Jump to content
Edgeforum

Float Underwear

Recommended Posts

Idag blir det trevliget. :) Det är vackert väder, 20cm snö, 9 minus och jag och Robin har planerat att testa Float Underwear...

Plagget är extremt tunt och bärs under befintlig klädsel. Jag tänkte satsa på vad jag brukar ha på mig en standard fiskedag i strömmande vatten.

Det blir understället som flyter, ett par höga vadare med midjebälte, håv på ryggen, en primaloftjacka, mössa och inga vantar.

Vi badar vid 13-tiden och filmar tillställnigen med GoPro. Vi lägger upp en länk till klippet så snart filmen är klar.

Min största fundering nu är om jag ska ta med isdubbar... fast vi badar ju i strömmande vatten så förhoppningsvis är det isfritt vid kanten... ;)

Det kommer inte att hända... för kallt.

Däremot funderar jag på om jag ska köra med enbart väst? enligt utsago ska den räcka för full flytkraft. Samtidigt är jag väldigt sugen på att känna hur pass bra hela stället håller värmen? Tillverkaren påstår att han legat i en hel timme i nollgradigt vatten tack vare att den isolerande effekten är så hög. Det vore intressant att testa vara i fem minuter i alla fall? jag har badat isvak med kläderna på fyra fem gånger i utbildningssyfte och jag har för mig att jag legat i 7 minuter som längst. (på fjälledarlinjen) Det är extremt påfrestande att ligga i så länge och man borde få ett väldigt bra hum om möjligheterna att ligga längre redan efter fem minuter?

Prova utan flytunderställ först, så att ni har nåt att jämföra med! :)

Det blir full mundering. Däremot ska vi göra ett jobb i ett badhus ikväll. tar med mig och testar västen då :)

Det vore intressant att testa vara i fem minuter i alla fall? jag har badat isvak med kläderna på fyra fem gånger i utbildningssyfte och jag har för mig att jag legat i 7 minuter som längst. (på fjälledarlinjen)

Stort! :D Jag har nog loggat ett tjugotal isvaksbad, varav en del har känts onödigt långa, men några sju minuter har det aldrig blivit!!!

Ställde upp i 50m fritt i isbjörnsdräkt, (välgörenhetsjippo i Seward), en gång för en herrans massa år sedan. Vattnet var en bit under nollan. Behövde inte bli hämtad på botten av dykarna, men väl uppe krävdes tre man för att skala av dräkten och hjälpa mig till värmetältet... :)

• Like 1

Kolla på Geoff Andersons Sirius 2. Det svalkar bra och kvalitén är toppklass.
Jag har haft ett sådant ställ sen 5-6 år tillbaka och inget annat underställ jag använt har en så bra svalkande effekt som det.

http://www.geoffanderson.com/kat5-Underwear/side171-Sirius-2%E2%84%A2-L-S.html

Lite off-topic kanske, men finns det något riktigt bra kyl-underställ? Hade passat mig bättre...

Intressant, ska tittas närmare på.

Kolla på Geoff Andersons Sirius 2. Det svalkar bra och kvalitén är toppklass.
Jag har haft ett sådant ställ sen 5-6 år tillbaka och inget annat underställ jag använt har en så bra svalkande effekt som det.

http://www.geoffanderson.com/kat5-Underwear/side171-Sirius-2%E2%84%A2-L-S.html

Intressanta grejor! Skulle vara kul att veta hur ett flytställ uppför sig vid vadning. Jag menar om flytkraften gör att man får sämre bottenkontakt och därför gör djup vadning i hård ström svårare/farligare...?

Borde vara enkelt att prova....  ;)

M

Jag och Frida diskuterade faktiskt precis det tidigare i veckan.

Jag lovar att återkomma i den frågan.

I praktiken räcker det ju med en "torrtest" dvs jag skulle kunna dra på mig grejorna och vada ut till armhålorna i viken nere hos Frida på Orust. Hade jag haft grejorna här nu hade jag kunna gjort det direkt men av någon underlig anledning så hänger understället fortfarande på tork hemma i Malung... ;D

Intressanta grejor! Skulle vara kul att veta hur ett flytställ uppför sig vid vadning. Jag menar om flytkraften gör att man får sämre bottenkontakt och därför gör djup vadning i hård ström svårare/farligare...?

Borde vara enkelt att prova....  ;)

M

Jag pratade med Hans Jörgen på wiggler igår och han nämnde att det numera även finns ett par korta byxor vilket passar bra om man har trånga stövlar/byxor eller stora vader. I just vadare som tenderar att vara trånga ner mot vaden kan jag tänka mig att den modellen kan vara att föredra framför den vanliga byxan?

Skall bli kul att höra!

Alternativet annars vore kanske att köra bara överdel. Jag hade en "nära döden" upplevelse uppe på Rynda en tidig morgon i slutet av maj. Jag hoppade upp på ett block vid en då okänd nacke ovan 300 meter helvetesfors. Blocket tippade. Jag föll framstupa ned i 0-gradigt djupt vatten. Hann vända mig om och säga nåt lustigt till guiden innan kallvattnet nådde in i vadarna. Det var som att få ett slag i solar plexus. Tappade andan och drev paralyserad ned mot forsen. Guiden hann hoppa ut på sista stenen och dra in mig. Hade dubbelslag på hjärtat flera timmar efteråt. Lärde mig mycket på den hemska resan.

M

Edited by Marlodge
  • 2 months later...

Har jackan + byxan o använde den för första gången under havsöringsfiske i December.

Måste ge en liten not / varning för det ganska ömtåliga tyget. Klädde underst underkläder o ovanpå dem jackan + Simms vadarjacka.

Använde det under 3 dagars intensivt fiske (mycket kastande) o upptäckte när jag kom hem att tyget på jackan hade nöts o flisat tills sig ganska så ordentligt kring vänster bröst, tom stygnen var av på vissa ställen där. Checkade insidan av vadarjackan men den hade faktiskt inget på insidan som jag kunde uppfatta som skulle ha kunnat orsakat nötningen då alla sömmar tom var tejpade på insidan. I vadarjackans utanpåliggande bröstfickor hade jag några flugaskar bara. Jag reklamerade jackan då jag tyckte att den inte ska nötas så efter bara 3 dagars fiske.

Efter 2 månader :angry:  fick jag en ny jacka o förklaringen att det måste varit ett "måndagsexemplar" ??

Så därför, ni som investerar i en sådant (ändå ganska dyrt) flytunderställ o använder den under flugfiske vill jag tipsa om att man kanske bör använda någon typ av tröja ovanpå flytjackan för att undvika eventuell nötning av tyget, kolla av det efter varje fiskepass i varje fall :)

Har jackan + byxan o använde den för första gången under havsöringsfiske i December.

Måste ge en liten not / varning för det ganska ömtåliga tyget. Klädde underst underkläder o ovanpå dem jackan + Simms vadarjacka.

Använde det under 3 dagars intensivt fiske (mycket kastande) o upptäckte när jag kom hem att tyget på jackan hade nöts o flisat tills sig ganska så ordentligt kring vänster bröst, tom stygnen var av på vissa ställen där. Checkade insidan av vadarjackan men den hade faktiskt inget på insidan som jag kunde uppfatta som skulle ha kunnat orsakat nötningen då alla sömmar tom var tejpade på insidan. I vadarjackans utanpåliggande bröstfickor hade jag några flugaskar bara. Jag reklamerade jackan då jag tyckte att den inte ska nötas så efter bara 3 dagars fiske.

Efter 2 månader :angry:  fick jag en ny jacka o förklaringen att det måste varit ett "måndagsexemplar" ??

Så därför, ni som investerar i en sådant (ändå ganska dyrt) flytunderställ o använder den under flugfiske vill jag tipsa om att man kanske bör använda någon typ av tröja ovanpå flytjackan för att undvika eventuell nötning av tyget, kolla av det efter varje fiskepass i varje fall :)

Hur funkade det mot kyla,har det någon värmande effekt,eller är det samma långjohns plus dessa flyt plagg som gäller?.......Mvh

Hur funkade det mot kyla,har det någon värmande effekt,eller är det samma långjohns plus dessa flyt plagg som gäller?.......Mvh

Jovisst värmer den men då jag använde den senast så var det i december månad o skapligt kallt så jag körde med långfillingar under i alla fall. Har haft som tanke att i första hand använda dem vid flytringsfisket (o båtfiske) vid kallt väder/vatten o då slippa bulkiga flytvästar utanpå jacka. 

• 3 years later...

Återkopplar lite i den här tråden. Stället är nu inne på sitt fjärde år. Fantastisk produkt. Och den håller än.

+ funkar

+ man kan ha vanliga kläder på sig

+ oslagbart i vadarna när vattnet är kallt. Byxan är ett givet favoritplagg vid exempelvis havsöringspremiären.

+ väldigt skönt att ha på sig vid kallare väder. Isolerar bra. Skönt att sitta med.

- bedrövligt snitt/passform

- varma. Använder normalt inte mitt ställ när vattnet är varmt förutom vid havsfiske då jag har stället under en ursuit goretex torrdräkt. Är det varmt ute blir det snabbt för varmt.

För höst, vår och vinter är stället helt outstanding. Det är en suverän livförsäkring vid isfiske och vid fiske i kalla vatten. Jag vet ingen bättre motsvarande produkt just nu så trots att snittet lämnar en del att önska så är stället det bästa just nu vad jag vet. Väldigt många duktiga fiskare jag känner som är ute mycket i tuffa förhållanden använder idag de här ställen.

Jag fiskar normalt bara från båt och kajak men för flytringsfiske som nån nämnde borde stället vara helt perfekt.

• 11 months later...

Använder en gammal tråd.

Räcker det med flytvästen?

Jag kläder mig i:

Långkalsonger, Mjukisbyxor, vadare, vadarskor

Termotic väst. Underställströja/tshirt, hoodtröja, skaljacka.

Tack på Förhand