Jump to content
Sign in to follow this  
Håkan Sahlberg

Lintillverkare

Recommended Posts

Hej.. 3M är sålt till Orvis. RIO,Airflo (PU) och Cortland delar nog på resten,de andra för en tynande tillvaro..   mvh borano20

Hela 3M? Du menar nog SA?!

Snowbee har väl också en egen fabrik?

Hela 3M? Du menar nog SA?!

Snowbee har väl också en egen fabrik?

Hej.. Visst är det så,SA. Tidigare så hade Shakespeare och,jag tror också Partridge,egna fabriker i England. Finns de kvar?? Idag så tillverkas Carron "i en liten fabrik utanför Birmingham". Samma fabrik?? Snowbee också här?? Kan tänka mig att det finns två fabriker kvar i England,Cortland UK,och nån annan.. Sen har väl kineserna kört igång nånting.. mvh borano20  

Barrio gör egna. Det är lite ballt faktiskt.

Från telefon.

Ordet fabrik kan ibland vara lite missvisande. Liten lokal i bortre hörnet av ett industriområde stämmer kanske bättre. 3M är ett gigantiskt företag, 84000 anställda

SA, Cortland, Rio, Airflo och Shakepeare. Sen gör ju kineserna sina egna. Men det är väl bara dom som har tillverkning, sen barrio etc gör inga egna utan bara designar.

Oftast köper t ex Loop vision etc olika för olika linor beroende på vilket som passar bäst för olika ändamål.

Shakespeares maskiner är väl flyttade och övertagna av Snowbee?

Mycket möjligt, kommer inte ihåg vad fabriken heter men dom gör ju både Barrios och Tellis linor bl.a

Man kan ju alltid se på spolar vilken som tillverkar vad, sen kan man känna på lukten vem som tillverkat oxå när linan är ny :P

...sen barrio etc gör inga egna utan bara designar.

Jahaja. Då vet jag det. Jag var helt övertygad om det.

Från telefon.

Ok men vilka tillverkar guidline och vision? Airflo är ju intressant då de har pvcfria linor. Är SA pvcfria? H Sent from my HTC One X using Tapatalk

Du måste nog vara mera spesifik på linmodell om å få veta vem som har tilvärkat då dessa ”brands” får de olika linor produserat hos olika produsenter efter vilka egenskaper man önskar.  Airflo och Rio har produserat mkt för GL.  Men är det PU coating så har Airflo produserat linan.

Egentligen lite lustigt detta, man hör ofta ”satans skit linor”  från A eller B, men lina C den är fantastisk.  Det man inte tänker på är at lina C mkt väl är produserat av A eller B.

Edited by Norrbaggen

5 hours ago bratteus sa:

Hej, är det nån som vet vem som tillverkar linorna till Barrio ?

Shakespeare

Ok, nån som känner till hur den "nya coatingen" & hållbarhet är på dessa linor?

Edited by bratteus

På 9 oktober 2016 at 11:56 bratteus sa:

Hej, är det nån som vet vem som tillverkar linorna till Barrio ?

Dessa köpte "fabriken" av Shakespeare för ett antal år sedan, och mig veterligen är det de som tillverkar Barrios linor. http://www.flyline.net

Jag tror att de även tillverkar Zimsens linor.

• Like 1

En kuriosa fråga.

ABU:s gamla fluglinor är de bästa (slitstarkaste) jag haft. Har för mig att dom gjordes av Cortland. Vet nån varför dom var så starka. Kanske för bra, ( höll för länge) annan plast, annan cord eller för att dom ofta var tunnare och smidigare. ( inte så tunga)  ???

Jag har för mig att ABU´s linor tillverkades på 60-talet av Scientific Anglers. Jag kan ha fel, men deras Aircel och Wetcel var i alla fall dentidens bästa på marknaden. De försåg tävlingskastare med gratis linor och jag har kvar några Aircel som fortfarande känns mjuka och fina. Att linorna föråldras och blir styva beror på att plasten saknar UV-skydd och mjukmedel. De kan ha saknats från början av kostnadsskäl men man kan också ha tillfört för litet för att linorna skulle kunna hålla i flera år. Det är kanske så att dagens försäljare  av linor inte vill att de skall hålla alltför länge så att vi skall bli tvugna att köpa nya linor allt oftare.

• Like 1

13 hours ago Sburn sa:

Angående linor, vem tillverkar linor till scandinavian flylines? Har undrat och sökt men ej funnit svar:rolleyes:

Vad Johan på SFL berättat för mig så är det en "fabrik" som tillverkar linor till många märken som även tillverkar hans linor. 

En av anledningarna till hans låga priser är att hans linor tillverkas när det finns tid över, efter att de andra stora märkena har gjort sina beställningar. Annars ringer du och pratar med honom. Jättetrevlig person :rolleyes:

För några år sedan träffade jag en äldre gentleman på nån mässa. Han representerade en linfabrik i Skottland, om jag minns rätt. Nu står det helt still, så jag minns inte vad den hette. Jag tror att det är (var?) de som tillverkade linorna till den där tävlingskastande norrmannen som designar linor och säljer under eget märke. Micke nånting?

Jag har kvar gubbens visitkort nånstans. Kan det ha varit Northern Flylines?