Hoppa till innehåll

Hardy LRH Lightweight, göras om.?


Recommended Posts

Tänkte höra om det fanns nån där ute i flugfiskevärlden som visste om det går att få bort det hemska knarret till övervarvningsskyddet till denna rulle? Tycker det mest låter förskräckligt om jag ska vara ärlig och hade gärna fått bort det så att jag sluppit ha hörselkåpor vid rusande fisk i sommar. :)

post-15454-0-12999600-1384369039_thumb.jpost-15454-0-06314300-1384369030_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra om det fanns nån där ute i flugfiskevärlden som visste om det går att få bort det hemska knarret till övervarvningsskyddet till denna rulle? Tycker det mest låter förskräckligt om jag ska vara ärlig och hade gärna fått bort det så att jag sluppit ha hörselkåpor vid rusande fisk i sommar. :)

attachicon.gif11 01_0457.jpgattachicon.gif11 01_0458.jpg

 

Prova att göra en spärr i plast material.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag hört nån som filat ner den där metall grejjen som gör ljudet och det har blivit lite lugnare ljud av det ........ men jag är inte 100% säker på det så

gör det inte föränn du hör det av en säker källa så du inte sabbar rullen.

Eller att man testar som Flug-Knut sa och göra en i plast.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Jo,ska det bli tyst,så sök en tyst.. Men då är inte heller "bromsen" den bästa. Du ska nog inte bada med en sån. Fila klacken går bra,ångrar du dig,så får du koppla in den andra. Somliga har en filad klack,å en ordinarie. Beroende på tafsgrovlek,självklart så minskar effekten med filad klack. Eller plocka ut fjädern,å böj ihop den försiktigt med en tång,ger samma effekt. "Hur man pimpar en lightweightrulle". mvh borano20

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Jo,ska det bli tyst,så sök en tyst.. Men då är inte heller "bromsen" den bästa. Du ska nog inte bada med en sån. Fila klacken går bra,ångrar du dig,så får du koppla in den andra. Somliga har en filad klack,å en ordinarie. Beroende på tafsgrovlek,självklart så minskar effekten med filad klack. Eller plocka ut fjädern,å böj ihop den försiktigt med en tång,ger samma effekt. "Hur man pimpar en lightweightrulle". mvh borano20

Behöver egentligen ingen broms alls utan hade tänkt handbromsa, bara den går att använda och får mindre ljud i sig, det är de viktiga! :)

Skall testa något av det du skrivit, tror också att jag skall göra en i plast och testa, skadar aldrig att mixtra lite! :) Tack för din "Hur man pimpar en lightweightrulle" info :D  :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra om det fanns nån där ute i flugfiskevärlden som visste om det går att få bort det hemska knarret till övervarvningsskyddet till denna rulle? Tycker det mest låter förskräckligt om jag ska vara ärlig och hade gärna fått bort det så att jag sluppit ha hörselkåpor vid rusande fisk i sommar. :)

attachicon.gif11 01_0457.jpgattachicon.gif11 01_0458.jpg

Hej !

 

The LRH Lightweight fanns i en Silent Check utgåva, två faktiskt, en tidig från 1962-1963 eller något sådant med oreglerbar tyst broms, och en senare med reglerbar broms, 1964-1966 ( inte helt säker på årtal, just här på arbetet ) Dessa tysta The LRH Lightweight är ovanliga, enligt Hardy var det mest fiskare i Tyskland som tyckte om tysta öringsrullar.

Jag har en extra som jag kanske skall sälja, bifogar en bild, fler kan skickas om du är intresserad.

Tight Lines !   Steen

post-11411-0-92599200-1384412248_thumb.j

post-11411-0-44247500-1384418140_thumb.j

post-11411-0-41875300-1384437814_thumb.j

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Vill du ha en tyst rulle,köp Steens. Den andra typen måste du ha en särskild xtraspole till,på Steens funkar en vanlig knarrspole. Har faktiskt aldrig sett en LRH Silent med fast motstånd,undrar om den nånsin kom i produktion?? Jag tror inte det,inte i nån annan storlek heller. Men badar du med en sån här,så får du nog frispole efteråt.. mvh  borano20  

Redigerad med borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Vill du ha en tyst rulle,köp Steens. Den andra typen måste du ha en särskild xtraspole till,på Steens funkar en vanlig knarrspole. Har faktiskt aldrig sett en LRH Silent med fast motstånd,undrar om den nånsin kom i produktion?? Jag tror inte det,inte i nån annan storlek heller. Men badar du med en sån här,så får du nog frispole efteråt.. mvh  borano20  

Hej !

 

Bifogar ett par bilder på en The Flyweight med automatiskt silent check, fanns i the Featherweight och LRH också + men tydligen också i The Zenith, finns en sådan till salu ute på Ebay just nu, tyvärr har säljaren putsat upp den till finaste silverfinish, ush !

Tight lines !    Steen

post-11411-0-81609500-1384498958_thumb.j

post-11411-0-81741400-1384498974_thumb.j

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Tack för bilden,Steen. Just till den här "bromsen" måste man ha den speciella xspolen som jag nämnde igår. I katalogerna från tidigt 60tal,står det att alla silentmodeller har "automatic,fixed-tension drag". Jag råkar ha alla modeller,och endast Flyweight (som på bilden) har "fixed". De andra har regulator,som vanligt. Så den som har en Featherweight med "fixed",kan gärna skicka ett PM,så gör vi affär. Ävenså om nån råkar ha en St. Aidan,med Silent Check.. mvh borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Tack för bilden,Steen. Just till den här "bromsen" måste man ha den speciella xspolen som jag nämnde igår. I katalogerna från tidigt 60tal,står det att alla silentmodeller har "automatic,fixed-tension drag". Jag råkar ha alla modeller,och endast Flyweight (som på bilden) har "fixed". De andra har regulator,som vanligt. Så den som har en Featherweight med "fixed",kan gärna skicka ett PM,så gör vi affär. Ävenså om nån råkar ha en St. Aidan,med Silent Check.. mvh borano20

Hej !

 

Kolla denna :http://www.ebay.com/itm/151165660870?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Tight lines !    Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med lite trimning av fjäder, slipning av "bromsklacken" (the pawl) och Quantum fett och olja på de rätta ställena blev Kaninmannens rulle en riktigt njutbar ljudupplevelse...

Inte för att den låter lika trevligt som den gamla Medalisten, men ändå.

 

xps

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...