Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hervey Bay/ Fraser Island

Featured Replies

Alla tänkbara tips och erfarenheter i området.

Long tail tuna, mac tuna, Juvenile black marlin, golden trevally, mackerel mfl är vanliga.

Säsong: november-april

Edited by herrhellman

Limit your kill

  • Author

Ska se till att köpa en båt innan november när flatsen återigen invaderas av marlins och tonfiskar. Bor bara två timmar därifrån.....

Limit your kill

... grrrrr!... I disslike you... 

 

 

 

:P  :D

 

Har inte du varit ute och fiskat Longtail än? Du snackade om det innan nyår juh?

Edited by BarraBuster

Följ min jakt på 50 arter! 

http://femtiopafluga.blogspot.se/

  • Author

Har dessvärre bara jobbat... Ska försöka ta mig ut så fort jag kan dock, dom börjar ju samla ihop sig fiskarna!

Limit your kill

  • Author

Tålamod är en dygd...

Ser ut att bli longtail-jakt den 13:e april, sjuuuuuukt laddad!

Limit your kill

  • Author

Morgonen började fint med longtails som visade sig lite här och var. Hann kroka av en i 7 kilosklassen som bjöd på en härlig fight! Sen kom dessvärre regn och vind, så pass att vettigt fiske var omöjligt. Helt ok resultat på en halvdags fiske. Alla delfiner och stora sköldpaddor gör ju inte upplevelsen sämre

Limit your kill

  • Author

Man kan ha det sämre, synd på vädret bara, hade nog kommit upp ett antal till annars men vinden och regnet satte stopp.

Guiden gjorde ett stopp på hemvägen och satte någon form av konstig fiskeutrustning i händerna på mig, 25 kg makrill...

post-9907-0-01029600-1397579125_thumb.jp

post-9907-0-64447700-1397579145_thumb.jp

Limit your kill

"Regnet och vinden satte stop"?! Fan det är ju blank sjö nästan  ;) Tror du börjar bli bortskämd med det fina vädret där nere  :P

 

(I söndags flugade jag gädda i Karlskronas blåshål, 12-14 m/s och galet tunga skurar... där kan vi snacka "dåligt väder"  :lol: )

 

Är det en "Spainjard"? (spanish mackerel)? 

Följ min jakt på 50 arter! 

http://femtiopafluga.blogspot.se/

  • Author

Fram till 11 så var det kalasfiskeväder (tuna bilden), sen kom regn och vind, har lite film på det hela som kommer ;)

Sen blir det ju en lite annan sjö här när det blåser 14m/s ;)

Nu blir det fiske på annat håll fram tills marlins åter intar flatsen!

Japp, en spansk rackare, tror det blev nytt båtrekord

Edited by herrhellman

Limit your kill

  • Author

Japp, håller med  :wub:

Ska även använda chest mounten nästa gång så man får lite bättre insikt i självaste action. Nu har Longtailsen kommit till mina hoods, drack kaffe och kikade på ett stim stort som en fotbollsplan nyss, fränt men ren frustration att inte ha en båt..... Sugen att paddla ut på surfbrädan men hajen är ju sällan långt ifrån en baitball..

Limit your kill

Läckert! Kan tänka mig att man blir trött i kastarmen efter några timmars kastande, å i drillarmen efter några fiskar :)

loop.png
  • Author

Man kan med all säkerhet kalla det sportfiske :-)

Limit your kill

  • Author

Snart är man tillbaka för ett par dagars fiske, säsongen ser ju ut att ha börjat hyfsat i bukten...

Edited by herrhellman

Limit your kill

Snart är man tillbaka för ett par dagars fiske, säsongen ser ju ut att börja hyfsat...

http://m.youtube.com/watch?v=enNAOTyKN8o

 

Kaffekvarnstafsande tolereras inte! ;)

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

  • Author

Du får väl blunda första halvan av filmen om det känns bättre ;)

För egen del så kaffekvarnas det icke i onödan, mest för att jag är helt värdelös på det och att det är mycket tråkigare

Edited by herrhellman

Limit your kill

Coolt! Intressant klädkod, är det allmänt så att det är cykeltröja och batik som gäller?

  • Author

Ang klädkod så gäller väl att klä på sig vad fan som helst för att undvika solen. Batik eller reklampelare verkar vara vanligaste valen...

Limit your kill

  • Author

Om en vecka är jag där.... Taggad? Japp!!!!

Limit your kill

  • Author

Rapport från den 15e: En envis nordan gjorde fisket väldigt bökigt men uppe på Fraser finns Roonies point som skyddar lite. I år har det varit mer marlins på flatsen än någonsin tror jag. Trots vågor och en hel del moln så såg vi ca 12 marlins vilket var riktigt mäktigt. Hade 4 som högg på fluga men tappade alla, tungt men sjuukt spännande. Fick känna på draget i dom iaf... Svårkrokade rackare, mycket som ska stämma för att få en till båtsidan. Nästa år....

Limit your kill

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.