Jump to content
Sign in to follow this  
pigdog

Någon som vet något om detta spö?

Recommended Posts

Grattis! När jag köpte mitt Anderbergspö fick jag det i en enkel påse och vanligt elplaströr, så det kan mycket väl levererats utan något sådant. Jag har kanske fel, men såldes inte dessa spöna via Lars-Åke också? Då tror jag att man kunde köpa till påse och lädertub, men de kommer inte från byggaren själv.

Du kan ju alltid maila Carl och fråga. Han är en trevlig prick.

/Magnus

Jag kontaktade Anderberg och det visade sig att signaturen på spöet var förfalskat...! Det är alltså en annan tillverkare/amatörbyggare. Surt, men va fan 600 pix inklusive en Abu Deltarulle är väl ok ändå. Jag får prova spöet till våren. Om det inte funkar så blir det väggprydnad i fiskerummet.

Så här ligger det till: spöklingan är från Hörgårds, monterad av Anders Ekstorp i Kristinehamn, numera bortgången.

Rullfästet är från Böril Jonsson. Det finns nio stycken spön monterade, detta finns omtalat i boken

"Flugfiske i Fjällen" av Lars-Åke Olsson (sid.114).

Jag tycker nog att det finns ett bra värde på spöt, eftersom det är monterat av Anders Ekstorp

som ju var en mycket duktig "Rodmaker". Var rädd om spöt!

Intressant historia! Duktiga personer inblandade. Var det Anderberg som tyckte att signaturen var förfalskad? Eller baserar du det på vad vi har gissat? Det KAN ju vara så att montören av spöt valt att kalla det till Gim River, och att detta gjorts utan vetskap om Anderbergs spön?

Undrar en hängiven Antikrundan-tittare.

Det var ju Lars-Åke Olsson som döpte spöna till "Gim River Dry Fly" inte Ekstorp, han bara monterade Hörgårdsklingorna

efter Lars-Åkes anvisningar.

Läs boken Christian :)

Carl-Johan Anderberg har mej veterligen aldrig varit inblandad i dessa spön.

Däremot har han senare byggt spön åt Lars-Åke, med namn som "Gim River 73", "Gim River 76" och "Gim River 80"  

Rolf D.

Bamboo PRO Staff.

• Like 1

Kul att det finns en historik på spöet i alla fall! Tack för info! Jag får ta och kolla upp boken Flugfiske i fjällen.

Eftersom jag inte har boken framför mig så tog jag mig friheten att spekulera lite.

Sorry, Rolf. jag skall leta upp boken och läsa på.

;)

Grattis till ett fint spö. Gimå-  och L-Å Olsson historia. Även om Hörgårdklingorna inte når upp till Anderbergs spön , har du gjort ett klipp . 

Värdet torde ligga runt 3000 kr , men värderingar är högst individuella.

Ja du Huckis, som du säger, värderingar är nog högst individuella. 3000 kr, nja. 

I mitt, högst personliga tycke, passar inte Alumite (Böril Jonsson), rullfästet till dessa spön, min gamla byggarkompis

Nisse Kulle använde ju dessa till en del av sina byggen, även Kenneth Boström monterade dessa Böril fästen på

några Rackelhane-modeller.

Men frågan är nu: var finns nu dom andra åtta spöna?

Rolf D.

Bamboo PRO Staff.

Jag har kokat bort ett sånt fäste från ett svenskbyggt Payne 100 som en gubbe i Småland gjort. Om jag inte minns fel så fick JohanD det. Mitt var i masur.

Jadu Rolf D , att hitta de andra sju kanske blir knepigt , vad vet jag ........ 

Ska värdet vara kvar , får man nog inte förändra spöt. Vare sig man gillar Alumite eller Hörgård.

Svenskbyggda Payne .........

I rest my case

Huckis

Bamboo amateur .......

Edited by Huckis