Jump to content

Lampa vid mörkerfiske!

Recommended Posts

Kom in på detta ämne idag på jobbet och blev lite nyfiken på vad ni andra tycker.

Många hävdar ju att man absolut inte ska tända lampan ut mot vattnet när man fiskar vid mörker för då skrämmer man fisken. Samt att månen skulle förstöra vid fisket om den lyser starkt (fullmåne).

Vad säger ni?

Själv tror jag att det bara är snack, lyser jag med lampan tex nere vid fötterna när jag vadar så finns det ju ingen chans att jag skrämmer någon fisk 10-15 meter ut.

Men som sagt kul att höra vad ni andra säger om detta vid både Lax och Öringfiske.

Aldrig lampa ut mot älven,vid flugbyte/trasselutredning lampa mot skogen eller åt motsatt håll mot vattnet,fullmåne utan moln är enligt mina erfarenheter helt värdelöst vid mörkerfiske efter framförallt havsöring i älv.

Ok men varför ingen lampa ut mot vattnet? Finns ju ställen där det är upplyst runt vattnet hela tiden och då är det ju inge problem. Då menar jag problem med att fisken inte hugger osv.

Edited by Tjompa

Då är ljuset konstant och fisken vänjer sig med det. Om du lyser med en pannlampa så rör "det" på sig mycket mer än en gatulampa och fisken blir rädd.

Ja jag förstår att det är så folk tänker, men vem vet att fisken verkligen blir rädd? Månljuset har ju funnits lika länge som fisken så det borde ju fisken vara van vid, och att det skulle förstöra "huggen" det köper jag inte riktigt. Fisken borde ju bli mer "rädd" beroende på hur man vadar ut isåfall tycker jag.

Om du tänker dig en mulen augustinatt,svart som i ett sotararsle. Att tända en pannlampa o lysa över vattnet är som att slå på hellyset rakt i ansiktet på dig själv. Större fisk lämnar den platsen omg medans mindre fisk som inte inte är lika skygg kanske stannar. Sen är det inte bara ljuskäglan som syns utan hela personen som tänt lampan.

Prova att tända lampan o lysa på en blanknacke o se vad som händer,man brukar få se riktiga plogar som drar iväg(fisk som du inte hade en susning om att de fanns där).

Ja att rikta lampan mot ett speciellt ställe och lysa där kanske stör fisk som eventuellt är där.

Men att tända sin lampa när man står utvadad och fixa fluga, trassel osv stör ju så otroligt många.

Då lyser man ju som sagt på sina händer och fötter och inte rakt ut mot ett speciellt ställe.

Nej JAG tycker iallafall att det har gått till lite överdrift när det gäller ljus vid vattnet, men jag kan säkert ha fel vad det gäller detta.

Dock är min tro på att det är inte stämmer just med ljuset när man byter fluga, fixar trassel osv lika stark som alla andras tro på att det är åthelvete fel och att man måste upp på land innan man tänder lampan.

Prova att tända lampan o lysa på en blanknacke o se vad som händer,man brukar få se riktiga plogar som drar iväg(fisk som du inte hade en susning om att de fanns där).

Ungefär min erfarenhet också på området - försiktighet anbefalles! Brukar smyga in i land och knyppla med knutar med ryggen mot vattnet.

Vänta nu lite. Om fiskens ögon fungerar på samma sätt som våra så lär de bli bländade och inte se ett skvatt av dig. Jämför själv att titta in i en ficklampa som någon håller i, inte ser du den som håller i ficklampan!

/Anders

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Vi använder ficklampa när vi räknar leköringar. Öringarna ät mer lättskrämda innan de börjar leka men de sticker inte förrän man lyser rakt på dem.

En annan rolig tankeställare är mareld. Visst har folk fått HÖ även när det är mareld i vattnet?

Skickat från min telephön...

Frågan kom upp just därför att det finns så många "rävar" men även yngre som skriker högt om man har lampan på, innan man ens kommer ner till vattnet.

Därför skulle jag själv tycka det vore kul, om det finns någon slags studie på att man skrämmer dem så pass mycket att det är kört att försöka fiska där man har lyst med lampa.

Det kanske det gör, utan att jag har lyckats hitta den?

Edited by Tjompa

Tycker det är rätt enkelt. En pannlampa riktad mot vattnet lär knappast öka ens fångstchanser - använd den så lite och diskret (bort från vattnet) som möjligt. Men givetvis tänds den x antal gången vid varje mörkerpass.

Edited by johan.s

De gamla "rävarna" gick i mörkret och ljustrade fisk i åarna. Vadade uppströms långsamt och tryckte fast riktigt stora firrar på gaffeln. Förvisso var fotogenlampan inte lika stark som moderna lampor, men de skrämde då inte all fisk. Kanske det beror på det "allmänna", lite gulare ljus som en fotogenlampa ger, vad vet jag...

(Jag har gjort detta själv med min farfar 1972 och det var skitspännande.

Han tog tre harrar strax under kilot på en kvart, så vi hade till ett harrkok. Betänk dock att det var en annan tid och att det nu är preskriberat).

;)

De gamla rävarna hävdade väl också att kvinnor inte kunde köra bil och att Internet var en fluga.

I Vättern hävdade de gamla rävarna att man inte kunde fånga fisk på spö utan det var utter som gällde. Nu fiskas det lax, öring, harr mm med spö i Vättern. Från land dessutom.Man ska inte alltid tro på allt alla säger. :)

Skickat från min telephön...

Edited by JesperP
  • Like 1

Nu var ju inte det jag skrev hörsägen, utan självupplevt. Dock inte i Vättern. (För övrigt har jag alltid trott att gamla "rävar" också kan vara av kvinnligt kön). ;)

Borde vara en jäkla skillnad mellan att smyga uppströms i en lekbäck efter lekfisk och att vifta med en lampa i från sidan eller uppströms en fisk som jagar vid t.ex. en nacke... min erfarenhet är att det inte behövs mycket buller, skrammel eller upplyst rörelse vid stranden för att fisken ska sjappa. Har vid flertalet tillfällen skrämt fisk med fotoblixt när i skumt ljus och misstänker att jag knappast är ensam om det?

BTW: Vi vet väl alla vid det här laget vad räven säger om saken? :

http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

Borde vara en jäkla skillnad mellan att smyga uppströms i en lekbäck efter lekfisk och att vifta med en lampa i från sidan eller uppströms en fisk som jagar vid t.ex. en nacke... min erfarenhet är att det inte behövs mycket buller, skrammel eller upplyst rörelse vid stranden för att fisken ska sjappa. Har vid flertalet tillfällen skrämt fisk med fotoblixt när i skumt ljus och misstänker att jag knappast är ensam om det?

BTW: Vi vet väl alla vid det här laget vad räven säger om saken? :

Det var inte något vårfiske, utan sen augusti när vi gjorde det onämnbara, jag och min farfar.

Inte ens i en bäck, utan en riktigt stöddig å.

Men nog är jag på det klara hur lätt det är att skrämma fisk.

Försökte bara visa på att det kan finnas variationer ända ner på individnivå.

Allt är inte svart eller vitt.

Jag har skrämt fisk utan att ens veta varför...

Det var inte något vårfiske, utan sen augusti när vi gjorde det onämnbara, jag och min farfar. Inte ens i en bäck, utan en riktigt stöddig å. Men nog är jag på det klara hur lätt det är att skrämma fisk. Försökte bara visa på att det kan finnas variationer ända ner på individnivå. Allt är inte svart eller vitt. Jag har skrämt fisk utan att ens veta varför...

Det var inte så illa... här kan man komma på folk med håvarna i högsta hugg i lekbäckar (eller varför inte nät? :wacko: ) både på vår som höst...  <_<

Visst är det så som du säger - att reglerna är fulla med undantag. :)

Edited by jani
  • Like 1
De gamla "rävarna" gick i mörkret och ljustrade fisk i åarna. Vadade uppströms långsamt och tryckte fast riktigt stora firrar på gaffeln. Förvisso var fotogenlampan inte lika stark som moderna lampor, men de skrämde då inte all fisk. Kanske det beror på det "allmänna", lite gulare ljus som en fotogenlampa ger, vad vet jag...(Jag har gjort detta själv med min farfar 1972 och det var skitspännande. Han tog tre harrar strax under kilot på en kvart, så vi hade till ett harrkok. Betänk dock att det var en annan tid och att det nu är preskriberat). ;)

Jag är en gammal räv! :D

Kan intyga att ficklampa fungerar lika bra...

Funkar på all fisk, inte bara lekfisk.

Förutom att det var skitspännande så gjorde det mest att vi blev förälskade i bäcken och i öringar. Två år senare hade vi inte bara slutat jaga lekfisk utan också slutat med mete och med hullingar till förmån för fluga. Vi fortsatte dock med våra förbjudna nattliga eskapader, ljustren byttes mot spett och spade. Böndernas fördämningar och bevattningsdiken gick oförklarligt sönder och lekgropar uppstod på nya platser.

My bad.

Jo, om ljuset - fisken skyggar inte för själva ljuset, de skyggar för rörelse och siluett. Står du blickstill och lyser på en fisk och sen släcker lampan, väntar några sekunder och tänder igen så står den kvar. Men har du lampan tänd på stranden kastar du ofrånkomligen skuggor på vattnet, då sticker fisken som en avlöning.

En högst subjektiv iakttagelse, men grundad på min erfarenhet som barnkriminell...

Beror väl på vad du fiskar men en stor havsöring har blivit stor av en anledning , otroligt jävla skygg.

har skrämt många stora havsöringar utan att ha tänt lampan i mörker , dom ser tammefan bättre än en örn