Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har inte hittat någon liknande tråd om denna å. Men vill höra lite från fiskare som varit där? Har sett Johan Klingbergs filmer när han fiskar i Tidan-Baltak men där kommer nästan bara upp småfisk? 
Hur är fisket där egentligen?

/ Oscar

Posted

Överbefolkat är bara förnamnet. Hade varit bättre och tredubbla priset och begränsa til 10 fiskare eller liknande. Fått damp ett par gånger och packat ihop/åkte vidare till Hökensås pga av detta. Synd på ett annars vackert fiskeområde.

Posted

Jag tycker det är ganska trevligt att fiska där och det är ju strömmande vatten, vilket är roligt. Brukar för det mesta åka dit på vardagarna jag också på grund av att det är mycket folk på helgerna, men visst har det varit lite folk där på helgerna också men dom gångerna är lätt räknade. Om du har möjlighet så skulle jag rekomendera en vardag, typ Må-To.

Posted

Åk inte till Baltak. Klart överskattat!

Halva säsongen är det för högt vatten, på sommaren är det för varmt och lågvatten, går knappt att fiska alls.

Generellt är fisken trött och likgiltig samt tar bara på stora färgglada streamers. Om ni ändå måste prova, åk dit på en helg, det är alltid mycket bättre fiske på helgerna.

Den enda sträckan som är nåt att ha är absolut sista sträckan, vid den gamla badplatsen.

Var beredd på att samsas med kor och västgötar som kastar ölburkar på er.

Det är såå mycket finare på Hökensås, lugnt, stillsamt, vildmark. Fisken är i perfekt kondition och det kan gå veckor utan att man ser någon annan fiskare.

;)

Posted

Baltak är helt ok och ett av få ställen i södra delen av landet där man kan fiska fluga i strömmande vatten efter fin regnbåge och öring. De sista åren har fiskarna blivit fler men mindre i storlek är iaf min uppfattning. Ett fint vatten med mycket fisk och vid denna tid på året är det inte så många fiskare där ens på helgerna. Givetvis är inte fisket bättre på helgerna generellt, förstår inte hur Troutman tänkte där. Skövdebor brukar ju annars vara kloka samhällsbärare  :D

Jag väljer Baltak före Hökensås utan tvekan.

• Like 1
Posted

Baltak är helt ok och ett av få ställen i södra delen av landet där man kan fiska fluga i strömmande vatten efter fin regnbåge och öring. De sista åren har fiskarna blivit fler men mindre i storlek är iaf min uppfattning. Ett fint vatten med mycket fisk och vid denna tid på året är det inte så många fiskare där ens på helgerna. Givetvis är inte fisket bättre på helgerna generellt, förstår inte hur Troutman tänkte där. Skövdebor brukar ju annars vara kloka samhällsbärare :D

Jag väljer Baltak före Hökensås utan tvekan.

Förstår inte hur du kan skriva upp mitt hemmavatten på det sättet. Där finns knappt en gammal strömgädda mellan ölburkarna. För övrigt finns det ingen öring alls i Västergötland. :);):D:lol:

(hoppas ironin lyser igenom bättre nu)

Posted (edited)

Åk inte till Baltak. Klart överskattat!

Halva säsongen är det för högt vatten, på sommaren är det för varmt och lågvatten, går knappt att fiska alls.

Generellt är fisken trött och likgiltig samt tar bara på stora färgglada streamers. Om ni ändå måste prova, åk dit på en helg, det är alltid mycket bättre fiske på helgerna.

Den enda sträckan som är nåt att ha är absolut sista sträckan, vid den gamla badplatsen.

Var beredd på att samsas med kor och västgötar som kastar ölburkar på er.

Det är såå mycket finare på Hökensås, lugnt, stillsamt, vildmark. Fisken är i perfekt kondition och det kan gå veckor utan att man ser någon annan fiskare.

;)

Det var det värsta...

Då är jag av motsatt åsikt. Baltak kan vara jäkligt skoj fiske, och att fisken tar bara på streamers stämmer inte alls. Jag fiskar uteslutande torrt och har alltid haft skoj fiske i baltak. Senast gång  var det fina kläckningar av pyttesmå sländor som gjorde regnbågarna tokiga. Det var vakfest och superpigga bågar, trots att det var ca 7-8 grader i luften och tidvis ganska blåsigt. Fast visst är det mycket folk där, så åk dit på en vardag.

Som med alla vatten kan man ju pricka bättre och sämre dagar. Jag har varit i Hökensås och inte fått en enda fisk, men också varit där när fisket varit helt fantastiskt. 

Edited by Richard
  • Like 1
Posted

:D

Nej. Om jag tvingas vara tydlig, vilket jag egentligen inte vill, så är det jättebra.

Så bra att jag vill ha det för mig själv. :)

Hoppa nu in och såga Baltak om du är av annan uppfattning så att det inte blir ännu fler som står i armbågs lucka.

;) (observera den lilla smiley'n här bredvid som har glimten i ögat)

Posted

Mitt näsa för ironi svek mig tydligen  :blink:

Håller nu istället med Troutman ^_^

Håller också med Richard, har aldrig fattat vitsen med att sitta och hålla på sina fiskeställen, ytterst få ställen mår speciellt dåligt av att fler riktiga fiskare kommer dit och skrämmer iväg tjuvfiskande maskmetare mm. Fast jag kanske underskattar genomslagskraften en beskrivning av en hemlijokk har om man presenterar den här på Edge? Skall förresten till Baltak på fredag så om Raintroutfly är där då kan han få ta del av min otroooliga erfarenhet av det vattnet :D

Posted

Behövs det någon erfarenhet av det vattnet, för att få något? Fiskar där ibland under den kalla tiden på året ( när A6 känslan inte infinner sig ) och det brukar räcka med en sinktip och några julgranar:)     

Posted

Skämt åsido.

Raintroutfly:

Läs tråden jag länkade till i inlägg 9.

Då får du en uppfattning om hur fisket är. Det är ett trevligt och mångsidigt vatten där det går att fiska klass 3 och flytlina eller klass 6 och sjunklina nästan året runt. I synnerhet i år, då Stråken fortfarande är låg. Själv gillar jag mest nymf eller torrt på flytlina och lättare spön, har en förkärlek till de mer strömmande partierna. Följdaktligen fångar jag flest fisk i 0,5-2kg's klassen.

Nöter man i djuphålorna har man större chans att få grov fisk. Det simmar en hel del riktigt grova pjäser i ån.

Inget ont om Hökensås, många fina sjöar däruppe, men jag är kär i strömmande vatten och det blir längre och längre mellan besöken på åsen.

Posted

Håller med troutman! Baltak är jätte jätte jätte dåligt! Åk inte dit. Ni kommer garanterat inte få någon fisk och de ni får väger ca 500g.

Det är dessutom folk överallt.

(Bra taktik mike hoppas det blir mindre folk där nu! ;) )

Skickat från min telephön...

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Baltak blir vad man gör det till, jag fiska helst med imitationer istället för "julgranar" , stigande puppor och husbyggare funkar så här års, men funkar inte det så är ju alltid buskiga streamers ett alternativ :) ska testa lite våt flugor i helgen med :) tar för övrigt sällan fisk under kilot. skitfiske på Er!

• 3 months later...
Posted

Dom sätter väll i Tisd o Torsdag så brukar vara bra att ge dom en dag att förstå att dom är ute ur kassarna , annars en näve grus och fast knuten fimp på krok :lol:  :lol:

• 5 weeks later...
Posted

Till baltak åker jag inte till igen. Ett besökt där vart ett besök för mycket.

Äckligt mkt folk. 3 meters mellanrum mellan 45 dussin personer. Likna mer tahrirtorget i kairo vad det kommer till folkmassa.

Chechnymfdelen högst upp innan fallet var ju ett skämt. Ett halv-betongghetto med stängsel i nacken som erbjuder mete vid fötterna.

resten av ån är brunaktig och smutsig. lervälling på båda sidorna av åkanten. Tror inte fisken mår särskilt bra i en såpass smutsig å.

Dessutom är omgivning de sämsta tänkbara då vattendraget ringlar sig genom ett landskap som påminner om danmark. Ush ta mig därifrån!

Posted

Hei  :)

Hvordan er fisket i Baltak nå i uke 16-17? Jeg har aldri vært der, så tips mottas med takk. 

Send gjerne PM - er svårt at forstå all ironien her  :D

På forhånd takk. 

André