Jump to content
Sign in to follow this  
Bob

Vilket snus föredrar du?

Recommended Posts

Om du gillar att krydda snus med alkoholhaltiga drycker så kan det vara bra att veta vad som hände mig en gång.

Snusade ett snus spetsat med madeira och blev stoppad av två polistjejer. Den ena frågade efter körkortet och när hon fick det så passade jag på att spotta ut min snus som börjat rinna. Sedan fick jag direkt tillbaka körkortet och blev ombedd att blåsa i alkoholmetern. Först hände ingenting, men sedan tändes en lampa och efter en stund en till och sedan efter säkert 30 sekunder en tredje.

Jag fattade ingenting och hade druckit två folkisar 6 timmar tidigare, men det var bara att hänga med in till polishuset där man har den stoooora apparaten. Det hela var lite kul, för jag fick sitta i ett väntrum med en snubbe som inte ens kunde hålla sig kvar på stolen. Han var riktigt packad och var irriterad som bara den eftersom att polisen avrutit honom när han skulle "parkera om bilen", tydligen hade han parkerat på ett par andra bilar i sina försök.

Så småningom så ropade man upp mitt namn och jag fick gå fram till en urgammal och pytteliten gubbe som hade hand om den stora maskinen. Han plirade på mig en stund och sedan frågade han om jag var våldsam av mig. Jag svarade att det inte var en av mina kända sidor och då svarade han att det var bra för det ska jag ändå inte ha något för med honom. Därefter skulle maskinen kalibreras mot den omgivande luften och sedan bad han mig att blåsa för kung och fosterland vilket jag också gjorde. 

Efter ca 5 minuter kallade han in de två kvinnliga poliserna och körde gissningstävling där de fick gissa på min alkoholhalt. Båda tjejerna gisssade på 0,00 och den lilla gubben blev glad och sa att de hade helt rätt. Sedan frågade han mig varför den första mätningen gav utslag. Jag hade ingen aning svarade jag, och då frågade han om jag precis hade ätit någonting.

-Nix, det enda jag jag kan komma att tänka på är att jag spottade ut snusen precis innan jag blåste...

-Ahaaaa sa den lilla gubben, och du snusar xxxxxx?

-Ja, hur vet du det?

-Klassiker, det är det enda snuset som innehåller alkohol. I och för sig nästan ingen alkohol alls men ibland räcker det för att ge utslag om man precis har lagt in eller spottat ut prillan.

Sedan fick jag skjuts hem av de två poliserna.

Efter över 20 års kamratskap med Ettan och några försök att sluta  så inser jag att snuset är min last i livet .....däremot så har jag som 

så många andra tyckt attt det blivit jävligt dyrt så nu har jag bakat mitt eget  snus i 1 1/2  år och gör min färdiga dosor till en kostnad av 6 kr dosan för lössnus istället för ca 50 kr.

Snuset har bara blivit bättre för varje gång jag har bakat  och jag försöker få det åt nåt som är åt Ettan stuket ..... jag kryddar det med rökarom ,  och nu sist tilsatte jag även lite Ardbeg  och det blev helt perfekt .

När man ska baka sitt eget snus så tycker jag att det blir bäst att man bakar det i lägre temperaturer i ugnen på ca 85-90 grader och då är det viktigt att man använder sig av en termometer så att man ser att graderna ligger där man vill ha det för ugnen i sig kan fela ganska ordentligt.Bara för att det står 100 grader så behöver det inte vara 100 i ugnen utan det kan vara + - 15 grader beroende på vilken ugn man har.

Jag köper mina snussatser av  http://www.swedmax.se/ då jag tycker dom håller mycket bra kvalla har provat en annan sats men kommer inte i håg vad den heter  men blev inte lika nöjd, Dessutom har dom köp 4 satser lössnus och betala för 3 (1 sats ger 56 dosor).

Har även varvat med Prillan portions sats som är färdigpackade  i påsar då man bara tillsätter vatten samt en påse som medföljer sen ska  man vända på satsen några ggr då man tillsatt vatten och påsen 1 1/2 dygn i rumstemperatur sen är det klart , vill man kan även smaksätta med den smak som man gillar (rökarom , Anis , Bergamott ,m.m)   

• Like 1

Äntligen en vettig tråd =)

1. Probe whiskey lös

2. General portion

3. grov portion

Kaliber fick jag ont i tänderna av! Ingen annan som upplevt det?

Haha bhe rolig historia :) har faktiskt funderat på detta men man får väl förklara varför det ger resultat om man blir stoppat av farbor blå. Tillsatte nu ca 0.3 dl ardbeg på 2, 5 kg snus så det är ju inga mängder direkt.

Efter över 20 års kamratskap med Ettan och några försök att sluta  så inser jag att snuset är min last i livet .....däremot så har jag som 

så många andra tyckt attt det blivit jävligt dyrt så nu har jag bakat mitt eget  snus i 1 1/2  år och gör min färdiga dosor till en kostnad av 6 kr dosan för lössnus istället för ca 50 kr.

Snuset har bara blivit bättre för varje gång jag har bakat  och jag försöker få det åt nåt som är åt Ettan stuket ..... jag kryddar det med rökarom ,  och nu sist tilsatte jag även lite Ardbeg  och det blev helt perfekt .

När man ska baka sitt eget snus så tycker jag att det blir bäst att man bakar det i lägre temperaturer i ugnen på ca 85-90 grader och då är det viktigt att man använder sig av en termometer så att man ser att graderna ligger där man vill ha det för ugnen i sig kan fela ganska ordentligt.Bara för att det står 100 grader så behöver det inte vara 100 i ugnen utan det kan vara + - 15 grader beroende på vilken ugn man har.

Jag köper mina snussatser av  http://www.swedmax.se/ då jag tycker dom håller mycket bra kvalla har provat en annan sats men kommer inte i håg vad den heter  men blev inte lika nöjd, Dessutom har dom köp 4 satser lössnus och betala för 3 (1 sats ger 56 dosor).

Har även varvat med Prillan portions sats som är färdigpackade  i påsar då man bara tillsätter vatten samt en påse som medföljer sen ska  man vända på satsen några ggr då man tillsatt vatten och påsen 1 1/2 dygn i rumstemperatur sen är det klart , vill man kan även smaksätta med den smak som man gillar (rökarom , Anis , Bergamott ,m.m)   

Ska testa det där nu.

Du skriver att du försöker få det åt Ettanhållet. Funkar det? Jag hatar allt snus utom Ettan så jag måste få det likt det, annars kan jag ju lika gärna sluta snusa. Och det vill man ju inte.. ^_^

Hur nära får du till det och hur gör du?

• Like 1

Haha, vilken fråga! Men varvar LD, Granit å klassiska General, alla Lös...

Om det var själva trådens fråga du haha:ar, så startade jag den, för att vi spamade sönder Christoffers tråd om hans försök att sluta snusa.

:)

Bara man inte lägger in eller spottar ut i samband med blåsning så ska det inte vara några problem. Å andra sidan så var de två polistjejerna både gulliga och otroligt trevliga (de sa att de förstod med en gång att jag inte var onykter, men eftersom att mätaren registrerat så vore det tjänstefel att inte ta in mig för mer noggrand kontroll), de får gärna vara chaufför fler gånger för mig :)

Haha bhe rolig historia :) har faktiskt funderat på detta men man får väl förklara varför det ger resultat om man blir stoppat av farbor blå. Tillsatte nu ca 0.3 dl ardbeg på 2, 5 kg snus så det är ju inga mängder direkt.

Jakob pm:a mig din adress så skickar jag dig en provdosa. Nu kanske den inte fullt ut blev åt ettan hållet eftersom jag tillsatte lite ardbeg men då får du ändå ett hum om smak och konsistens.

• Like 1

En annan fördel med att göra sitt eget snus är att man har 56 dosor på en sats så man går bara i kylen och fyller på den tomma dosan och slipper känna paniken att det är slut och måsta heva sig till kiosken.

• Like 1

Om det var själva trådens fråga du haha:ar, så startade jag den, för att vi spamade sönder Christoffers tråd om hans försök att sluta snusa.

:)

Jag läser väl för fan denna också! :D

Saglar....

:lol:

Inte för att jag snusar längre men att nån snus skulle vara godare än ettan är ren lögn!

..har snusat i snart 40 år..kan inte nått annat än hålla med. Prövat div. olika Rödalacket,General,Grov,Rape med fl. + Stjärnsnus..med den var som att ha ett kulsinter under läppen.

Te-påsar är inte ens att tänka på... :wacko:

Edited by Ismo

På första plats enligt mitt tycke ligger Grov vit men ej att förakta Kaliber vit som är helt ok!!:)

Mvh match:)

Skickat från min MT27i via Tapatalk 2

Edited by match

..har snusat i snart 40 år..kan inte nått annat än hålla med. Prövat div. olika Rödalacket,General,Grov,Rape med fl. + Stjärnsnus..med den var som att ha ett kulsinter under läppen.

Te-påsar är inte ens att tänka på...

Kan bara hålla med porttion"snus" är inte snus!

Det ska vara löst och Ettan om det nu ska syndas.

Måste erkänna att det under mina 35 år som snusare så har jag ibland stått "torrskodd". Har i dessa lägen fått pröva på pås-snus av mina kära vänner.

Det har dessvärre inte fungerat så bra!

Påsarna retar i halsen och det känns inte som att jag har riktigt snus under läppen.

Men numera när jag hamnar i en liknande situation, så måste jag riva upp 4-5 påsar, sen lägga in "pajen" och sen är jag hemma. Så det är ju faktiskt riktig skit i påsarna.

Bra så...

...men börjar tro att pappret är en riktig skurk.

Te-påsar är inte ens att tänka på... :wacko:

Stjärnsnus är det mest finskurna snus jag testat. Har dock inte testat kulsinter! ;)

Bob! Hur fan gör du för att lyckas med lös? Själv är jag en rökare som du vet men är också blandmissbrukare och jag fattar inte hur man håller en riktig snus på plats. Den sitter från mittsträngen till den bakre oxeltanden på mig inom tio minuter om den är större än en grön ärts. Iofs gott men jäkligt kladdigt.

Bob! Hur fan gör du för att lyckas med lös? Själv är jag en rökare som du vet men är också blandmissbrukare och jag fattar inte hur man håller en riktig snus på plats. Den sitter från mittsträngen till den bakre oxeltanden på mig inom tio minuter om den är större än en grön ärts. Iofs gott men jäkligt kladdigt.

Prova slappna av i läppen å spänn den inte för att hålla snusen på plats.. Den sitter kvar ändå :-P

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk