Hoppa till innehåll

Kvittens på överföring?


Hatchmania

Recommended Posts

På Swedbanks internetbank kommer man då åt historiska transaktioner. Annars kan man ju alltid gå in på banken, de lär väl ha krav på sig att spara allt som sker under ett par år åtminstone.

Hittar det inte på Länsförsäkringar, jag kan ju se att jag har överfört pengar, men inte till vilket konto.

Men jag har skickat frågan till Länsförsäkringar, så dem lär väl kunna hjälpa mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att de tar bort såna saker från internetbanken efter ett litet tag för att kunna tjäna lite pengar på de som behöver dem igen. För egentligen finns det nog inget som hindrar att låta all historik ligga kvar på internetbanken.

 

Men det är klart, de stackars bankerna måste ju dra in pengar. Deras barn ska ju också ha julklappar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 år måste banken spara dokument. Det senaste året skall nog gå att få fram direkt. Resterande åren måste de leta upp och köra tillbaka från backupband och det kan ta några dagar då banden förvaras på annat ställe än i banken. Brandrisk etc. Dessutom finns det alltid minst dubbla backuper. Jobbade med detta för ett antal år sen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har LF-bank och nog ser jag både gamla överföringar och med kontonummer.?

Väljer man  'Kontoutdrag' , ser man typ 18-månader bakåt och har där möjlighet att ta ut data som EXCEL-fil

Väljer man 'Transaktioner', kan man fritt söka i historiken med summor o datum som attribut. Jag testade att gå typ 3 år bakåt och det funkar.

 

/D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har LF-bank och nog ser jag både gamla överföringar och med kontonummer.?

Väljer man  'Kontoutdrag' , ser man typ 18-månader bakåt och har där möjlighet att ta ut data som EXCEL-fil

Väljer man 'Transaktioner', kan man fritt söka i historiken med summor o datum som attribut. Jag testade att gå typ 3 år bakåt och det funkar.

 

/D

Hmm, du får det att låta så enkelt.. :)

Ser du även mottagarens kontonummer? Ska kika på det där med excel, det har jag inte testat.

LF skulle iaf maila uppgifter till mig, gratis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja, jag ser kontonummer.! Kanske det beror på följande:

-När man matar in ett kontonummer i funktionen "Överföra/Registrera" - så läggs kontonumret automatiskt in som 'fri text' i rutan 'Text på mottagarkontot' 

-Om man låter kontonumret stå kvar i textrutan och gör överföringen, så fattar jag som att det är vad man ser i transaktionslogg/kontoutdrag

-Om man däremot skriver in någon annan fri text i 'Text på mottagarkontot' fönstret så TROR jag inte kontonummret syns i transaktionslogg/kontoutdrag

 

Vill du laborera lite får du gärna testa att sätta några tusingar på mitt konto..gärna innan 25:e...!!!   :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

 

/D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är bättre att försöka fixa något direkt med banken än att göra det med internetbanken. "Bevis" man ordnar från internetbanken blir helt upp till mottagaren att avgöra äkthetsnivån av. Det säger både Swedbank och egen logik. Ett sådant kvitto är det lätt att justera med lite copy/paste innan det visas upp.

Det kanske är tillräckligt för att visa den godhjärtade privatpersonen att man skickat pengarna för att öka chanserna att han skickar någon dag innan han verkligen kan se pengarna på sitt konto, men något "nu jävlar, annars visar jag detta för polisen" duger det inte till...

 

Fick jag tillbaka pengarna för det här telefonköpet skulle jag nog trappa ned till halvtid på jobbet... och hade jag överhuvudtaget haft dom där pengarna innan köpet, tvivlar jag på att Tradera vore stället jag skulle letat efter en telefon på. :D

 

post-4585-0-98666800-1385129328_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är bättre att försöka fixa något direkt med banken än att göra det med internetbanken. "Bevis" man ordnar från internetbanken blir helt upp till mottagaren att avgöra äkthetsnivån av. Det säger både Swedbank och egen logik. Ett sådant kvitto är det lätt att justera med lite copy/paste innan det visas upp.

Det kanske är tillräckligt för att visa den godhjärtade privatpersonen att man skickat pengarna för att öka chanserna att han skickar någon dag innan han verkligen kan se pengarna på sitt konto, men något "nu jävlar, annars visar jag detta för polisen" duger det inte till...

 

Fick jag tillbaka pengarna för det här telefonköpet skulle jag nog trappa ned till halvtid på jobbet... och hade jag överhuvudtaget haft dom där pengarna innan köpet, tvivlar jag på att Tradera vore stället jag skulle letat efter en telefon på. :D

 

attachicon.gifUtskrift_2.jpg

Håller absolut med dig.

Men i mitt fall är det redan ett polisärende och det är polisen som bett mig om dessa uppgifter.

Antar att dem samlar in alla bevis och sedan kollar äktheten med bankerna. I detta fall är det långt fler än bara jag som har blivit blåsta.

Polisen har iaf fått det dem efterfrågade av mig och dem har inte ifrågasatt några uppgifter, så jag tror att dem är nöjda.

Angående överföringsbevisen så vidarbefodrade jag bara Länsförsäkringars mail till mig angående detta och det mailet hade jag ju utan större ansträngning kunnat manipulera en hel del. Gjorde dock inte det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med dig.

Men i mitt fall är det redan ett polisärende och det är polisen som bett mig om dessa uppgifter.

Antar att dem samlar in alla bevis och sedan kollar äktheten med bankerna. I detta fall är det långt fler än bara jag som har blivit blåsta.

Polisen har iaf fått det dem efterfrågade av mig och dem har inte ifrågasatt några uppgifter, så jag tror att dem är nöjda.

Angående överföringsbevisen så vidarbefodrade jag bara Länsförsäkringars mail till mig angående detta och det mailet hade jag ju utan större ansträngning kunnat manipulera en hel del. Gjorde dock inte det. :)

 

Ja, är det farbror polisen som själva frågat efter det är det ju en bekräftelse på att det inte kommer att ignoreras helt i alla fall.

 

Jag använde ett mail som bevis en gång genom att göra en kopia på *.pst-filen (Outlooks datafil) och ge polisen denna också, så dom kunde öppna den i en egen dator om dom tyckte bara utskrift eller ett vidarebefordrat mail hade lite klent bevisvärde. Där fanns originalmailet med alla uppgifter om avsändare, datum, mailegenskaper, etc i helt orört skick. Det dög utan tvekan åt dom...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...