Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiska Borre i Vbg?

Featured Replies

Är helt färsk på abborre fisket, men tänkte jag skulle prova på det i brist på annat. Undrar om nån har koll på bra vatten i närheten av Varberg?

I Centralhallänska FVO som omfattar 11 sjöar i Dagsås och Sibbarps området, finns det en hel del Abborrar i sjöarna. Fiske kort kan köpas på Preem vid Kungsgatan i Varberg, man säljer både dagkort och årskort där den sistnämda har kostat 400 kr.  :)

• Author

I Centralhallänska FVO som omfattar 11 sjöar i Dagsås och Sibbarps området, finns det en hel del Abborrar i sjöarna. Fiske kort kan köpas på Preem vid Kungsgatan i Varberg, man säljer både dagkort och årskort där den sistnämda har kostat 400 kr.  :)

400 för årskort va ju riktigt billigt :)  Men är det båt/flytring som gäller i dom sjöarna eller kan man fiska från land alt vada ? :)

Du kan nog göra som du vill, det är fritt att fiska som du vill, bara du visar hänsyn till markägare och djur.

• Author

De finaste borrarna har tagits i Viskan, framförallt i mynningen

Utanför slussarna då antar jag ? :)

• Author

Om du ska fiska i skärsjön eller humsjön, finns båt att hyra hos Lennart Skärbäck.

Okej, Jag får kika på detta :)

lite sent nu iofs men kan väl ge lite flugtips till vårens abborre fiske, skippa torrflugorna och kör på streamers, woolyworms, gärna svarta, men vita är också heta färger, kontraster i allmänhet är bra på abborre flugor. Dem flugor jag har fått mest på vid abborre fiske är: Svart husmask på str 8 streamer krok, Montana nymf, svart wooly worm men även en lite vit Dog nobbler.

sök abborren nära bottnen :-)

Dessa flugtips är mina erfarenheter, jag har inte fiskat i vattnen hos dig, men dessa flugor har funkat för mig i dem vatten jag har besökt :-)

Skitfiske på dig ;-)

fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

Läs gärna min Flugfiske Blogg.

Både flugfiske äventyr och Flugbindning

http://joelsfiske.devote.se/

Fiske på borre med fluga tycker jag är väldigt säsongs beroende. När det blir lite kallare i vattnet hittar man sällan fisk som jagar i ytan och tycker charmen med fluga försvinner när man måste söka för djupt. I vissa sjöar kan man få borre som jagar stim med betesfisk ytligt och där är det guld att fiska med små poppers. Spenderade kvällarna i stugan med att följa detta fenomen i små grunda vikar. Ut i badbyxorna och sight fishing på borre :P 

För mig har popper fisket aldrig funkat xD

Själv får jag nästan bara borre en bra bit ned, så fiskar därför oftast med sjunktafs, har dock fått min största abborre på en liten vit foam nattslända ;)

Höll på att få oväntat PB på en liten husmask. Fast borren högg på mörten som först hade tagit flugan. Udda syn med fyra-fem kilo plus borrar som jagade den stackars mörten innan jag hann få upp den.

edit: oj den meningen kan tolkas på fel sätt. Menar självklart fyra-fem stycken borrar på 1kg plus :)

Edited by mcuz

Aborre i fyrakilosklassen är ju ett hyfsat PB! :)

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."