Hoppa till innehåll

Bucktailtuber - bortglömda laxkillers?


Sunray

Recommended Posts

Min käre far kör mycket med bucktailtuber när han fiskar lax och har haft bra framgång med det. Enkla flugor med en helt vanlig svart eller mörkbrun vinge på enkla kroppar i brunt, brunrött, lite orangea inslag eller på en helt naken tub har levererat. Enkla bucktailvarianter av typ sunray shadow i mindre modell eller thunder&lightning. Många gånger är nog fiskaren mer kräsen en fisken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2013-11-09 at 13:49 Sunray sa:

När jag började med laxfiske var tubflugor en het nyhet ( ja, länge sen var det, tro det eller ej ) och det som var riktigt hett på den tiden var äkta "spiktuber" i enkla färgkombinationer. Man slukade Janne Johanssons artiklar om tubernas framgångar i Norge, om de olika mönstrens effektivitet vid olika förhållanden osv, osv.

För egen del blev det snart klart att en helsvart bucktailtub var oöverträffad vid spinnflugefisket i Lilla Edet i början av 80-talet, så självklart följde dessa enkla flugor med mig när jag själv tog mina första stapplande kast i Norge vid samma tid.

 

Nu idag, när jag ser unga ivriga killar som kämpar med allehanda tubmönster i stil à la Frödin och Norling och många andra nybildande flugbindare - det är coner, angelhair, flash, dubbing, märkliga tubsystem och gud vet allt - så verkar slutresultatet ofta bli en kraftigt överdressad hårtuss som troligen mest liknar en stor, blöt och glittrande disktrasa i vattnet... 

Visst fångar dessa överdressade flugor fisk ( laxar är korkade djur som ibland hugger på precis vad som helst ), men jag skulle verkligen rekommendera alla laxfiskare att binda ett gäng av de gamla hederliga spiktuberna. 

 

Lätta att binda, billigt material, inga krångliga mönster - men ändå synnerligen effektiva fiskfångare. Kan man önska sig mer?

 

PS. Ett litet men viktigt tips! Överdressa inte! Bucktail blir mycket mer rörligt i vattnet än man kan tro och en tunnare och mer slimmad dressing fiskar mycket bättre än om man dyngar på mängder av hår...  :)

 

  

 

11_Koch_12.jpg

Willie Gunn.JPG

P5180751.JPG

Garry.jpg

IMG_1035.jpg

Håller med dej till 100 procent.

Sunray i olika storlekar funkar överallt.

Det räcker med en svart vinge så är man laxen på spåren.

Som du säger så hugger laxen på allt vid rätt tillfälle.

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du/ni/mänskligheten testat Waddingtons med enkelkrok? Trekrokar leder till behandling med tjära och fjäder här hemmavid vissa perioder...

 "Endast enkelkrok får användas. För att minska skadan på fisk som skall återutsättas rekommenderas att endast hullinglös enkelkrok används under första fiskemånaden."  Fiskeregler Nissan.

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Ingemar sa:

Har du/ni/mänskligheten testat Waddingtons med enkelkrok? Trekrokar leder till behandling med tjära och fjäder här hemmavid vissa perioder...

 "Endast enkelkrok får användas. För att minska skadan på fisk som skall återutsättas rekommenderas att endast hullinglös enkelkrok används under första fiskemånaden."  Fiskeregler Nissan.

Borde ju inte va nåt problem med enkelkrok. Det funkar ju utmärkt till tuber så det kan inte va nån skillnad här. Borta i Nordamerika kör de ju nästan enbart med enkelkrok på "stinger-rigg", alltså med kroken i en vajerögla. ( typ bilden nedan, flugan längst till höger )  

Flies for early season.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar garanterat. Men du kan skippa konerna, helt onödigt.  ;)

Rent generellt är väl annars bucktail mer lämpligt till lite större tuber - eftersom håren på flugan då automatiskt blir lite längre så får man bra rörlighet i materialet. Själva vitsen med en spiktub är att få en fluga med en lång och slank profil, inte kort o tjock som många av dagens rävhårstuber.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...