heller.

Stanna högre med spötoppen i bakkastet så får du lite mer tid på dig.

Du frågade tidigare om du ska kasta rakt. Ja och nej. Det är spötoppen som ska gå i en så rak linje som möjligt. Då får du fina, smala loopar. Om spöhanden går rakt får du antagligen tailing loopar. Tack för den förklaringen tänker du kanske. Det där hjälper nada och ingenting. Men det är inte så konstigt egentligen. Tänk dig precis innan du ska starta framkastet. Spöt är då helt rakt. Framkastet tar sin början och vad händer då? Jo, spöet böjs. Om du då för spöhanden i en helt rak linje går linan lite nedåt eftersom den hela tiden följer spötoppen, i en konkav bana, och när du avslutar framkastet sprätter spötoppen upp. Då kommer en tailing loop som ett brev på posten. Spöhanden ska således gå i en svagt konvex bana för att kompensera spötoppens böjning. Och efter vad jag såg på filmen verkade det inte vara ett problem för dig.

Jag är hemma sjuk och är rejält uttråkad, så därför är det skönt att snacka av mig lite. Om någon undrar.

En mycket positiv sak med filmen är att du inte verkar ta i. Det är jättebra och fortsätt så. Kraft (på fel ställe) förstör många kast.

Från telefon.

Tack för feedbacken :)

Gjorde rullen redo med en tunnare tafs, 0,17 spets men regnet verkar hålla i sig :(

Så fort regnet upphör ska jag ut och beakta de saker ni skrivit och se om en förbättring visar sig.

Tränar sålänge här inne med spö butt för att få in flytet i kastet samt eliminera handleds rörelsen - handleden får komma senare i kastningen, grunderna måste sitta först!

Eftersom spöt böjer sig vid laddning så ska alltså detta kompenseras upp med armen om jag förstått det rätt ? dvs. så linjen fortsätter att vara rak ?

Tränar sålänge här inne med spö butt för att få in flytet i kastet samt eliminera handleds rörelsen - handleden får komma senare i kastningen, grunderna måste sitta först!

Eftersom spöt böjer sig vid laddning så ska alltså detta kompenseras upp med armen om jag förstått det rätt ? dvs. så linjen fortsätter att vara rak ?

Bra tänkt med handleden. Underdriv den snärten så mycket som möjligt tills vidare.

Tänk inte för mycket på spöts böjning och vad jag skrev. Du hade en bra rörelse på handen på filmen, fortsätt så. Jag gjorde det svårare än vad som behövdes. När du tar det lite lugnare med att böja handleden tror jag att du får se en klar förbättring.

Från telefon.

Motiverar mig själv inför nästa tur till Nord Norge där familjen har sommar stuga :D

Sist jag var där var år 2006 så är ett bra tag sedan - även det året jag flugfiskade för första gången med lade ifrån mig flugspöt efter den semestern tråkigt nog :(

Men nu jäklar ska de bli en flugviftare utav mig då det är så otroligt kul och fridfullt för själen!

http://www.streetfire.net/video/roadtrip-to-norway_66326.htm

Tycker du skall köpa en kurs hos Tellis, han kan detta och är proffesionellt på kast, väl investerade pengar.

Hälsa från mig

kämpa på Christian! som sagt Tellis är grym på att lära ut.

Tack för tipsen!! Får se om tomten kommer med en flugfiske kurs :D

Synd att vädret inte ville tillåta kastövning idag. Får hoppas att regnet lättar imorgon. Dock blivit hemma övningar och strokesen börjar sitta - att genomföra det med spö och lina blir nog lite svårare, väldigt lätt att ta till handleden.

Skam den som ger sig!

Spolade på Barrio GT 125 linan - kanske blir lite lättare att öva med den då den tydligen ska ladda spöt oavsett mängd utanför spötoppen.

Uppskattar eran feedback och tips!

Edited by C.Osbakk

Dags att bege sig ut på gräsmattan och se om inomhus övningarna gett resultat.

Tunn tafs och lite garn på Barrio linan. Får se hur det går, kommer träna kast rörelse och lämna dubbeldrag och distans utanför tills vidare.

Blev ingen film, fruntimmer och kamera går inte ihopp.

Edited by C.Osbakk