Hoppa till innehåll

Torka kött snabbt och enkelt !


Record

Recommended Posts

Vill bara tipsa om hur jag torkat både nötkött , renkött och älgkött på ett snabbt och smidigt sätt.

 

3 dagar i saltlag och ca 5-7 dagar i torklådan beroende på hur genomtorkat man vill ha det.

 

Här är en länk till torklådan som jag använde mig av att bygga min.

 

 

http://bodentrolling.blogspot.se/2010/11/turbotorken.html

 

Jag fick tag i ett rostfritt  ungsgaller som jag använde mig av i stället för gängstålen att hänga köttet i ... klippte sen

bort lite galler då så det inte blev så tätt och gjorde köttkrokar av bitarna som jag klippte bort.

 

Här en länk till saltlagen som jag använde mig av ...... halverade dock den och fick ändå över  saltlag  till ca 4 kg kött.

 

 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

 

Jag hade min torklåda i garaget där jag har lite svalare och det funkade klockrent .... det luktade knappt nåt

under torktiden heller.

Redigerad med Record
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa om hur jag torkat både nötkött , renkött och älgkött på ett snabbt och smidigt sätt.

 

3 dagar i saltlag och ca 5-7 dagar i torklådan beroende på hur genomtorkat man vill ha det.

 

Här är en länk till torklådan som jag använde mig av att bygga min.

 

 

http://bodentrolling.blogspot.se/2010/11/turbotorken.html

 

Jag fick tag i ett rostfritt  ungsgaller som jag använde mig av i stället för gängstålen att hänga köttet i ... klippte sen

bort lite galler då så det inte blev så tätt och gjorde köttkrokar av bitarna som jag klippte bort.

 

Här en länk till saltlagen som jag använde mig av ...... halverade dock den och fick ändå över  saltlag  till ca 4 kg kött.

 

 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

 

Jag hade min torklåda i garaget där jag har lite svalare och det funkade klockrent .... det luktade knappt nåt

under torktiden heller.

Tackar .Kanontips 

Det här ska  testas. :)  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar .Kanontips 

Det här ska  testas. :)  :)

 

 

Do it ! Det Kn****r i munnen kan jag lova ;)

 

En polare har även provat göra nån köttfärsblandning som han kryddade lite starkare och gjorde som korvar  och han sa att det blev kanoners  så det är nog bara fantasin som sätter stopp för vad man kan torka själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Do it ! Det Kn****r i munnen kan jag lova ;)

 

En polare har även provat göra nån köttfärsblandning som han kryddade lite starkare och gjorde som korvar  och han sa att det blev kanoners  så det är nog bara fantasin som sätter stopp för vad man kan torka själv.

Måste överaska mina polare med lite av varje under julhelgen,tokiga matglada typer i köket är vi alla och ute efter nya smakupplevelse eller gamla glömda specialiteter 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste överaska mina polare med lite av varje under julhelgen,tokiga matglada typer i köket är vi alla och ute efter nya smakupplevelse eller gamla glömda specialiteter 

 

 

Okay då kan jag rekomendera att du torkar hjorthjärta .... satan så gott det var  ............ åt det i Norge i somras som en polare hade torkat

i en sån här låda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad torkar ni för kött? Fryser ni det först? Vad har ni det till? Skickat från min telephön...

Jag har torkat nöttkött ,  renkött och älgkött. Köttet jag har torkat har alltid varit fryst först  vet dock inte om det spelar nån roll.

 

 

Vad vi har det till ...stoppar det i munnen ;)  nä skämt åsido som tilltugg till nån pilsner eller ha med sig nån bit på fjällturen då man är lite saltsugen.

Redigerad med Record
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En annan variant är att "rulla ut" en köttbit, man skär det lite some en rulltårta eller kanelbulle.
Med 5mm tjocka skivor räcker det med att skrubba dem med salt och kanske lite peppar om man gillar det.
SEn hänger man det någonstans med luftcirkulation.

Jag körde lite älg på det sättet häromsistens och det tog allt som allt ett dygn.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stora bitar har du provat Fredrik

 

Jag brukar göra bitarna så dom väger som mest ca 300 gram , när det är färdig torkat har det ju tappat en del i vikt så jag gissar att det endast är kvar 60 % av ursprungsvikten. Vilket jag tycker är lämpliga portionsbitar att ha med sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tips, vad sugen man blev :)

 

Gjort beef jerky i ugnen tidigare men nu funderar jag på att hänga upp ett par kilo strimlat kött i garaget intill ett ventilationshål med bra självdrag. Borde väl fungera istället för torklådan? Temperaturen där inne är 17-18 grader nu. Sjunker väl några grader när kylan slår till men det är alltid torrt. Gör saltet att det inte blir giftigt mögel/ruttnar under tiden det torkar om det tar lång tid?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockrent tips att torrsalta mindre bitar. Hängde upp bitar på ca 5x30x100 mm runt lunch. De hängde och svajade av draget. Började droppa vätska på direkten. Var ut nu efter ca 12 timmar. De var mörka och gick att bryta av när man böjde dem. Smakade gott, lite sega fortfarande. Ungefär som jerky. Imorn är de garanterat helt torrt. Det blev lite väl salt på ytan, men det är bara att skaka av. Som du sa, perfekt till söndagsfisket. Ångrar nästan att jag inte gjorde hela batchen på detta sätt :-)

 

Är det någon som brukar peppra kött efter saltlaget innan torkning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...